Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Nieuwe haven zet Flevoland op logistieke kaart

Dit jaar krijgt Flevoland een eigen buitendijkse haven. Daarmee wordt de ontsluiting van de Flevopolder verbeterd en het biedt ook nieuwe kansen voor bedrijven in het achterland. Waterman Onions is vanaf het begin af aan betrokken geweest bij project Flevokust. Afgelopen najaar werden de eerste ladingen uien al overgeslagen op binnenvaartschepen in de haven in wording.



Flevokust beslaat buitendijks een (container)terminal van 400 bij 155 meter en
binnendijks een complex 43 hectare, waarvan nu 7 hectare in ontwikkeling is. Het havencomplex, gelegen vlakbij de A6, maakt het straks makkelijker om producten uit Flevoland en omstreken af te zetten. Er komt een op- en overslaghaven, waar containers per binnenschip aankomen en per truck of trein naar het directe achterland getransporteerd worden. De nieuwe haven biedt ondernemers grote voordelen. De overslag van containergoederen, waaronder uien en aardappelen, bespaart ondernemers tijd en transportkosten en is ook gunstig voor het milieu: minder files en minder uitstoot van fijnstof en CO2.

"Wij, maar ook andere bedrijven zoals Agrico, HZPC en Van Liere, zien de komst van de nieuwe haven echt als een kans", laat Erik Waterman van Waterman Onions in het vakblad Primeur weten. " Er worden in deze omgeving veel aardappelen en uien geteeld en verhandeld. De containers gaan nu over de weg naar de havens van Rotterdam of Antwerpen of worden in Groningen of Heerenveen op binnenvaartschepen geladen. De afzet via Lelystad is volgens hem een goed alternatief." Naast economische en milieuvoordelen schept Flevokust ook kansen om ter plekke waarde toe te voegen aan binnenkomende of uitgaande goederen. De (koel)containers die leeg terugkomen, kunnen dan opnieuw gevuld kunnen worden met diverse exportproducten zoals pootaardappelen en andere groenten en fruit of er kan een combinatie gemaakt worden met andere producten van lokale ondernemers.

Multimodaal
Flevokust ligt ten noorden van Lelystad aan diep vaarwater. In de directe nabijheid liggen de groeiende luchthaven Lelystad Airport, één van de belangrijkste binnenvaartroutes van Nederland Amsterdam-Lemmer, de snelweg A6 en het spoor Hanzelijn. De nieuwe haven maakt de bundeling van lading en vervoer in lijndiensten over het water tussen Rotterdam en Amsterdam naar het noorden van het land en naar Duitsland mogelijk. Op termijn, na een eventuele verbreding van de Kornwerdersluis, zou ook 'short sea' vervoer naar bijvoorbeeld de Oostzee tot de mogelijkheden behoren.

Waterman Onions droogt, sorteert, verpakt en exporteert jaarlijks zo'n 120.000 ton uien. Zeker negentig procent van de uien zijn bestemd voor export. Deze gaan naar bestemmingen over de hele wereld. Waterman Onions maakt sinds kort gebruik van de nieuw te realiseren haven. Via de buitendijkse haven van Lelystad verladen zij containers naar Rotterdam. Van daaruit worden de containers verladen op schepen voor export naar de verdere bestemmingen. "De haven wordt nu al steeds meer gebruikt voor agrarische producten. Begin november zijn wij gestart en hebben naar tevredenheid al enkele honderden containers verladen. We zijn content omdat we op deze manier niet alleen transportkosten kunnen besparen maar ook duurzaam bezig zijn om onnodige wegtransporten te beperken en geen last hebben van wachttijden in de havens tijdens piekdruktes."

Zorgen en kansen
Naast de positieve ontwikkelingen zijn er ook wat zorgpuntjes voor de ondernemer uit Emmeloord. Zo belemmert het wegvallen van de afzet naar West-Afrikaanse landen de uienmarkt. Erik merkt op dat ook de omringende landen genoeg eigen voorraad hebben. "De prijzen liggen in heel Europa ongeveer gelijk en dat is best uniek. Ook Zuid-Amerika is niet aan de markt. Normaal gaat er in deze periode veel naar Brazilië maar door areaaluitbreiding is er nu genoeg van eigen bodem", laat hij halverwege februari weten. De onzekerheden rondom een mogelijk verbod op het middel MH baren hem eveneens zorgen. Volgens Erik is het middel om het ontkiemen van uien te voorkomen noodzakelijk, vooral voor de uienexport naar overzeese gebieden waarbij er sprake is van lange transporttijden van wel 30 dagen transit. Qua exportkansen blijft hij voorzichtige optimistisch. De goede prijs- kwaliteit verhouding maakt de Nederlandse ui volgens hem concurrerend en hij ziet nog zeker langere exportpotentie voor de afzet in Azië, Midden-Amerika en de Caraïben.

erik@waterman-onions.nl

Bron: AGF Primeur

Publicatiedatum: 10-3-2017
Auteur: Colinda Smits
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-6-2017 "Met de volledige Nieuw-Zeelandse uienproductie kunnen we China slechts drie dagen voeden"
15-5-2017 Tachtig trucks en meer bij 15e Gehandicaptendag op terrein Jonika
2-12-2016 "Tibo Compactor oplossing voor reductie uienafval"
28-11-2016 "Veel vraag naar glutenvrije uiensmaakstof"
22-11-2016 Brand in loods uienbedrijf Nieuwdorp
6-7-2016 Joossen Agro wil omvormen tot uienverwerker
22-1-2016 AB Texel en Butter gaan verder als AB Agri Transport
28-9-2015 Drie buren tegen uitbreiding Arjazon
21-9-2015 Brand bij Onion Specialties in Kruiningen
16-7-2015 150.000 euro subsidie voor raffinage waardevolle stoffen uit uienreststromen
18-2-2015 Misstand bij huisvesten van personeel door uienverwerkend bedrijf in Oosterland
29-8-2014 Fotoreportage Landelijke Uiendag
6-6-2014 'Maestro' van Deprez Construct vult miljoenste kist uien bij Wiskerke Onions
21-5-2013 Goud Biervliet viert 25-jarig jubileum en nieuw pand met Open Dag
11-1-2013 Ontwikkelingen in plantuien in Oost-Europa
21-11-2012 Dodelijk bedrijfsongeval uienbedrijf Kruiningen
31-8-2012 Fotoreportage Landelijke Uiendag 2012
6-4-2012 Hans Kroes 35 jaar servicegericht bij Oldenhuis & Prinsen
29-3-2012 Sri Lanka: Uienzaadleverancier voorziet in lokale behoefte
23-3-2012 Smit’s Uien weer BRC en IFS-gecertificeerd