Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Category manager Ed van Venrooij: "We willen 'koude locaties' in de winkel verminderen"

Hoogvliet test AGF-afdeling nieuwe stijl

Tholen - Supermarktketen Hoogvliet heeft donderdag 29 juni een nieuwe winkel geopend in het stadshart van Zoetermeer. De winkel heeft een geheel nieuwe stijl AGF-afdeling gekregen. "We gaan deze nieuwe aanpak het komende half jaar testen en besluiten dan of we deze aanpak gaan uitrollen naar onze andere winkels", vertelt category manager AGF, Ed van Venrooij. Met dank aan een nieuw reclamebureau is tegelijkertijd de hele uitstraling, inclusief folder en prijskaarten van de retailer vernieuwd.



"Uit onderzoek bleek dat we relatief veel 'koude' locaties in onze winkels hebben, waar klanten nauwelijks stilstaan en dus ook minder producten kopen. Daarom hebben we nu gekozen voor een vernieuwde indeling, waarbij in plaats van twee grote eilanden nu vijf eilanden kriskras door elkaar heen staan opgesteld. Hierdoor hebben klanten een beter overzicht over de hele AGF-afdeling", vertelt Ed, enthousiast. "Supermarktketens in Duitsland hebben hier al ervaring mee opgedaan, waaruit blijkt dat de consumenten met meer AGF-producten in aanraking komen in de winkel."



Cross selling
Een andere onderdeel van de proef is om voor het eerst cross selling toe te passen in het AGF-schap. Zo staan de citroenen en limes opgesteld naast het Corona-bier zowel op de AGF- als op de slijterij-afdeling, worden in het aardappelschap ook schilmesjes en dunschillers aangeboden en wordt in een koelmeubel in het tomatenschap ook mozzarella gepresenteerd. "We willen de consument op ideeën brengen", aldus de category manager.



Daarnaast heeft de testwinkel met nieuwe koelmeubels, de houten 'look and feel' en de nieuwe signing aan de wand een hele nieuwe uitstraling gekregen. "Het voordeel van deze nieuwe locatie in Zoetermeer is dat het een grote winkel betreft, qua AGF-schapruimte de grootste in oppervlakte die we nu hebben. De afdeling is zo ruim opgezet, dat niemand elkaar in de weg loopt, maar dat is bijvoorbeeld bij een kleinere vestiging die we begin oktober in Scheveningen openen niet één-op-één te kopiëren", vertelt Ed.



Bio- en tomatenschap uitgelicht
In het vernieuwde AGF-schap wordt ook het biologisch assortiment en het tomatenassortiment uitgelicht.  Het aantal verpakte producten is bij Hoogvliet volgens de category-manager altijd al beperkt. "Wij verkopen zoveel mogelijk AGF-producten los, zodat consumenten ook de mogelijkheid hebben om een nectarine, perzik of witlof per stuk te verkopen. Daarbij vind ik de uitstraling van losse producten vaak veel mooier."



Daarnaast valt het aanbod champignons, verse kruiden, gesneden fruit en zachtfruit in het oog. "Deze producten stonden voorheen tussen de gesneden groenten, maar vallen nu veel meer op. De consument ziet daardoor veel beter welke producten we aanbieden en hoe ze gebruikt kunnen worden", concludeert Ed. Hij wil over de eerste dagen nog niet teveel conclusies trekken. "Die zijn erg succesvol verlopen, maar geven nog geen representatief beeld. We trekken er een half jaar voor uit om deze nieuwe aanpak te testen."



Ed blikt terug op een goed eerste half jaar. "Begin van het jaar hadden we gedurende het Spaanse seizoen wel te maken met de tekorten waar iedereen mee te kampen had, al hadden we vanwege de komkommers die we jaarrond uit eigen land voeren met dit product geen problemen. De warme dagen van de afgelopen maand hebben het fruit echt een omzetboost gegeven, je ziet de verkoop van zachtfruit dan echt omhoog schieten. Dat hebben we voor op vorig jaar omdat we toen in die periode juist slecht weer hadden."

Voor meer informatie:
Ed van Venrooij
Hoogvliet
Tel: 0172 - 418283
ed.vanvenrooij@hoogvliet.com
www.hoogvliet.com

Publicatiedatum: 4-7-2017
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Sligro Almelo brandt noten bewust overdag voor geur
22-9-2017 Neppe e-mail winactie van Jumbo in omloop
22-9-2017 AH Online naar omzet van 400 miljoen euro
22-9-2017 14.000 zonnepanelen op dak van hoofdkantoor en DC van Jumbo
22-9-2017 Leclerc vergroot voorsprong op Carrefour in Frankrijk
21-9-2017 Amazon breidt thuisbezorging in Italië uit
21-9-2017 AH bereidt zich voor op ingebruikname nieuw online DC
21-9-2017 Doozo gaat verder als Ekomenu
21-9-2017 Aldi Nord is de nummer 1 discounter van Duitsland
20-9-2017 Carrefour sluit mogelijk hypermarkten in Frankrijk
20-9-2017 Edwin de Maa nieuwe commercieel directeur van de Detailresult Groep
20-9-2017 Boni sluit webwinkel en mikt online op Picnic
19-9-2017 Polen: Eurocash neemt Mila S.A. over
19-9-2017 Bidfood en Albert Heijn zetten in op de zorg
19-9-2017 Carrefour opent 15 afhaalpunten voor online bestellingen
18-9-2017 Aldi Nord gaat inkoop A-merken internationaliseren
18-9-2017 Nieuwe maaltijdpakketten van HelloFresh
18-9-2017 Aldi Nord: aanbod vers en veelzijdigheid groeit
18-9-2017 AGF-afdeling Oostenrijkse Merkur in marktsfeer
18-9-2017 Edeka is opnieuw 'opleider van het jaar'