In de eerste negen maanden van 2025 verwerkte North Sea Port 50,1 miljoen ton aan goederen via zeevaart. Dat is een lichte daling van 1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar kernsegmenten zoals droge en vloeibare bulk blijven stabiel. Groot-Brittannië blijft de belangrijkste handelspartner, mede door een sterke stijging van de ro/ro-overslag.
© Peter Mautsch / Maranso Gmbh | Dreamstime
"North Sea Port behoudt een stabiele positie, ondanks uitdagende marktomstandigheden, een toenemend ongelijk speelveld en de internationale concurrentie voor de industrie", zegt Cas König, CEO van North Sea Port. "Diversificatie van de activiteiten en goederenstromen in onze (bulk)haven, de sterke handelsrelatie met het VK en groeiende handel met Canada dragen bij aan deze stabiliteit."
Groot-Brittannië en Canada versterken handelspositie
Groot-Brittannië blijft ook in 2025 de belangrijkste handelspartner. Vooral de overslag van ro/ro nam toe met 12%. Canada steeg van de derde naar de tweede plaats, onder meer door een toename van de import van ijzererts. De Verenigde Staten zakten naar de derde plaats door een lichte daling in overslag.
Droge bulk blijft goed voor meer dan de helft van de overslag. Hoewel de steenkooloverslag afnam, werd dit gecompenseerd door een stijging van 900.000 ton ijzererts ten behoeve van de staalsector. De Europese plannen om goedkoop staal te weren kunnen deze trend verder versterken.
Sterke groei bananenimport uit Caribisch gebied
De containeroverslag steeg met 12% in tonnage en 25% in TEU. Opvallend is de sterke toename van import uit het Caribisch gebied, waaronder bananen uit Panama. North Sea Port krijgt hiermee een groter aandeel krijgt in de aanvoer van vers fruit naar Nederland. De ro/ro-overslag bleef gelijk aan 2024 en 2023.
Vloeibare bulk, goed voor ruim een kwart van de overslag, groeide met 1,4%, voornamelijk door petroleumproducten. De overslag van chemische basisproducten daalde door moeilijke marktomstandigheden in de chemische sector.
Minder machines en apparaten
Breakbulk daalde met 9%, vooral door minder machines en apparaten die vorig jaar naar het Energie-eiland van Elia in Vlissingen gingen. Seizoensgebonden factoren, zoals minder vers fruit en papierpulp, droegen ook bij aan de daling.
© North Sea Port
Bijna 60% van het goederenvervoer tussen haven en achterland verloopt via binnenvaart. In de eerste negen maanden van 2025 daalde de binnenvaartoverslag met 4,9% tot 45,9 miljoen ton. Vooral vaste bulk en containers daalden, terwijl stukgoed juist toenam.
Bron: North Sea Port