Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Gé Happe, Albert Heijn:

"Ui kartrekker in AGF-schap"

 In alle Albert Heijns vind je de ui op een prominente plek in het AGF-schap. Hoe belangrijk is die ui voor Albert Heijn? De Groot en Slot ging er voor haar Uien Magazine over in gesprek met Gé Happe, die vanuit Zaandam verantwoordelijk is voor de strategische AGF-inkoop bij Ahold.



Hoe belangrijk zijn uien in het assortiment van Albert Heijn?
"Heel belangrijk. Dat geldt voor alle winkels. In grote winkels vind je 11 variëteiten, in kleinere iets minder. Maar voor alle winkels geldt dat de ui een heel prominente plek in de schappen heeft. Waarom? Omdat de ui voor heel veel mensen een noodzakelijk artikel is, vaak zelfs voor dagelijks gebruik. Het is geen artikel dat je in een impuls koopt. Nee, de ui staat op je boodschappenlijstje."

Stelt dat extra eisen aan het product?
"Ja. De lat ligt hoog voor de ui. Die moet er niet alleen visueel aantrekkelijk uitzien – goed op kleur, mooi van vorm en stevig – hij moet ook kwalitatief goed zijn: nu, morgen en liefst zo lang mogelijk eigenlijk. Het is een product waar je als consument bijna blind op moet kunnen vertrouwen."

Is het mogelijk om jaarrond uien van Nederlandse komaf aan te bieden?
"Dat is wel onze insteek. De Nederlandse tuinbouw acteert op een heel hoog, misschien zelfs wel ongeëvenaard hoog niveau. De kwaliteit van de producten is doorgaans top, de voedselveiligheid is gewaarborgd en er wordt gewerkt conform sociaal-maatschappelijk wenselijke richtlijnen. Het is voor ons oprecht een voorrecht om zo dichtbij zo'n professionele schakel in de keten te hebben. Onze stelregel voor alle AGF-producten, inclusief de ui, is dan ook: zo dichtbij als mogelijk, zo ver weg als noodzakelijk. Lukt dat altijd? Heel eerlijk: nee. Maar dan moet daar een heel gegronde aanleiding voor zijn."

Geven jullie ook rasadviezen?
"Nee. Wij nemen onze uien af van een selecte groep telers, die stuk voor stuk GLOBAL G.A.P. gecertificeerd zijn. Zij bepalen de rassen, die worden geteeld. Kijk, wij zijn goed in het runnen van winkels. Daar ligt onze kracht en focus. Niet in het telen van uien. Dat is een heel ander specialisme. Dat betekent trouwens niet dat wij niet op de hoogte willen zijn van ontwikkelingen in rassen en variëteiten. Sterker nog, daar zitten wij bovenop, onder andere via intensieve contacten met veredelaars. Wij vinden namelijk dat je productkeuzes als keten moet maken. Alleen dan krijg je draagvlak en kwaliteit. Dat betekent dat je ook zelf kennis van je producten in huis moet hebben. Maar het gaat te ver om die kennis te gebruiken om rasadviezen te
geven. Kunst is juist om elkaars sterke punten te benutten."

Welke trends ziet u?
"De omzet in AGF stijgt al enkele jaren. De ui is binnen dat segment echt een van de kartrekkers. Of ik daar een verklaring voor heb? Ja. Er is al enige tijd een trend gaande naar puur en eerlijk. De ui is niet alleen heel gezond, maar ook nog eens een fantastische smaakmaker. Een sjalotje in de sla, een rode ui in de salade, een zoete ui op de hamburger, enz. De ui is zo ontzettend veelzijdig en past bij elk gerecht. Sowieso wordt er weer veel meer met eten geëxperimenteerd dan enkele jaren geleden. Dat komt de ui ten goede. Tel daarbij dat de ui een product is met een heel goede prijs-kwaliteitverhouding, waarbij je echt waar voor je geld krijgt, dan is de groei ervan snel verklaard. En die groei is zeker nog niet ten einde."

Welke uitdagingen liggen er voor de ui?
"De integrale keten 'van zand tot klant' is voor ons erg belangrijk. Nu is het zaak om de klant daarover meer te informeren. De consument is kritischer geworden en wil weten waar zijn producten vandaan komen. Het is mede aan ons om dat uit te leggen. We zullen het mooie, Nederlandse verhaal van de ui uit moeten gaan dragen. Ik denk dat daar een heel mooie uitdaging en kans ligt voor de keten."

Bron: Uien Magazine, De Groot en Slot

Publicatiedatum: 13-1-2015

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

14-11-2017 Bijeenkomst wereldwijde uiensector in Albacete, Spanje
22-8-2017 Uireka presteert eerste resultaten
11-8-2017 Gratis Frongo's tijdens Meerpaaldagen
14-6-2017 Uiensector toont duurzame toekomstplannen gemeente Dronten
18-5-2017 Vidalia-uien in nieuw jasje
14-4-2017 Vidalia uien viert vijfentwintigste verjaardag
30-1-2017 Op zoek naar de superui
20-1-2017 Uien snijden? In de spiraalsnijder ermee
16-1-2017 Erik Waterman op Radio 1 journaal over positie Nederlandse ui
23-8-2016 "Ui door de jaren heen één van de best renderende gewassen"
8-7-2016 FhTrade sponsort Ronde van Kloosterburen
27-6-2016 Meer dan 1.000 bezoekers bij Open Dag Van Meir
9-5-2016 Red Bull geeft ook de Waterman-uien vleugels...
18-4-2016 Knoflook helpt tegen puisten
4-4-2016 Ui voor volle wenkbrauwen
10-3-2016 Australische minister-president eet geen rauwe uien
9-3-2016 Video: hoe je een ui snijdt zonder te huilen
12-1-2016 Smit's Uien verlengt contract Sky Lounges ADO Den Haag tot 2019
27-11-2015 "Knoflook maakt mannen sexy"
27-11-2015 Stichting Juunrenne zoekt 26.000 euro voor behoud oude uienopslag