Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Ex-retailer Tom Heidman inspireert AGF-specialisten

"Grote spelers zijn in paniek"

Tholen ľ Oud-bestuursvoorzitter van C1000, Tom Heidman, was vereerd toen hij de AGF-specialisten mocht toespreken tijdens de ADN Inpiratiedag: "Dit is de branche waar het gebeurt. Besef dat jullie alle kansen in handen hebben. De grote spelers moeten zichzelf opnieuw uitvinden. Het komt naar je toe maar je moet nu wel scoren."

Klik hier voor de fotoreportage


Tom Heidman tijdens zijn presentatie op de ADN Inspiratiedag

Het begint bij de consument
De interesse in voeding groeit maar door. Consumenten zijn zowel ge´nteresseerd in de herkomst en gezondheidswaarde als in de bereiding. Tom illustreerde dat met kijkcijfers van programma's over voeding. "Neflix meet waarnaar mensen kijken en investeert op basis daarvan in eigen producties. Het aantal documentaires over voeding op Netflix is exponentieel gestegen: in vier jaar van 6 naar ruim 50 documentaires. Boekenverkoop in zijn algemeenheid loopt terug behalve voor kookboeken. Dat is een categorie die hard groeit. Je ziet en merkt aan alles dat groenten tegenwoordig 'super sexy' zijn. De chefs, zoals Joris Bijdendijk, zijn de nieuwe DJ's. Volg hen, hun recepten zijn niet alleen lekker, ze zijn ook gezond."
 
Voorkomen van ziektes
Gezondheid is een tweede thema waarop specialisten kunnen voortborduren. "Kijk dan vooral naar wat gebeurt in Aziatische landen. In het Westen leiden we artsen op om ziektes te genezen, maar in AziŰ ligt de focus traditioneel op het voorkomen van ziektes. De kennis over de gezondheidseigenschappen van groenten en fruit is daar veel groter. Aziaten gebruiken dat ook in hun marketing. Het sappenschap wordt daar bijvoorbeeld gepresenteerd als een farmacyshap. In de Verenigde Staten is het merk Dr. Smood ontwikkeld: voeding voor 'mind, body and soul'." In het kader gezondheidstrends noemde Tom nog een aantal voorbeelden om op aan te haken: Gefermenteerde groenten (zuurkool) - "Die zitten vol probiotics en prebiotics, stoffen die een positieve bijdrage leveren aan een gezonde darmflora" - Minder zout: "Dat betekent een revival voor de kruiden en specerijen, waarvan bovendien ook de gezondheidswaarde steeds bekender wordt." ľ en noten: "In Amerika vond ik verpakkingen waarop niet de noten die erin zitten staan vermeld staan maar de voedingsstoffen die erin zitten: 'Omega-3 mix' en 'Crazy about antioxidants'.

Grote spelers in paniek
Ook een leuke boodschap van de ex-retailer voor de specialisten is dat de grote spelers in grote problemen zitten. "Unilever stapt in vers, de gezondheidscoach van Albert HeijnůVoorbeelden van grote bedrijven hebben het contact met de consument verloren en proberen zichzelf opnieuw uit te vinden. Het productiedenken is bij grote bedrijven dominant waardoor ze gevangen zitten in hun verdienmodellen. In deze tijd gaat het niet meer om massaproductie maar om flexibiliteit. Niet in eenrichtingsverkeer maar om communicatie. Als kleine en flexibele speler ben je daarom enorm in het voordeel. Dus stel je niet op als slachtoffer van de grote jongens. Zij hebben momenteel meer problemen dan jullie allemaal bij elkaar. Jullie hebben de vrijheid om snel in te spelen op wat de klant wil en bent minder gebonden aan contracten als de grote spelers."
 
Tom besloot zijn presentatie met vele inspirerende voorbeelden van bedrijven die gebruikmaken van de nieuwe mogelijkheden voor vers: online kanalen, beelden, storytelling, nieuwe logistieke oplossingen, blurring, beleving... Kortom kansen om iets mee te doen zijn er genoeg. "Maar beter goed gejat dan slecht bedacht. Maak daarom gebruik van kennis binnen de branche en doe het ook samen", gaf hij als laatste boodschap mee.

Klik hier voor de fotoreportage

 

Publicatiedatum: 15-3-2018
Auteur: Marjet Lubbers
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

19-7-2018 Carrefour promoot lokaal aanbod
19-7-2018 EmtÚ verdubbelt winst tot vier miljoen
19-7-2018 Groeicijfers Jan Linders overtreffen de markt met sterk eerste half jaar
18-7-2018 Discounters in opmars in Europa
18-7-2018 Volumeverkoop bij Tangermarkt
17-7-2018 Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa
17-7-2018 Franse waakhond neemt supers onder de loep
17-7-2018 Jumbo opent nieuwe Foodmarkt in Groningen
17-7-2018 Kaufland ondersteunt Slowaakse telers
16-7-2018 Boodschappen bestellen in het vliegtuig: Transavia en AH testen Appie Fly
16-7-2018 Aldi publiceert internationaal klimaatbeleid
16-7-2018 Duitse vakbond roept op tot staking bij Metro
16-7-2018 AGF Monitor week 28
16-7-2018 Clips op agf-afdeling met reclamemogelijkheid
13-7-2018 Gekke aardbeien bij Delhaize
13-7-2018 VK: Co-op Group heeft 40% meer leden in Wales
13-7-2018 Coop: Opnieuw forse omzetgroei in eerste helft 2018
12-7-2018 "Haricots verts zijn geen sperziebonen"
12-7-2018 Walmart gebruikt blockchain voor thuisbezorging
11-7-2018 ItaliŰ: Carrefour introduceert nieuwe winkelconcepten