9,3% akkerbouwers en vollegrondsgroentetelers wil investeren in tractor
Dit blijkt uit de AkkerbouwScanner 2015, de jaarlijkse telefonische inventarisatie van AgriDirect onder Nederlandse akkerbouwbedrijven en vollegrondsgroentetelers. In de maanden januari t/m maart 2015 werden ruim 7.000 agrariƫrs met minstens 10 ha akkerbouwgrond en/of 5 ha vollegrondsgroenteteelt benaderd met vragen over o.a. hun bedrijfsactiviteiten en investeringsplannen.
Vollegrondsgroentetelers meest investeringsbereid
In vergelijking met de akkerbouwers (8,5%) hebben de vollegrondsgroentetelers de hoogste intentie om te investeren in een tractor (12,0%). Onder de vollegrondsgroentetelers is 8,1% van plan een nieuwe tractor aan te schaffen en wil 3,9% een tweedehands tractor kopen. Van de akkerbouwers investeert 5,4% in een nieuwe tractor en 3,1% in een tweedehands tractor.
New Holland bij akkerbouwers belangrijkste merk; John Deere bij vollegrondsgroentetelers
Op 22,1% van de Nederlandse akkerbouwbedrijven is New Holland het belangrijkste tractormerk. Vervolgens wordt John Deere genoemd (21,8%). Onder de vollegrondsgroentetelers is deze volgorde juist andersom: John Deere wordt op 22,7% van de bedrijven genoemd als belangrijkste merk, terwijl 21,0% New Holland aanduidt als meest belangrijke merk.
Meer informatie:
AgriDirect BV
Ilse Gielen
E: ilse@agridirect.nl
T: +31 (0)475 492549
www.agridirect.nl