"Speel in op trends"

De weg naar het supermarktschap

Supermarkten zijn niet langer meer het domein van grote multinationals. Kleine, onafhankelijke merken vinden steeds vaker de weg naar de schappen. Hoe komen ze daar terecht? RTL maakte er een artikel van. Gezond eten is een hype, dus speelt ook de detailhandel daar op in. Leo Voorwinden, directeur van Leev, was zich zeven jaar geleden al bewust van deze trend. Tegenwoordig liggen zijn producten, waaronder stroopwafels en amandelmeel, in bijna alle Nederlandse supermarkten. De schappen in deze winkels worden beheerd door inkopers, zogenaamde 'categoriemanagers', legt hij uit. Zij bepalen uiteindelijk welke producten waar verkocht worden. Mede dankzij programma's als de Keuringsdienst van Waarde, worden consumenten steeds kritischer, zegt Voorwinden. "Ze zijn net te vaak benadeeld en hebben minder vertrouwen. Grote supermarktketens zijn daarom op zoek naar kleine, inspirerende merken voor hun doelgroep."



Speel in op de trends
Om te zien wat de nieuwe trends op voedselgebied worden, laten deze managers zich inspireren op beurzen over de hele wereld. Amerika bijvoorbeeld, vertellen de woordvoerders van Albert Heijn en Plus. Daarnaast voeren ze veel gesprekken met deskundigen en kijken ze naar gegevens over de markt. Op basis van deze informatie bepalen ze welke producten voor de klant interessant zijn. Ook social media en bekende bloggers als Rens Kroes spelen "zeker" een rol.

Klik hier voor het volledige artikel van RLT


Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2018