KIM Nederland bouwt mee aan het grootste volautomatische vrieshuis in Duitsland

Aan de Offenbergweg in Rheine ontstaat de komende maanden het grootste, volautomatische vrieshuis van Duitsland. KLM Logistik bouwt een 37 meter hoog vrieshuis met een compleet nieuwe verpakkingsafdeling. Met de nieuwbouw verschaft de dienstverlener ruim 70.000 nieuwe palletplaatsen voor diepvriesproducten.


Siloconstructie

KIM Nederland bouwt de isolatieschil van dit vrieshuis in opdracht van hoofdaannemer B-Built volgens een siloconstructie. Dat betekent dat eerst de stellingen worden gemonteerd, daarna de palletkranen en als laatste de dak- en gevelpanelen. Deze manier van bouwen (om de inrichting heen) neemt minder plaats in, is voordeliger en is sneller te monteren. Het vrieshuis wordt 67 meter breed, 130 meter lang en 38 meter hoog. De gevelpanelen van het vrieshuis worden in twee delen gemonteerd, van elk 19 meter. Daarnaast wordt er nog een grote expeditie ruimte gebouwd welke een omvang heeft van 35 meter breed en 143 meter lang. 

Eisen

In totaal omvat het project ruim 32000 m2 PUR sandwichpanelen en 2000 m2 steenwol panelen. Om een dergelijk vrieshuis te kunnen bouwen, moet aan alle normen en regelgeving voldaan worden. KIM Nederland kent de voorwaarden, eigenschappen en condities van het product welke passen in het totale plan om een vrieshuis te laten functioneren en levert hierbij de benodigde certificaten. 

Specialisatie

De realisatie van een automatisch hoogbouw-vrieshuis is een specialisme. K.I.M. Nederland is groot geworden met het isoleren van koel- en vrieshuizen; al sinds 1968 een specialiteit. Daarom weet KIM Nederland als geen ander dat het in deze bedrijfstak allang niet meer om koelen en vriezen alleen gaat.
De huidige tijd vraagt om extra services, steeds verdergaande specialisatie en dienstverlening op maat, wat gevolgen heeft voor het ontwerp en voor de bouwkundige eisen en -voorzieningen. Wie vooruit kijkt en daar nu al rekening mee houdt, vermijdt kostbare aanpassingen achteraf. Het loont daarom om al in de ontwerp- en plan-van-aanpakfase keuzes te maken die straks, bouwkundig gezien, geen hindernis vormen voor het inhaken op toekomstige ontwikkelingen in de branche. Ook het interne transport en de afvoer van producten zonder de koudeketen en de koelcondities te verstoren, verdienen aandacht.


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2018