LuLu Group uit Dubai koopt AGF rechtstreeks in

De LuLu Group heeft een netwerk van 135 winkels met een gezamenlijk winkeloppervlak van 2.043.866 m2, 40.000 personeelsleden en een omzet van €6,2 miljard. De retailer bezit 26 kantoren verspreid over de hele wereld die zich bezighouden met de inkoop van producten. De hypermarkten van LuLu zijn te vinden in het Midden-Oosten, in landen als Qatar, Oman, Bahrein, Saoedie-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Koeweit en Egypte maar ook in Azië, in onder meer India, Indonesië en Maleisië. "We zijn een familiebedrijf en bestaan al 40 jaar," vertelt directeur Salim.

In elke regio waar het bedrijf actief is, heeft het logistieke en opslagfaciliteiten opgezet. LuLu koopt zijn producten in veel verschillende landen in, waaronder Spanje, de Verenigde Staten, Nederland, Frankrijk, Italië, Servië, China, Vietnam, India en Sri Lanka. Deze grote verscheidenheid aan inkoopregio's is zeer gunstig voor de thuismarkt Dubai, die zich in rap tempo ontwikkelt tot een multiculturele samenleving. 

"Dubai is altijd een goede retailmarkt geweest en de laatste zeven jaar floreert de markt. Technologische ontwikkelingen staan niet stil en de consument in Dubai zoekt naar goede kwaliteitsproducten tegen een gunstige prijs." Volgens Salim zijn zowel de prijs als kwaliteit bepalende factoren op deze markt.



Momenteel is bio-AGF erg in trek vanwege zijn gezonde eigenschappen. LuLu is altijd één van de pioniers geweest op het gebied van bioproducten. "Momenteel hebben we jaarlijks twee tot drie promotiecampagnes. We hebben ook acties die speciaal op kinderen gericht zijn om de consumptie van groenten en fruit onder deze leeftijdscategorie te bevorderen."

Naast dat het bedrijf bij veel verschillende internationale leveranciers inkoopt, koopt het ook bio-AGF bij lokale producenten in. De lokale overheid steunt de biosector intensief. "Het inkopen van bioproducten van buiten de Verenigde Arabische Emiraten kan best een uitdaging zijn omdat we goed moeten letten of ze over de juiste keurmerken beschikken. Wanneer we lokaal inkopen is dit echter geen probleem," vervolgt Salim.

Op de markt in het Midden-Oosten zijn duidelijke veranderingen op het gebied van AGF-verpakkingen gaande. De meeste consumenten geven er echter nog steeds de voorkeur aan om een product te voelen, voordat ze het kopen. "Ongeveer 30% van onze AGF is tegenwoordig voorverpakt. We bieden ook steeds meer gesneden AGF aan, omdat blijkt dat er een toenemende vraag is naar convenience-producten."



Dubai is een multiculturele samenleving en zodoende is er vraag naar producten uit veel verschillende landen. LuLu kan deze producten leveren omdat het bedrijf samenwerkt met de ambassades van deze landen. "Zo zijn granaatappelen bijvoorbeeld erg populair geworden."

Het Midden-Oosten wordt steeds belangrijker als importmarkt vanwege de Russische boycot. Nu de handel met Rusland onmogelijk is geworden, proberen landen als Polen en Griekenland hun appelen, perziken en zachtfruit af te zetten in Dubai. De kwaliteit is goed en de prijzen zijn zeer concurrerend."

Hoewel LuLu ook producten zoals bananen in Latijns-Amerika inkoopt, blijft de logistiek een probleem. "We zijn hiervoor nog altijd op zoek naar een goede oplossing. De kwaliteit is echter wel goed. We kopen onze bananen in Ecuador en onze appelen en druiven in Chili in



"De strategie van het LuLu-netwerk is eenvoudig. We streven er naar onze klanten de beste producten te leveren met de best mogelijke service. De komende jaren komen er een aantal projecten aan waaronder de opening van een aantal winkels in Saoedi-Arabië, India, Maleisië en Indonesië. We hebben veel vertrouwen in onze markt. Dubai is een geweldige regio met een enorm marktpotentieel."


Voor meer informatie:

V. Nandakumar
Lulu Group International (Communications Dept.) UAE
Email: nandakumar@ae.lulumea.com
 

Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2018