Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groot Nationaal Boerderijwinkel Onderzoek

Consumenten waarderen inspanning duurzaamheid telers en boeren

Ook dit jaar weten steeds meer mensen de weg naar de boerderwinkel te vinden. Wat zijn de beweegredenen van deze consumenten? Om beter in te spelen op de klantwens en om van zoveel mogelijk boerderijwinkels een succes te maken, is er eind 2023, begin 2024 door Lekkerder bij de Boer een onderzoek gedaan. Hieruit blijkt dat consumenten veel waarde hechten aan de ondersteuning van de lokale telers, boeren en economie, maar ook duurzaamheid speelt een grote rol in de keuze om te winkelen op de boerderij. Voor telers en boeren is duurzaamheid ook een actueel begrip; dat zorgt voor binding tussen teler, boer en burger.

Boerderij en streekproductenwinkel Tollenaar, Zeeland

Groot Nationaal Boerderijwinkel Onderzoek
Aan het Groot Nationaal Boerderijwinkel Onderzoek hebben 1.160 respondenten uit heel Nederland meegedaan, waarvan er ruim 1.000 regelmatig een boerderijwinkel bezoeken. Het aantal boerderijwinkel bezoekers is vergeleken met het onderzoek van 2021, gestegen met bijna 10%.

Initiatiefnemer Thomas Siahaya van Lekkerder bij de Boer, een platform dat de weg wijst naar boerderijwinkels en telers en boeren de gelegenheid geeft om via het platform direct online te verkopen: “De recente toename in het kopen bij de boer is een uiterst positieve trend. De coronapandemie heeft als katalysator gefungeerd, wat heeft geresulteerd in een significante groei van de populariteit van directe kopen bij de boer. Deze opwaartse trend wordt weerspiegeld in de stijgende bezoekerscijfers op ons platform Lekkerder.nl en onze app. Met het uitvoeren van dit onderzoek streven we ernaar om boeren te voorzien van essentiële inzichten die hen in staat stellen om hun boerderijwinkel succesvol te exploiteren.”

Ondersteuning van lokale boeren en economie
De boeren in Nederland staan onder druk. Een reden hiervoor is dat de teler en boer in verhouding veel minder marge over zijn of haar product krijgt, dan de supermarkt die het product verkoopt. Uit het Groot Nationaal Boerderijwinkel Onderzoek blijkt dat de consument de lokale teler en boer hierin graag ondersteunt. Deze ondersteuning is namelijk één van de belangrijkste motivaties van de consument om boodschappen te doen bij de teler en boer in plaats van de supermarkt: 83,7% van de respondenten in het onderzoek geeft aan dat zij de boer ondersteunen, omdat producten van een boerderijwinkel vaak lokaal geproduceerd zijn, wat goed is voor de gemeenschap.

Daarnaast is 80,9% van de respondenten gemotiveerd om bij de boerderijwinkel boodschappen te doen, omdat deze producten verser en van hogere kwaliteit zijn dan in supermarkten.

Duurzaamheid en gezondheid spelen een grote rol
Duurzaamheid is een actueel thema in de landbouw. Telers en boeren krijgen te maken met veel nieuwe regels en investeringen op het gebied van duurzaamheid om de consument en het klimaat te beschermen. Alleen zo kunnen de klimaatplannen van de Europese Unie voor 2050 worden gehaald. Boeren en telers willen hier aan meewerken, maar één van hun knelpunten is, dat zij niet goed weten waar zij aan toe zijn door een steeds veranderend beleid.

Uit het Groot Nationaal Boerderijwinkel Onderzoek blijkt dat duurzaamheid ook voor 68,8% van de consumenten een belangrijke rol speelt als het gaat om de overweging om boodschappen bij de boerderijwinkel te doen. Hierbij vinden ze het belangrijk dat boerderijwinkels bijdragen aan het behoud van biodiversiteit in de landbouw. De helft geeft aan dat de aanwezigheid van milieuvriendelijke verpakkingen of minder verpakkingsmateriaal van belang zijn om producten bij een boerderijwinkel te kopen.

Gezonde levensstijl
Het belang van duurzaamheid gaat gepaard met de gezonde levensstijl van de consumenten. Driekwart van de respondenten hecht namelijk waarde aan hun gezondheid en kiezen hierdoor eerder voor winkelen bij een boerderijwinkel. Maar liefst 88,7% van de respondenten vindt het belangrijk om op een educatieve wijze op de hoogte te worden gebracht van de herkomst van de productie van voedsel. Beïnvloeding door beoordelingen en recensies Van de respondenten wordt 68,6% beïnvloed door beoordelingen en recensies van boerderijwinkels om boodschappen te doen bij de teler en boer. Voor zo’n 600 consumenten zijn aanbiedingen en kortingen in de boerderijwinkels daarentegen niet van invloed op de aankoopbeslissing.

Grootste obstakels: Afstand tot teler en boer en variëteit aan producten
Toch blijken er nog obstakels te zijn als het gaat om de keuze om naar de boerderijwinkel te gaan in plaats van de supermarkt. Voor 72% van de respondenten dat winkelen bij de supermarkt verkiest boven de boerderijwinkel, blijkt dat de reguliere supermarkt vaak dichterbij of handiger is. Meer dan de helft zou wel bij de boerderijwinkel kopen als het mogelijk was om online te bestellen, maar alleen als de prijzen concurrerend zijn met de supermarkt of de producten biologisch of duurzaam zijn. Ook zou er in de supermarkt een breder assortiment zijn aan producten en direct alles kunnen vinden wat ze nodig hebben.

Lekkerder bij de Boer zet zich in voor de ondersteuning van telers en boeren bij het online aanbieden van hun producten direct aan de consument. Dit initiatief streeft ernaar een significante bijdrage te leveren aan het bestaansrecht van telers en boeren door als een digitale wegwijzer te fungeren hen rechtstreeks in contact brengt met lokale klanten. Telers en boeren met boerderijwinkels, stalletjes, melktaps, boerderijautomaten, imkerijen, kwekerijen, en boomen wijngaarden worden uitgenodigd om lid te worden van het platform. Het stimuleert consumenten om lokale producten rechtstreeks bij de teler en boer te kopen, wat leidt tot versere, gezondere en lekkerdere voeding. Het platform, inclusief de website en app, ambieert de meest complete vers vitrine van Nederland te worden door een breed scala aan verse producten aan te bieden. Momenteel bieden een kleine 300 boerderijverkooppunten meer dan 6.000 producten aan via het platform.

Ook benadrukt Lekkerder het belang van écht verse producten die consumenten bij lokale telers en boeren kunnen kopen. Door voedsel te kopen dat het seizoen biedt en rechtstreeks van de telers en boeren komt, draagt men bij aan de lokale economie en investeert men in de directe leefomgeving.

Met bijna 2.100 boerderijverkooppunten aangesloten, functioneert het platform als een online marktplaats waar producten zonder tussenhandel verkocht worden, waardoor de keten zo kort mogelijk blijft. Door zowel een site als een app aan te bieden, wijst Lekkerder bij de Boer consumenten de weg naar de leukste en meest authentieke adresjes om lokaal en vers te kopen, van Boer naar Bord.

Belangrijkste conclusie
Er kan geconcludeerd worden dat de consument veel waarde hecht aan het ondersteunen van de lokale teler, boer en economie. Ook is duurzaamheid een actueel begrip voor zowel de teler en boer als de consument. Daarnaast is een gezonde levensstijl een belangrijke motivatie voor de consument om sneller bij de teler en boer te kopen dan in de supermarkt, vanwege de verse producten van hoge kwaliteit. Lekkerder bij de Boer biedt het platform om een brede variëteit aan producten aan te bieden aan de consument.

Voor meer informatie:
Lekkerder bij de Boer

Thomas Siahaya
06 517 999 86
thomas.siahaya@lekkerder.nl
Edisonweg 41 B5
4382 NV Vlissingen
www.lekkerder.nl

Publicatiedatum: