Hein Deprez voorstander van invoering vet- en suikertax

"In AGF-sector bijna onmogelijk om een merk te bouwen"

Tholen - Tijdens het eerste nationale voedingsdebat hield Hein Deprez van Univeg en Greenyard Foods een inleiding. Hij stak van wal met wat wetenswaardigheden. "Groenten en fruit telen is de meest duurzame vorm van voedsel produceren ter wereld. Er is geen enkel ander consumentenproduct dat duurzamer kan worden geproduceerd. Een voorbeeld: Als je één kilogram tomaten produceert, heb je 150 liter water nodig. Bij de productie van één kilogram vlees heb je 15.000 liter water nodig. Een andere vergelijking is deze: vandaag zijn we in staat om op één hectare 700.000 kilo tomaten te telen. Een hoogwaardig kwalitatief topproduct. Als we 700.000 kilogram vlees willen, hebben we 1000 hectare grond nodig."

Perceptie doorbreken

"De moderne glastuinbouw is naar de toekomst toe een netto-energieleverancier, dus geen energievreter, zoals het vandaag nog bij velen in de perceptie zit. Glastuinbouw bedrijven gaan netto energie leveren aan de maatschappij. Deze realiteiten worden door de consument niet erkend en herkend. Wij communiceren daar nog niet voldoende over. Hoe kunnen we daaraan werken? Wat moeten we ervoor doen om de juiste perceptie te creëren?" Hij sprak ook nog over het broeikasgaseffect. "Dat is een groot probleem in de wereld. We telen tomaten in een 'greenhouse'. De consument connecteert een serre met iets wat ongezond en levensbedreigend is. Dit moeten wij allemaal doorbreken. We moeten communiceren dat glastuinbouw duurzaam is."



Opboksen tegen de P&G's van deze wereld
"Wat we wel allemaal weten over groenten en fruit is dat het supergezond is. Daar is iedereen het over eens. Het wordt iedere dag verteld door vele partijen. Groenten en fruit heeft een grote diversiteit. Dit zorgt voor de noodzakelijke vitaminen en bouwstenen voor het lichaam. Maar de keiharde realiteit in de wereld van vandaag is dat de consumptie van de laatste 10 jaar gedaald is met 5 a 10 procent. Soms was groenten en fruit meer een decoratiestuk op tafel in plaats van een consumptiestuk. Of we zijn vergeten onze kinderen te leren dat je soms een keer een appel kunt schillen als er een plek op zit. Dat bewustzijn komt er stilaan en dat is zeer positief. Toch daalt de consumptie. Wat zijn de redenen? Een belangrijke is: we moeten opboksen tegen de producten van grote voedingsmultinationals. De producten van de Unilevers, Danones, Nestlé's en de Proctor and Gambles van deze wereld. Een klein kind van twee jaar is gebrainwashed, kan een plastic zakje zonder problemen open maken. Hij weet perfect wat er in dat zakje zit: zout of zoet. Hij kent het product op voorhand. Ook vet is zeer interessant, het is aangenaam om te eten." Enkele jaren geleden had ik een discussie met Frank Riboud, de vroegere CEO van Danone. Hij gaf aan interesse te hebben om eraan mee te werken om bijvoorbeeld het suikergehalte in hun producten te laten dalen. "Maar", zei hij. "Geef ons tien tot twintig jaar. We hebben er namelijk 30 tot 40 jaar aan gewerkt om onze consument verslaafd te maken aan het product. Als we vandaag de suikers van 40 jaar geleden in de producten doen, valt de consumptie in elkaar. Dus gun ons de kans om tijd te nemen om de consument te laten afkicken."

Gezondheid: een zorg voor later

"Toch blijven we ongezonde producten eten", vervolgt hij. "Er zijn gewoon bepaalde prikkels die ons drijven naar zoet, zout en vet. Dat korte termijngenot is iets wat je onmiddellijk beleeft en een toegevoegde waarde voor een consument. Gezondheid zien we pas na jaren. Het is niet tastbaar, een zorg voor later. Vandaag voel ik me goed, dus ik blijf consumeren. Het is een enorme uitdaging om de mens op andere gedachten te brengen. Ook om hem te overtuigen dat hij niet alleen schade aan zichzelf aanricht maar ook aan de maatschappij. De maatschappij betaalt de rekening voor de toekomst. Is dit in de toekomst nog wel betaalbaar?"

Merkloos
"Wat ik ook constateer is dat de grote voedingsproducenten een belangrijk wapen hebben. De kracht van reclame en marketing. Dat is is volgens mij de voornaamste reden van het blijvend en groeiend succes van deze ongezonde voeding." Hij kan zich voorstellen dat mensen zich afvragen waarom we het dan niet doen in groenten en fruit. "Daar ben ik al 25 tot 30 jaar dag en nacht over aan het denken. Hoe gaan we ons product promoten? Waarvoor maak je reclame? Welke groenten en fruit? Hoe ga je reclamebudgetten financieren zonder te weten of de consument ons fruit of onze groenten gaat consumeren? Wij zijn merkloos. We kunnen ons product niet identificeren. We hebben dus de steun van de overheid nodig. Dit is de enige juiste weg om groenten en fruit in zijn algemeenheid gaan promoten. Doelgericht marketing voeren kan alleen maar als je een merk hebt." Volgens hem kennen we maar weinig merken in groenten en fruit. "Enkelen zoals Chiquita en Pink Lady kennen de meesten nog wel, maar dan wordt het moeilijker. Chiquita levert uit één origine jaarrond bananen. Er is een constante kwaliteit en stabiliteit. Dan kun je pas een merk bouwen. Zonder dit is het bijna onmogelijk om een merk te bouwen. Mensen willen exact weten wat ze krijgen bij een merk. En dat krijgen ze bijvoorbeeld bij McDonalds. Er zijn geen verrassingen. Een consument is geïndoctrineerd door reclame dat een product constant is. Maar de natuur is niet constant, maar divers. Normaal gezien moet een mens in staat zijn om te genieten van diversiteit en verscheidenheid. Wij hebben dat afgeleerd. Daarom kun je in groenten en fruit ook zo moeilijk een merk bouwen. De uniformiteit en standaardisatie van ingrediënten heeft de consument gebrainwashed. Diversiteit is nodig om gezond te leven en voorkomt obesitas."

Vet- en suikertax
"De voedingsindustrie zorgt daarnaast voor een massale uitstoot van CO2 en een massale vervuiling. Allemaal zaken die absoluut niet in de prijs verrekend zijn. Veel van die producten worden geproduceerd met gesubsidieerde producten, zoals suiker. Daarbovenop creëren ze ongelofelijk veel schade aan de maatschappij, aan de toekomst. Het creëert een enorme voedingsparadox. Obesitas gaat hand in hand met ondervoeding. Ondervoeding zijn bepaalde elementaire bouwstoffen die je lichaam nodig heeft, maar je niet binnen krijgt. Ik vind dat we de overheid moeten overtuigen om zo snel mogelijk de vet- en suikertaks in te voeren. Het is een gezond principe van kosten dragen. De partij die de kost creëert, moet de kost ook dragen. De overheid moet dat reguleren en een tax reguleert het. De middelen die eruit gegenereerd worden moeten door de overheid massaal worden ingezet voor het creëren van een mentaliteitswijziging van onze bevolking. Gebruik deze inkomsten voor het ter beschikking stellen van gezonde voeding op basis van groenten en fruit. Wijzig daarnaast de voedselpiramide: de basis is groenten en fruit. Voer het in! Spreek anders nooit meer over gezonde voeding, groenten en fruit. Leer onze jeugd daarmee omgaan. Wij moeten de jongeren brainwashen. Gezond eten is een levenswijze die een enorme levenskwaliteit genereert voor lange termijn. Jongeren vandaag zijn de beleidsmakers van morgen. Geen energie stoppen in oudere mensen, die hebben gewoonten. Investeer in de jeugd!"

Publicatiedatum :
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:

Reacties:


Mr. Hein Deprez stated the obvious although many thinks he says are true. It takes very much time and money to educate consumer to heathly eating habits if that’s possible at all. But it is also true that the fruit and vegetable industry behaves oftentimes risk-adverse and distributing environmental liabilities such as pesticides, shelf-life and food waste back to the farmers and forwarding to consumer instead of living up towards a responsible and sustainable business agenda they publicly proclaim for themselves. To that extent larger and established businesses can learn from and co-operate with some of the many entrepreneurs being progressive and innovative. A good example is the issue of food waste: Mangoes from fairtrade farmers in Mali are exported to the Netherlands. Because Mali has no own sea access, the mangoes are transported via trucks to the port of Dakar in Senegal. From there a ship brings the fruits in 12-14 days to Rotterdam to be sold as fairtrade in the local Albert Heijn. During the whole journey 7 of 10 mangoes spoil, meaning they don’t arrive at the supermarket. Would consumer trust the fairtrade seal and believing Albert Heijn’s marketing when they knew that 70% of the mangoes have been wasted?
Concerning the people’s health being in danger because of the candy industry and the in fact declining consumption of fruits and vegetables the industry should not call for government help without starting progressive and innovative innitiatives first to increase the consumption of fruits and vegetables in the population. It’s known and rather obvious and scientific studies have carried out that, when fruits and vegetables are served conveniently peeled and cutted, so-called as fresh-cut, the consumption of fruits and vegetables increase: The consumer receives an instant reward because of greater snackability and convenience. To this extent supermarket retailers offer fresh-cut snacks to rather unreasonable prices and only affordable for the urban middle class, thus creating a ‘luxury niche’ but not reaching the mass. With the available processing technology it is possible to produce and offer consumer fresh-cut snacks for a friction of the current retail prices thus making them affordable for schools and canteens even at the currently from EU subsidized rates for school fruits per 100g serving. Think about the many apples which are on the market and so something with it!
The absence of strong brands in the fresh produce industry is not caused by the nature and diversity of fruits and vegetables. It’s due to the lack of clear brand propositions and compelling value proposals of the many rather meaningless and replaceable brands: The differentiation of service and product is still key. There are plenty of issues in the fresh produce industry such as pesticides, waste, health … brands can take care and ownership of, that the customer of such meaningful brands benefits directly making him him via marketing integration ideally a co-owner of the environmental or social issue resolved not only a loyal and valueable but proud ally of a brand.

Roger Bierwas, Rotterdam - 2014/10/02 15:33:11.000


I’ve been invited by Mr. Hein Deprez, Executive Chairman of Univeg Group, for meeting on 3. November 2014 at Univeg headquarter in Sint-Katelijne- Waver, Belgium. It felt I was checked out about my person only rather than having a discussion about food waste and Orgacure washed fruits and vegetables which I and others believe makes a positive impact on safety, health and food waste I was looking for and after two hours I went home to Rotterdam empty hands.

This was the third time representatives from Ahold/ Univeg Group put me down in my effort searching for dialog with a key player in the food retail and fresh produce industry to thrive for a positive change together:

1. Mr. Onno Franse, Program Director Healthy Living and Care for the Environment, Ahold Group (largest food retailer in the Netherlands) on 5. March 2013 on Food Guerillia ‘no waste dinner’ in Amsterdam. Quote keynote speaker Mr. Tristram Stuart, UK “40% of the food gets wasted”, quote Onno Franse (to me)“Who you are?” and “You are too quick!” and (to audience) “Albert Heijn has no food waste.”, reaction audience “boooo”.

2. Mr. Rob Wessels, Head R&D, Bakker Barendrecht (Fresh produce department of Ahold Albert Heijn, owned by Univeg), meeting in Barendrecht on 23. May 2014. Quote Rob Wessels “We don’t have food waste. We have structural food waste.”

3. Mr. Hein Deprez, Executive Chairman of Univeg Group (Second largest fruits and vegetable company in the world). Quote Hein Deprez “Do you know Albert Heijn is our (Univeg) 110 % customer?!”

Since then I’ve decided to look elsewhere for responsible and progressive produce and retail businesses to collaborate with to reduce food waste and same time to thrive for safer and healthier produce quality.
I''ve developed a ''low waste'' own brand - Orgacure purified fruits and vegetables which are antibacterial, low residues and ready to eat.

Consider this:

- The recent food borne epidemics did teach us that a local food problem can quickly turn into an international emergency. The e.-coli outbreak 2011 in Germany is estimated at US$1.3bn in losses for farmers and industries and the EU provided emergency aid to the 22 member states of another $236 million.

- Rabobank reported on March this year that the EU food and agribusiness sector is loosing €60bn (Netherlands €10bn) because of food waste yearly.

To stay on top of the developments on the mission for responsible food for independent people join the discussion about food waste and produce safety and health on Food Waste Transparency and Orgacure.

Roger Bierwas, Rotterdam - 2015/04/12 19:31:29.000



© UienNieuws.nl 2018