Tholen - Het grootste deel van de nieuwe Belgische aardappeloogst is inmiddels uit de grond. Er wordt over het algemeen gesproken over een goede opbrengst en prima kwaliteit, wat normaliter natuurlijk tot positiviteit zou leiden, maar in de huidige aardappelmarkt brengt het ook de nodige uitdagingen met zich mee. "Zodra alle aardappelen bij iedereen binnen liggen, is het kijken of de prijzen gecorrigeerd worden en hoe de markt zich ontwikkelt", vertelt Jurgen Duthoo van Warnez.
© Warnez
Voor de Belgische aardappelspecialist uit Tielt is inmiddels zo'n 90 procent van de aardappelen uit de grond. "Momenteel hebben we nog wat regen, dus ik denk dat het allemaal niet lang meer zal duren voor alles binnen is", gaat hij verder. "Het was de laatste weken relatief droog, dus hier en daar waren er soms wat pauzes met rooien, maar ik schat in dat we nog 10 procent uit de grond moeten halen." Over de oogst is Jurgen gematigd positief. "Over het algemeen is het natuurlijk wisselend: er zijn partijen van uitstekende kwaliteit, maar ook partijen met wat minder kaliber."
"Gemiddeld gezien is het drogestofgehalte wel wat hoog. Dat komt mede door de warme, droge zomer. De meeste aardappelen werden namelijk vroeg geplant. De omstandigheden waren heel goed en er zat voldoende vocht in de grond. Alleen is het in de zomer toch wel warm en droog geweest, dus hier en daar heeft het op sommige plekken effect gehad op de kwaliteit. Over het algemeen is die goed, maar dus met wat aandachtspunten. Vastkokende, bijvoorbeeld, die sneller de neiging hebben om te kiemen of waarvan de kwaliteit visueel iets achteruitgaat na het rooien. Zulke verschillen hebben vaak te maken met de omstandigheden tijdens de groei. Dat is even afwachten hoe de vork precies in de steel zit, maar qua volume hebben we meer dan vorig jaar."
© Warnez
Strategie bepalen
Deze situatie zou normaal natuurlijk tot een positieve tendens leiden, maar toch blijft Jurgen realistisch. "Het zorgt ook voor veel aanbod op de markt. Niet alle partijen zijn voorzien van opslag voor de langere termijn, dus sommige telers moesten hun product direct afzetten. Dat zet uiteraard druk op de prijzen. Zodra alles binnen is, zullen de partijen zonder contract hun strategie moeten bepalen. Als de prijs laag is, zullen sommigen ervoor kiezen om een paar maanden te wachten en te kijken hoe de markt zich ontwikkelt. Dat is natuurlijk ook vanuit de hoop dat er een stijging komt. Dat zou ik in hun positie ook doen, maar het is echt afwachten."
Het zorgt momenteel dus nog altijd voor druk op de markt. "De vraag op de exportmarkt is er wel, maar eerder beperkt. Zuid-Europa, zoals Spanje, heeft zelf ook veel voorraad, en in Duitsland is er voldoende aanbod uit Polen. De concurrentie is groot en de prijzen liggen overal laag. Logistiek speelt ook een rol: de totale kostprijs bij de klant bepaalt uiteindelijk de keuze. Er vertrekken wel wat partijen, maar dat komt deels doordat de lage prijzen tijdelijk extra vraag genereren. Zodra alles binnen is, zal de markt zich waarschijnlijk corrigeren. Althans, dat hopen we toch."
© Warnez
Prijsverschillen
"Op dit moment horen we bovendien erg uiteenlopende prijzen, wat voor verwarring zorgt, zeker richting export", legt Jurgen uit. "Een inpakker heeft vaste kosten, maar een teler met een bigbag-machine kan rechtstreeks leveren tegen een lagere prijs. Daardoor ontstaan er grote prijsverschillen, en dat is voor klanten soms lastig te begrijpen. Het is dan zaak voor ons om ze mee te nemen in het verhaal en uit te leggen waar het verschil zit."
"Zo zijn er momenteel grote prijsverschillen tussen standaard, ongewassen aardappelen en de echt mooie wasbare kwaliteit. Sommige klanten, bijvoorbeeld uit Oost-Europa, hebben specifiek behoefte aan wasbare aardappelen voor de retail en zijn bereid tot wel 20 cent per kilo te betalen. Kleinere afnemers die werken met ongewassen product betalen eerder rond de 10 cent. Dat verschil zit in kwaliteit, visuele uitstraling en houdbaarheid. Het is ook een manier om je te onderscheiden in deze markt. De volumes in de niche van hoogkwalitatieve export zijn kleiner, maar de prijzen liggen daar natuurlijk hoger. Zo ziet de markt er momenteel uit."
© Warnez
Toch voorziet Warnez ook nog altijd een groeimarkt in convenience. "Zoals bijvoorbeeld foodboxen of verspakketten richting retail. Daar blijven we ook vol op inzetten. Dat groeit nog steeds mooi en breidt zich uit naar nieuwe markten. Er lopen nu ook al proefzendingen richting Zuid-Europa. Als het concept daar aanslaat, kan dat opnieuw een mooie groei in volumes betekenen."
Voor meer informatie:
Jurgen Duthoo
Warnez
Mariënhovestraat 6
8700 Tielt, België
[email protected]
www.warnezpotatoes.be