Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Steve Alaerts, Foodcareplus: "Als sector kunnen we op stakingen inspelen"

"Dankzij logistieke flexibiliteit blijven goederenstromen zelfs in onzekere tijden overeind"

Tholen - Met de recente stakingen in de havens van Antwerpen en Rotterdam rijst automatisch ook weer de vraag hoe men zich moet wapenen tegen de daaruit voortvloeiende vertragingen en operationele problemen. "Het is een groter wordende irritatiefactor en op microniveau is het vervelend, maar op grote schaal zie je dat we hier als sector al flexibel op in kunnen spelen. De wapens zijn er al. Tijdens de coronapandemie en ook de recente stakingen hebben we de sector altijd succesvol draaiende kunnen houden", vertelt Steve Alaerts van Foodcareplus.

© Foodcareplus

Maandag werden weer nieuwe stiptheidsacties aangekondigd in de haven van Antwerpen voor begin november. "Wanneer stakingen worden aangekondigd, komt altijd de vraag op hoe je daar effectief op kunt anticiperen", gaat hij verder. "Hierbij moet je twee dingen onderscheiden: import en export. Kijkend naar importladingen is er vaak minder flexibiliteit mogelijk. Het is het lastig voor bedrijven om bij eventuele stakingen in een haven de bestemming te wijzigen, omdat rederijen hun scheepsplannen zo hebben ingericht dat containers volgens een vast losplan worden afgehandeld. Ladingen die bijvoorbeeld naar Antwerpen moeten, staan op het schip op een specifieke plek, waardoor het verplaatsen naar een andere haven niet eenvoudig is. Het aanpassen van de ladingplanning brengt vaak hoge kosten met zich mee en is niet altijd praktisch uitvoerbaar. Er zijn echter ook scenario's waarin een rederij kan besluiten een aan te lopen haven over te slaan en de lading elders te lossen, bijvoorbeeld in Rotterdam in plaats van Antwerpen."

"Wat echter belangrijk is om te onthouden is dat men niet de ETA in de haven in ogenschouw moet houden, maar de aankomsttijd bij de eindklant. Dat is een cruciale verandering in de denkwijze, die nodig is in de moderne toeleveringsketens. Over het algemeen zijn één of twee stakingsdagen niet iets om nerveus over te zijn. De congestie in Europese havens, en het transport in zijn algemeenheid, zijn al dermate structureel en vertragingen komen regelmatig voor dat menig logistiek dienstverlener zijn bedrijfsprocessen hier al volledig op heeft aangepast. Wat uiteindelijk telt, is de doorlooptijd tot de eindontvanger. Of een schip nu via Rotterdam of Antwerpen arriveert, het belangrijkste is dat de lading tijdig bij de klant terechtkomt."

Processen verleggen
Steve geeft aan dat de flexibiliteit van de sector hier een belangrijke rol in speelt. "Bij import is de uitdaging wat groter, maar op het gebied van export hebben we al veel meer flexibiliteit. Als een schip vertraging oploopt of een haven door een staking niet bereikbaar is, kan de lading vaak via een andere haven vertrekken. De nabijheid van havens in Europa en ons netwerk van operationele partners maakt dit relatief eenvoudig. Als je alleen in één haven actief bent, moet je daar anders op reageren, maar wij zijn actief op gateways door heel Europa. Dit geldt vooral voor producten zoals planten en fytosanitaire goederen, waar we processen kunnen verleggen binnen Europa. Dat biedt ons een duidelijk voordeel ten opzichte van sectoren die met dierlijke producten werken, waar flexibiliteit veel beperkter is."

© Jannick Flach | UienNieuws.nl
Steve Alaerts (tweede van links) met Henning Goedecke, Diego Barriga (Foodcareplus) en Jan Zobel (Heuer Logistics) op de afgelopen Fruit Logistica

"Vertragingen hebben uiteraard impact, vooral bij versproducten zoals groenten en fruit. De kwaliteit kan erdoor lijden, en het vergt zorgvuldige planning om te zorgen dat de producten nog goed bij de eindklant aankomen. Toch hebben wij als sector de middelen en processen om snel te handelen. Als een container bijvoorbeeld in Antwerpen aankomt in plaats van Rotterdam, kunnen wij de goederen alsnog efficiënt afhandelen. Het betekent soms dat vrachtwagens verder moeten rijden, maar operationeel is dit goed uitvoerbaar."

Contingencies
Hij ziet dan ook dat dergelijke vertragingen uiteraard zeer vervelend kunnen zijn, maar dat er tegenwoordig goed op ingespeeld kan worden. "Het is belangrijk te beseffen dat vertragingen in één haven ook altijd impact hebben op andere havens, zeker als deze na de gestokte haven in het vaarplan staat. In de praktijk hebben wij gezien dat onze teams echter adequaat reageren en logistieke oplossingen vinden. De recente stakingen en calamiteiten in Rotterdam en Antwerpen hebben bewezen dat we ook in deze crises succesvol kunnen handelen. Natuurlijk is dit nooit ideaal voor de verse producten, maar de levering aan de eindklant blijft gewaarborgd."

"Onze sector is goed voorbereid op dit soort verstoringen. We hebben contingencyplannen, kunnen containers flexibel verwerken en zorgen ervoor dat de markttoegang gewaarborgd blijft, ongeacht of de lading in België, Frankrijk of Nederland aankomt", legt Steve uit. "Het brengt extra kosten met zich mee en soms kwaliteitsverlies, maar het blokkeert het proces niet. Dankzij deze wendbaarheid kunnen wij zelfs in onzekere tijden de goederenstromen overeind houden en zorgen dat de producten uiteindelijk bij de eindklant terechtkomen. Dit alles laat zien dat logistieke flexibiliteit en sectorervaring cruciaal zijn. We hebben geleerd dat het niet alleen gaat om de aankomst van schepen, maar om het gehele proces van haven tot eindklant. En ondanks de uitdagingen blijven onze teams veerkrachtig en oplossingsgericht, zoals we eerder ook tijdens andere crises, zoals de pandemie, hebben bewezen."

Voor meer informatie:
Steve Alaerts
Foodcareplus Logistics
Oudeleeuwenrui 25
2000 Antwerpen, België
Tel.: +32 3 242 91 50
[email protected]
www.foodcareplus.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer