Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Circana

Supermarkten met prijsfocus zijn grote winnaars, ook Lidl stijgt in marktaandeel

De definitief behaalde omzetten en marktaandelen 2023 van de Nederlandse supermarken volgens Circana zijn bekend. Het jaar 2023 kenmerkte zich vooral door de flinke prijsstijgingen en dat is terug te zien in de omzetten. De supermarkten passeerden dit jaar de €50 miljard grens. De totale omzet kwam uit op €50,7 miljard, dat is 8% meer dan vorig jaar, aldus de marktonderzoeker.

Notes
De marktaandelen zijn berekend binnen het Circana-universum van totaal Supermarkten, inclusief overige zelfstandigen zonder formule en inclusief de online verkopen van de 'reguliere' formules. De verkopen van pure online spelers, zoals Picnic, zijn niet meegenomen.
De Superunie-formules die niet in deze tabel zijn vermeld (Boni, Dirk, Jan Linders, Nettorama en Vomar) hebben geen toestemming gegeven voor publicatie van hun marktaandeel. Daarnaast val binnen Superuni ook no geen groep overige zelfstandigen die via Superunie inkoopt.
Spar* is inclusief Spar Express
Bron: Circana

Deze cijfers komen overeen met die van NielsenIQ die eerder deze week werden vrijgegeven. Opvallend verschil, volgens Circana heeft Lidl wel een groter marktaandeel verkregen. Uit de cijfers van Nielsen bleef het marktaandeel van Lidl gelijk.

Circana: "De grote winnaars zien we terug onder Superunie-formules met een focus op prijs. Zij geven helaas geen toestemming om hun marktaandelen te publiceren. Superunie in totaal blijft stabiel in marktaandeel, maar in ogenschouw genomen dat de fusiecombinatie PLUS en Coop samen 0,4% marktaandeel verliest en dat de Jan Linders winkels inmiddels allemaal gesloten zijn, betekent dit dat er een grote winst moet zijn bij de overige spelers zoals Boni, Dirk, Nettorama en Vomar. Vomar meldde zelf eerder al een omzetstijging van 17 procent in 2023.

Niet alleen de prijs gefocuste Superunie leden winnen terrein, ook Lidl heeft een goed jaar achter de rug. Het marktaandeel van Lidl stijgt met 0,3%-punt ten opzichte van vorig jaar. Aldi laat wél een dalend marktaandeel zien.

Marktleider Albert Heijn heeft in 2023 haar marktaandeel weten te verhogen met +0,2% naar 36,7%.
Het marktaandeel van Jumbo is met 0,3% gedaald naar 20,8%.

Bron: Christophe Renders, Circana

Publicatiedatum: