Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
grootste uitdagingen zijn prijs en beschikbaarheid
Tesco plust 18% met bio-AGF
In Groot-Brittannië heeft de vraag naar biologische levensmiddelen het hoogste punt van de afgelopen tien jaar bereikt. Uit gegevens van het IRI blijkt dat de vraag vorig jaar met 8% toenam. Tesco zag de afzet het afgelopen jaar echter met met ruim 18% stijgen. De retailer schrijft de stijging toe aan zijn ruime assortiment biologische levensmiddelen en de betaalbare prijzen. "De laatste paar jaar zien we dat de belangstelling voor biologische producten weer toeneemt. De betere prijzen en beschikbaarheid spelen hierbij een belangrijke rol," legt Gareth Wilcock van Tesco uit.
Tot de populairste biologische fruitsoorten bij Tesco behoren:
Zachtfruit, zoals aardbeien, blauwe bessen en frambozen - de vraag naar deze producten steeg vorig jaar met 34%
Bananen – 27% gestegen
Citrus – 17% gestegen
Mango's en overige exoten – 8% gestegen
Appelen en peren –8% gestegen
Tesco betrekt het gros van haar biologische AGF bij Organic Farm Foods. "De twee grootste uitdagingen voor biologische AGF zijn doorgaans de prijs en de beschikbaarheid. We hebben nauw met Tesco en onze telers samengewerkt om de aanvoer van AGF in de verschillende seizoenen te verbeteren om de consument jaarrond een vast assortiment aan te kunnen bieden," vertelt Adam Wakeley, van Organic Farm Food.
Om te kunnen besparen op de wekelijkse boodschappen, schrapten consumenten tijdens de laatste economische recessie bio-producten als eerste van hun lijstje.
In 2008 werd daarom de Organic Trade Board opgericht, een non-profit organisatie bestaande uit zo'n 120 levensmiddelenproducenten en retailers, waaronder ook Tesco om de voordelen van biologische levensmiddelen te promoten.
"Bijna twee derde van de consumenten die biologische producten koopt, is jong en gaat bewust met voeding om," vertelt Paul Moore, voorzitter van de Organic Trade Board. "Uit onderzoek dat we gedaan hebben, blijkt dat milieu- en gezondheidsoverwegingen de voornaamste beweegredenen zijn om voor bioproducten te kiezen. 45% van de huidige consumenten verwacht dit jaar meer biologische levensmiddelen te gaan kopen."