Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Arie Barendregt, De Jong Verpakking:

"Op elk moment van de dag 27 miljoen verpakkingen op voorraad"

Tholen - De promotionele acties van De Jong Verpakking waren het afgelopen jaar nauwelijks te missen. Met direct mails, tassenacties op beurzen en promotiedames werd de show gestolen in de AGF-sector. De plannen hiervoor kwamen uit de koker van commercieel directeur Arie Barendregt. "Tot op heden zag je bij marktintroducties vaak een saaie man staan met een verpakking in zijn hand. Onze klanten houden niet van fashion, maar het zijn wel kerels die houden van mooie meiden en snelle auto's. Daar hebben we op ingespeeld. Dat heeft best wel wat gekost, maar we zijn dan ook marktleider in golfkarton verpakkingen voor de AGF-sector. Dus we mogen ons ook wel met kracht presenteren."



Ik laat overigens alle kleding van onze promotiedames vooraf goedkeuren door Elza de Jong, de vrouw van oprichter Henk de Jong. Die kleding mag wel een beetje spannend en sexy zijn, maar het moet beslist niet ordinair worden. De positieve reacties op onze uitingen zijn enorm. Veel mensen beginnen te grijnzen als ze onze promotiedames en kalenders zien", vertelt Arie. "Qua kosten laten we ons als bedrijf inspireren door Easyjet met een solide, goed product tegen een concurrerende prijs, maar qua promotie laat ik mij inspireren door de eigenzinnige en misschien wel brutale reclame door Richard Branson van Virgin."

Het is in de loop der jaren hard gegaan met De Jong Verpakking. In 1997 begon ijsbergslateler Henk de Jong, overigens niet uit weelde, met het opzetten van dozen in de Hoekse Waard. Inmiddels wordt er op het voormalige veilingterrein in De Lier jaarlijks maar liefst 130 miljoen m2 aan golfkarton verpakkingen geproduceerd met behulp van een compleet machinepark, inclusief eigen golfkartonmachine. "We hebben op ieder moment van de dag zo'n 27 miljoen verpakkingen op voorraad staan om snel te kunnen leveren. En we verkopen nooit ‘nee’ aan onze klanten ", zegt Arie Barendregt.



"Uniek is dat we geen eigen papierfabriek hebben, want onze concurrenten hebben met hun eigen papierfabrieken juist een kostennadeel. Papier maakt zomaar de helft van de verkoopprijs van een verpakking uit en zij moeten verplicht kopen bij hun eigen fabrieken. Daardoor betalen ze automatisch te veel voor hun papier en betalen hun klanten dus ook onnodig hoge prijzen. Wij betrekken het papier van diverse toeleveranciers in heel Europa en wij zijn hierdoor altijd goedkoper uit. Overigens bestaat maar liefst 90% van onze verpakkingen uit dubbele golf. Dat doet geen enkele fabriek in Nederland, maar hierdoor kunnen we ook nog eens altijd supersterke verpakkingen bieden aan onze klanten."

Managementteam
Vanaf 1 oktober heeft Henk de Jong zijn functie als algemeen directeur neergelegd om zich te gaan richten op het optimaliseren en uitbreiden van de overige activiteiten binnen zijn holding. Sindsdien bestaat het managementteam van De Jong Verpakking naast Arie uit Ad Smit (algemeen directeur), Dick Schep (directeur productie & logistiek) en Peter den Braber (directeur Financiën & ICT). "Met de jarenlange kennis die Ad heeft opgedaan in het massief karton, is er nog meer structuur en planmatigheid in het bedrijf gebracht. Daarbij staat bij ons hele team voorop om deze onafhankelijke ondernemersclub van 250 mensen extreem professioneel en transparant te laten werken zonder te vervallen in de bureaucratie en het papierwerk van concernondernemingen", legt Arie uit. “We willen te allen tijde flexibel en klantgericht blijven.”


Arie Barendregt

De Jong Verpakking heeft vele honderden klanten in het midden- en kleinbedrijf, maar belevert uit strategisch oogpunt bewust geen enkele multinational. "Als we dat wel zouden doen, wordt onze productiecapaciteit wellicht iets beter bezet, maar verliezen we direct de flexibiliteit en regie binnen onze productieplanning. Bedenk dat de omzet van een bedrijf als Unilever 500 keer groter is dan onze omzet. Dat staat dus in geen enkele verhouding tot elkaar. Daarbij komt dat zulke bedrijven zelf hun inkoopprijzen dwingend opleggen aan hun toeleveranciers en dan ook nog eens een betalingstermijn hanteren van 90 tot 120 dagen. Verder moet je voor zulke bedrijven voldoen aan al hun protocollen en papierwerk, wat zorgt voor de nodige extra mensen bij toeleveranciers en dus extra kostenoverhead. Bedrijven die multinationals beleveren hebben lagere prijzen en hogere kosten. Als wij daarvoor zouden kiezen zouden onze bestaande klanten daar de rekening voor betalen, zowel qua verkoopmarge als qua verlies van flexibiliteit. Dat gaan wij onze klanten pertinent niet aandoen."

Focus op industrie
De tuinbouwklanten van De Jong Verpakking hebben het de laatste jaren erg moeilijk. "In tien jaar tijd is het aantal ondernemers gehalveerd bij een gelijkblijvend areaal aan m2’s grond en kassen. Mede door de buitenlandse concurrentie en de druk van de supermarkten hebben veel tuinders moeite om het hoofd boven water te houden. Binnen de AGF-sector zijn we met afstand de grootste partij, maar we zien deze markt wel langzaam krimpen. Daarom hebben we de strategische keuze gemaakt om ons met de nieuwe divisie De Jong Verpakking Industrie ook op andere markten te richten. Nu bestaat een groot gedeelte van ons werk nog uit AGF-verpakkingen, maar dit zal in de loop der jaren gaan veranderen. Zo zijn we bijvoorbeeld de afgelopen paar jaar heel snel gegroeid in het leveren van transport- en displayverpakkingen voor eieren. Overigens is de concurrentie op de industriemarkt ook immens en worden daar beslist al mooie verpakkingen gemaakt. Wij onderscheiden ons om die reden met een servicegraad, die ongekend is in deze sector en wij richten ons uitsluitend op het MKB."



"Wist je dat de reden dat een aantal concurrenten ook verpakkingen bij ons koopt? Dit komt omdat ze zelf niet zo snel verpakkingen kunnen maken of kunnen leveren", vervolgt Arie. "Zo hebben we afgelopen Hemelvaartsdag maar liefst tachtig vrachten afgeleverd bij klanten. Dat doet geen enkele concurrent van ons, maar het zijn wel onze klanten die moeten verpakken! En op eerste Kerstdag had ik nog een tuinder aan de lijn die vergeten was op tijd dozen te bestellen. Ik heb die dag direct contact opgenomen met onze mensen en direct na de Kerstdagen is er geleverd om 8.00 uur 's morgens. Die flexibiliteit is de succesformule van ons bedrijf."

App
Vorig jaar introduceerde De Jong Verpakking een app met de naam ‘De Jong AGF’ voor de iPhone en voor de Android. Door deze app kunnen klanten altijd en overal het assortiment bekijken en bestellen. "Binnen de AGF-verpakkingen hebben we maar liefst 120 standaardformaten. Het idee achter deze applicatie is dat als een teler op zijn tuin een belletje krijgt van een afnemer uit Moskou met de vraag of hij binnen drie dagen kan leveren, dat hij alle informatie van die bij ons standaard beschikbare verpakkingen direct bij de hand heeft. Wij brengen dus alle informatie naar onze klanten en die kunnen 24 uur per dag zelf hun keuzes maken. We zien dat deze app in een behoefte voorziet. Binnen anderhalve maand nadat de app beschikbaar was gekomen is de app 300 keer gedownload en de helft van die gebruikers benut de app voor informatie en orders."



Naast de eigen opzethal met een groot machinepark voor het opzetten van trays heeft De Jong Verpakking tientallen opzetmachines bij klanten neergezet. "De prijzen voor de opzetmachines zijn de laatste jaren behoorlijk gedaald. Voor 50.000 euro heb je tegenwoordig al een prima opzetmachine. Dat haal je er snel genoeg uit als je berekent dat er in een vrachtwagen 14.000 plano’s gaan, maar opgezet zijn dat er slechts 2.500 tot 3.000. Ook bieden we de opzetmachines ter lease of huur aan, bijvoorbeeld door middel van een vijfjaarscontract. Voorwaarde is wel dat de klant dan een bepaald volume plano trays verwerkt en natuurlijk bij voorkeur bij ons de plano verpakkingen betrekt. Soms betalen de klanten hun machine door een opslag per verpakking. We hebben ook een eigen servicedienst voor deze machines, dus onze klanten worden volledig door ons ontzorgd op dit punt."

Bedreiging plastic poolfust
Een bedreiging noemt Arie de opkomst van het plastic poolfust in het supermarktkanaal. "Die plastic bakken zie je al veel bij tuinders staan alhoewel dat zeker niet altijd hun eigen keuze is. Supermarktketens leggen dit dwingend op aan hun toeleveranciers en verkeren daarbij in de veronderstelling dat dit plastic veel duurzamer is dan andere verpakkingen. Maar zij tellen de vele transportbewegingen van de lege kratten en de reinigingskosten nauwelijks mee en dan hebben we het nog niet over het risico van voedselcontaminatie wanneer een plastic krat waarin kip vervoerd is onvoldoende gereinigd wordt afgeleverd bij een nieuwe gebruiker. We hebben daarom ons dochterbedrijf Green Packaging Systems onder meer opgericht om tegenwicht te bieden aan de plastic lobby die zich richt op de supermarkt."



"Voor ons is het nauwelijks te begrijpen waarom supermarkten kiezen voor olietankers en milieuverontreiniging in plaats van voor oud papier papierrecycling en schone bosbouw, maar zolang als er geen zeevogels met olie besmeurd voor de ingang van de supermarkt zitten ontstaat er geen enkele zinvolle discussie over écht duurzame verpakkingen. Hoe deze ontwikkeling verdergaat is volstrekt onduidelijk." Van houten kratten is er volgens Arie nauwelijks concurrentie meer. "Ten opzichte van een tomatenplano zijn de houten verpakkingen qua gewicht en prijs niet interessant meer. Daarnaast is de opslag en transport dramatisch en is het lichamelijk zwaar voor de persoon die de verpakkingen moet stapelen. Geen wonder dus dat massief karton en golfkarton snel populair geworden zijn."

In toenemende mate worden ook exportbestemmingen belangrijk voor De Jong Verpakking. "We zien de potentie wel van een Spaans tuinbouwgebied als Almeria, dat tien keer zo groot is als het Westland, maar anderzijds ben je ook weer niet zomaar in zo'n markt binnen. Daarbij heeft golfkarton door de lage verkoopprijs een economische beleveringsradius van maximaal 300 kilometer. Binnen Nederland kost een transport zo'n 150 euro, maar voor een ritje naar Neurenberg ben je al gauw 600 tot 800 euro kwijt. Zulke markten worden pas interessant met luxere preprint-verpakkingen, waarbij de marges groter zijn en waarbij er meer logistieke kosten gemaakt mogen worden. Gelukkig gaat de markt nu net die kant op. Kijk maar eens wat er bij Aldi en Lidl in de winkels gaande is, en inmiddels is maar liefst een derde van alle verpakkingen die wij produceren in preprint uitgevoerd."

Voor meer informatie:
Arie Barendregt
De Jong Verpakking
J. vd Houtweg 20
2678 HA De Lier
Tel: 0186-573990
a.barendregt@dejongverpakking.nl
www.dejongverpakking.nl