Sea-Intelligence heeft editie 170 van het Global Liner Performance (GLP)-rapport gepubliceerd, met gegevens over de punctualiteit tot en met september 2025. Het 120 pagina's tellende rapport volgt de prestaties op 34 handelsroutes en bij meer dan 60 rederijen.
Volgens de nieuwste cijfers steeg de wereldwijde punctualiteit maand-op-maand met 0,1 procentpunt naar 65,2%, het op een na hoogste niveau voor september tussen 2019 en 2025. Op jaarbasis nam de betrouwbaarheid toe met 14,7 procentpunt. De gemiddelde vertraging van te laat aangekomen schepen bleef onveranderd op 4,88 dagen.
© Sea-Intelligence
Onder de 13 grootste rederijen behaalde Maersk de hoogste punctualiteit met 77,0%, gevolgd door Hapag-Lloyd met 73,6%. Vijf rederijen lagen elk in het 60–70%-bereik en vijf in het 50–60%-bereik. Wan Hai rapporteerde de laagste prestaties met 47,9%.
Sea-Intelligence volgt de prestaties van alliantieverbanden met twee meetmethoden: "All arrivals", dat zowel vertrek- als aankomsthavens omvat, en "Trade arrivals", dat zich richt op de bestemmingshavens. De nieuwe dubbele meetmethode werd begin 2025 geïntroduceerd om de overgang naar de vernieuwde alliantie-structuren beter weer te geven.
© Sea-Intelligence
In augustus en september 2025 registreerde Gemini Cooperation een punctualiteit van 89,1% voor "All arrivals" en 86,4% voor "Trade arrivals". MSC volgde met respectievelijk 79,9% en 84,1%. Premier Alliance noteerde 58,2% voor "All arrivals" en 59,9% voor "Trade arrivals". Onder de oudere allianties bereikte Ocean Alliance een betrouwbaarheid van 68,6%, met gelijke waarden voor beide meetmethoden.
Sea-Intelligence gaf aan dat zodra de nieuwe alliantie-structuren volledig operationeel zijn, de waarden voor "All arrivals" en "Trade arrivals" naar verwachting zullen samenkomen.
Voor meer informatie:
Alan Murphy
Sea-Intelligence
am@sea‑intelligence.com
www.sea-intelligence.com