Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Henk Niemansverdriet: "Kortere doorlooptijd dan reguliere supermarkt"

Superdirect.com start zaterdag met pilot pick up point in Eindhoven

Tholen - Medio mei nam Henk Niemansverdriet afscheid als verkoopdirecteur van The Greenery Benelux om samen met ondernemer Peter Pompen te starten met een nieuw distributieconcept, waarbij de consument online boodschappen bestelt en deze afhaalt bij een modern geautomatiseerd uitgiftepunt dat 7 dagen per week en 24 uur per dag geopend is. Aanstaande zaterdag start het eerste pilot pick up point van Superdirect.com in Eindhoven. "Wij starten een nieuwe keten die sneller en efficiënter is dan de reguliere supermarktketens en die bovendien versere producten kan leveren", vertelt Henk.
 
Henk vertelt dat er uitgebreid de tijd genomen is voor productietesten met testconsumenten. "Op basis van de positieve resultaten kunnen we met dit pilot pick up point starten. We hebben een duidelijke planning klaarliggen, maar wachten wel de pilotperiode tot januari af. We zijn ambitieus en hebben grote plannen, maar kijken eerst hoe de consumenten onze online supermarkt gaat ontvangen. Ik geloof best dat ons concept navolging krijgt, maar wij hebben met dank aan sterke partners in de voorbereiding veel ervaring opgebouwd, die we bij succes heel snel gaan uitrollen."



Groot aantal versleveranciers
Met de sterke partners doelt Henk onder meer op Sligro Food Group, dat een 37% belang in Superdirect.com heeft, maar ook het Order Pick Centrum van Hollander in Barendrecht en MyOrder van Rabobank dat zorgt voor een veilig mobiel betaalsysteem. De AGF-leverancier is een oude bekende voor Henk, want The Greenery gaat het AGF-assortiment verzorgen. "In iedere schakel hebben we gekeken naar de juiste partners. We hebben stevige partners, die vooroplopen in hun vakgebied. Ook is een groot aantal versleveranciers en A-merkfabrikanten vanaf het begin intensief betrokken als partner in de verschillende productcategorieën. Zo is Hessing met het bewerkte AGF-pakket een groot voorstander van dit project. Sligro is aan boord gekomen, omdat wij een totaal boodschappenassortiment willen invullen. Zij zien na de online verkoopspurt van elektronica en mode ook volop groei kansen voor de boodschappen en zijn daarom aandeelhouder geworden. De meerderheid van de aandelen zal bij Peter en mezelf blijven. Sligro kan nog groeien tot onder de helft", vertelt Henk.
 
"De grootste uitdaging zit in het versassortiment. Dat is toch een ander verhaal dan droge kruidenierswaren. Dat zie je ook aan de initiatieven die gestart en ook weer gestopt zijn. Alle business cases uit het verleden hebben we op onderdelen bekeken, maar door een totaal boodschappenassortiment, inclusief vers,  aan te bieden zijn we wel uniek. Ik ben ervan overtuigd dat onze producten verser zijn, omdat de producten een kortere doorlooptijd hebben dan bij een reguliere supermarkt. De voorraad in ons order pick centrum (OPC) is minimaal en is ingericht op de dagelijkse vraag van consumenten. Er is geen supermarkt in de logistieke keten waar de producten vaak nog een paar dagen op schappen met temperatuurwisselingen liggen."



Uitrollen naar foodservice
Dit kunnen we snel uitrollen naar een compleet foodservice-assortiment. Hierdoor worden producten die normaal niet in de winkel te koop zijn, bereikbaar voor de consument", vertelt Henk. "Wij gaan uit van een volle boodschappenmand en gaan zeker niet met acties smijten. We durven de prijs te verdedigen en op basis van loyaliteit aan merken of Superdirect krijgen mensen kortingen. Dan heb je het over een hele andere verhouding. In eerste instantie zijn de weekaankopen makkelijk te organiseren via weeklijstjes en in een later stadium zal dit worden uitgebreid met inspiratie op basis van recepten."
 
Henk heeft alle vertrouwen in het concept. "We hebben samen met partijen als Deloitte en Gfk uitgebreid de hele boodschappenketen geanalyseerd en daaruit blijkt dat er behoefte is aan een afhaalpunt voor boodschappen, op het tijdstip dat de consument past. Als mensen vóór 22.00 uur bestellen, dan staan de boodschappen van superdirect.com de volgende dag al vanaf 10.00 uur in het pick up point. Uitgifte van de boodschappendozen gebeurt volledig geautomatiseerd, waardoor ook een zeer snelle afwikkeling van het ophalen van de boodschappen wordt gegarandeerd. Betaling van de boodschappen vindt plaats op het bestelmoment. Er worden geen kosten doorberekend voor het inpakken, klaarzetten en het afhalen van de boodschappen."





Nieuwe manier van boodschappen doen
"Wij zullen niet in het bezorgen stappen, omdat wij denken dat het afhalen in een behoefte voorziet. Onze focus is de relevantie voor de klant op basis van gemak en flexibiliteit. Er is een groep consumenten die weinig tijd heeft en niet elke week veel tijd wil besteden aan dezelfde boodschappen, met veel uitval en afval tot gevolg. Die herhaalactiviteiten kunnen wij elimineren. Misschien mis je hiermee wat impulsaankopen, maar dat is maar één onderdeel. Gemak en flexibiliteit zijn voor de consument ook erg belangrijk. Waarom zou je wekelijks dezelfde trip naar de supermarkt maken om grotendeels dezelfde spullen te halen als de week ervoor? Door dit online aan te bieden met alle gemakken van dien, introduceren we een nieuwe manier van boodschappen doen in Nederland", zegt Henk.
 
SuperDirect is een samenwerking aangegaan met DPD Pakketservice voor uitgifte van (post)pakketten en het dropoff loket voor (retour)pakketten. "Iedereen koopt online spullen bij Bol.com, Wehkamp en Zalando. We kregen de vraag om deze pakketten ook mee te nemen in het pick up point en dat is een mooie aanvulling, want de pakketten kunnen in één keer met de boodschappen mee", besluit Henk.
 
Voor meer informatie:
Superdirect.com
T.a.v. Rianne Peters.
info@superdirect.com
www.superdirect.com

Publicatiedatum: 26-9-2013
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

21-9-2017 Amazon breidt thuisbezorging in Italië uit
21-9-2017 AH bereidt zich voor op ingebruikname nieuw online DC
21-9-2017 Doozo gaat verder als Ekomenu
21-9-2017 Aldi Nord is de nummer 1 discounter van Duitsland
20-9-2017 Carrefour sluit mogelijk hypermarkten in Frankrijk
20-9-2017 Edwin de Maa nieuwe commercieel directeur van de Detailresult Groep
20-9-2017 Boni sluit webwinkel en mikt online op Picnic
19-9-2017 Polen: Eurocash neemt Mila S.A. over
19-9-2017 Bidfood en Albert Heijn zetten in op de zorg
19-9-2017 Carrefour opent 15 afhaalpunten voor online bestellingen
18-9-2017 Aldi Nord gaat inkoop A-merken internationaliseren
18-9-2017 Nieuwe maaltijdpakketten van HelloFresh
18-9-2017 Aldi Nord: aanbod vers en veelzijdigheid groeit
18-9-2017 AGF-afdeling Oostenrijkse Merkur in marktsfeer
18-9-2017 Edeka is opnieuw 'opleider van het jaar'
15-9-2017 Lidl meest gewaardeerd in Duitsland
15-9-2017 Intelligent boodschappenlijstje op ah.nl
15-9-2017 Omzet Morrisons piekt
15-9-2017 Vrouw neemt bad in groenteschap
14-9-2017 Treinreizigers zouden breder voedingsaanbod op station willen