Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Verslag en fotoreportage FVPhouse event

Belgische AGF'ers kritisch over kansen AGF bij 'supermarkt-drive'

Tholen - Op dinsdag 18 juni vonden de Algemene vergaderingen van de Belgische beroepsfederaties Fresh Trade Belgium, Belgapom en Vegebe plaats. Aansluitend was een gezamenlijke meeting van FVP House (De koepel van de drie beroepsfederaties) waarbij Olivier Dauvers een presentatie gaf over de spectaculaire groei van de 'drive' bij retailers in Frankrijk. Hierbij kan de consument haar bestelling op internet plaatsen en de boodschappen op de gewenste tijd ophalen in een winkel of in een zogenoemde 'drive'. In Frankrijk heeft de overheid ondertussen 'ingegrepen' en naast een bouwvergunning moet men nu ook investeren in een speciale 'drive-vergunning'.



Romain Cools, secretaris van Belgapom, gaf in de inleiding aan dat dit een ontwikkeling is die ook voor onze sector erg belangrijk is. "Aangezien het succesvol is in Frankrijk, staat het mogelijk ook in België te gebeuren. In de AGF-sector heerst wel de twijfel of de koudeketen wel goed wordt beheerst tijdens het vervoer van deze producten."

Olivier Dauvers
Olivier Dauvers is een bekende Franse redacteur en volgt de grootdistributie sinds 1990. Hij schreef onder andere voor de magazines 'Lineares' en Rayon Boissons. Hij gaf aan dat het drive-gebeuren startte in 1996. "Auchan in Luxemburg had haar dranken in de parking gezet. Daar kon de consument inrijden en werden de dranken ingeladen. De baas van Auchan in Frankrijk zag hier wel brood in en wilde ook zoiets in Frankrijk gaan organiseren. Hij ging uit van het principe dat de consument niet zelf haar boodschappen meer hoefde te betalen. In 2000 opende hij een soortgelijk concept in Frankrijk. De bestelling gebeurde nog ter plaatse en niet via internet. Mensen moesten dus wachten terwijl het personeel de bestelling verzamelde."


Olivier Dauvers

"De eerste echte 'drive' was van Chronodrive en werd geïntroduceerd in het jaar 2004. Vanaf toen zette het fenomeen zich voort in Frankrijk en begonnen diverse retailers met het openen van 'drives'. Vanaf 2011 was er zelfs een enorme groei in en vandaag de dag worden er gemiddeld 2 'drives' per dag geopend. Het voordeel voor de consument is dat ze niet meer hoeven te betalen voor deze dienstverlening. Een andere belangrijke zaak is dat mensen geen tijd meer willen verliezen. De verwachting is dus dat deze trend gaat doorzetten de komende jaren. Er zijn nu meer 'drives' dan supermarkten aanwezig in Frankrijk. Als supermarkt is het vrijwel onmogelijk om hier niet aan mee te doen. Iemand die geen 'drive' aanbiedt, verliest klanten. Cora, Intermarche, Carrefour, Auchan, Leclerc, iedereen heeft 'drives'. De totaalomzet van de 'drives' ligt nu op 3,5 miljard euro per jaar. Degenen met het grootste aandeel in deze markt zijn Leclerc, Auchan en Chronodrive. Het is geen dienstverlening maar een nieuwe verkoopsmethode." 

Volgens Olivier zijn er verschillende types 'drives'. "Een uitdaging is om dit als supermarkt rendabel te houden. De echte, die vergelijkbaar zijn met de McDonalds,  zijn gevestigd in 'winkelgebieden' en waarbij er is geïnvesteerd in een apart picking-magazijn zullen het overleven. Er zijn ook aanbieders die haar producten 'picken' in de supermarkt zelf, maar dat gaat minder snel en de personeelskosten liggen stukken hoger." 

Debat
Na zijn relaas ging Olivier nog in debat met vertegenwoordigers uit de AGF-handel en verwerking. Dit waren Vincent Marly van Pinguin, Guy de Meyer van Demargro en Gino Vantieghem van de Ruris Group. De grote vraag hierbij was of de 'drives' ook geschikt waren voor de diepvries en verse AGF-handel. Vincent Marly gaf aan dat de koudeketen goed geregeld is bij de drive, maar dat dit wel duidelijker gecommuniceerd moest worden naar de consument. Volgens Gino Vantieghem kopen mensen minder snel aardappelen, groenten en fruit via een 'drive'. "We moeten alleen nog achter de reden zien te komen. Voor de versmarkt wordt het mogelijk nog moeilijker om je als leverancier aan de 'drive' te onderscheiden." Guy de Meyer kijkt kritisch tegen het fenomeen aan: "In België zie ik niet direct een grote markt. Ik denk dat diepvries nog wel gaat, maar verse producten willen mensen zien voordat ze het kopen." Volgens Olivier zijn versproducten wel degelijk geschikt voor 'drive' en schaffen mensen die ook aan. "Bij Leclerc is het aandeel versproducten dat in de 'drive' wordt gekocht, evenveel als in de supermarkt zelf. Waarom zou het in België geen succes worden als het in Frankrijk wel zo is?" De discussie over een mogelijk succes in België hield nog even aan. Het feit was volgens het merendeel wel dat het moeilijker is om als leverancier in de 'drive' te komen omdat er minder referenties zijn dan in de winkel. Ook de functie van een merk kwam nog ter sprake. Olivier gaf aan dat het voor de AGF-producten zeker anders en moeilijker is dan bij 'gewone' producten als Nutella, maar dat er zeker kansen lagen."


Romain Cools leidt het debat. Aan tafel V.l.n.r: Guy de Meyer (Demargro), Gino Vantieghem (Ruris), Vincent Marly (Pinguin) en Olivier Dauvers

Afscheid voorzitters
Na de presentatie werd bekendgemaakt dat er twee voorzitters afscheid gingen nemen, namelijk die van de federaties Belgapom en Vegebe. Antoon Wallays van Belgapom en Dirk De Coster van Vegebe werden toegesproken door Bart Naeyaert, afgevaardigde van de afdeling Landbouw West-Vlaanderen. Deze heren werden hartelijk bedankt voor hun toewijding en betekenisvolle arbeid voor de sector. Antoon en Dirk hadden samenwerking met de verschillende federaties hoog op hun lijstje staan. Zelfs spraken de mannen ook nog een dankwoord uit. Beide ontvingen nog een aandenken aan hun voorzitterschap.


De vertrekkende voorzitters Antoon Wallays en Dirk de Coster met hun partners


Antoon Wallays was als bedrijfsleider van Agristo in Hulste en Tilburg, gedurende 7 jaar voorzitter van Belgapom, waarbinnen hij de voorbije jaren actief was in de sectie verwerking. Hij bouwde Belgapom verder uit tot  de stem van de Belgische aardappelhandel en –verwerking zowel binnen de voedingsindustrie en groothandel, als naar de diverse overheden in België. Intussen is de Belgische aardappelverwerking gegroeid tot de grootste exporteur ter wereld van diepvriesfrieten, wat mede het gevolg is van een mix van traditie en innovatie.
Antoon is ook voorzitter van Vegaplan, dat instaat voor het kwaliteitssysteem voor de plantaardige primaire productie. Hij is ook lid van de board van de Europese federatie van de aardappelverwerking EUPPA. Tot slot is hij als voorzitter van de vzw FVPhouse een van de bouwmeesters van de samenwerking tussen de drie Belgische beroepsfederaties voor de groothandel in en verwerking van aardappelen, groenten en fruit. Binnen Belgapom is het een traditie dat het voorzitterschap roteert tussen de secties handel en verwerking. Marc Seru (Marc Seru aardappelhandel Veurne) volgt Antoon Wallays op als voorzitter van Belgapom e.b. De familie Seru kent een rijke traditie in de Belgische aardappelsector, en Marc Seru is sinds jaar en dag lid van de Belgapom raad van bestuur voor de sectie handel.  De raad van bestuur van Belgapom is samengesteld uit : (voor de sectie handel) Marc Bauden, Bart Muyshondt, Rik Tanghe, Heike Valcke, Gino Vantieghem en Peter Van Steenkiste, en (voor de sectie verwerking) Jan Clarebout, Wim Lannoey, Carlo Mylle, Luc Raes, Erwin Wuyts en Martin Van de Ven.

Na een carrière in de Belgische groenteverwerking – zowel conserven als diepvries – die meerdere decennia overspant en waarbij hij samen met Jozef Ryckeboer het toenmalige VGB opgericht heeft, neemt Dirk Decoster afscheid van Vegebe en de groenteverwerkende industrie. Bernard Haspeslagh (Ardo) volgt hem op als voorzitter van Vegebe. Dirk Decoster stuurde de voorbije jaren de West-Vlaamse diepvriesgroentesector aan om niet enkel de groenteconservensector te vervangen, maar ook mee uit te bouwen tot de belangrijkste productiezone voor diepgevroren groenten in Europa. Meer dan een kwart van alle Europese diepvriesgroenten worden in België geproduceerd. Samen met de vestigingen van deze West-Vlaamse bedrijven in andere landen van de EU zorgen zij voor meer dan de helft van de totale Europese productie. Deze familiebedrijven bouwden dit succes samen op met de land- en tuinbouwers, de tussenhandel en de toeleveranciers, waarbij kwaliteitszorg en de meest moderne productietechnieken hand in hand gingen.

Dirk Decoster lag ook mee aan de basis van de professionele uitbouw van Vegebe, via een fusie tussen verwerking en handel enerzijds en de samenwerking met Belgapom en Fresh Trade Belgium binnen FVPhouse anderzijds. Hij lag ook mee aan de basis van het kwaliteitssysteem industriegroenten, dat werd uitgebouwd tot de actuele IKKB-standaard van Vegaplan. Hij stuurde Vegebe ook aan in de niet evidente oefening van de Europese GMO groenten en fruit met de oprichting van de producentenorganisaties. Dirk Decoster besloot zijn carrière in de groentesector als bedrijfsleider van Dujardin Foods (voorheen Unifrost) in Koolskamp en fungeerde ook gedurende 3 jaar als voorzitter van de Belgische federatie van de voedingsindustrie Fevia. Op vandaag bekleedt hij nog steeds een belangrijke rol binnen het Belgische ketenoverleg van de voedingssector.

Dirk Decoster wordt opgevolgd als Vegebe-voorzitter door Bernard Haspeslagh (Ardo). Bernard Haspeslagh, samen met zijn broer Jan aan het hoofd van de Europese groenteverwerker Ardo met vestigingen in België en tal van andere EU-lidstaten, volgt Dirk Decoster op als algemeen voorzitter van Vegebe.
De raad van bestuur van Vegebe is samengesteld uit Bernard Haspeslagh (algemeen voorzitter), Koen Dejonghe (Greenyard Foods), Yves De Vinck (Begro-Dicogel) en Daniel Verduyn (Verduyn).

De samenwerking met het secretariaat via de back office van FVPhouse wordt verder gezet via Romain Cools, die algemeen secretaris blijft van Belgapom en Vegebe.

Naderhand was er nog een netwerkevent en een uitgebreide receptie. 

Publicatiedatum: 19-6-2013
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

21-9-2017 Amazon breidt thuisbezorging in Italië uit
21-9-2017 AH bereidt zich voor op ingebruikname nieuw online DC
21-9-2017 Doozo gaat verder als Ekomenu
21-9-2017 Aldi Nord is de nummer 1 discounter van Duitsland
20-9-2017 Carrefour sluit mogelijk hypermarkten in Frankrijk
20-9-2017 Edwin de Maa nieuwe commercieel directeur van de Detailresult Groep
20-9-2017 Boni sluit webwinkel en mikt online op Picnic
19-9-2017 Polen: Eurocash neemt Mila S.A. over
19-9-2017 Bidfood en Albert Heijn zetten in op de zorg
19-9-2017 Carrefour opent 15 afhaalpunten voor online bestellingen
18-9-2017 Aldi Nord gaat inkoop A-merken internationaliseren
18-9-2017 Nieuwe maaltijdpakketten van HelloFresh
18-9-2017 Aldi Nord: aanbod vers en veelzijdigheid groeit
18-9-2017 AGF-afdeling Oostenrijkse Merkur in marktsfeer
18-9-2017 Edeka is opnieuw 'opleider van het jaar'
15-9-2017 Lidl meest gewaardeerd in Duitsland
15-9-2017 Intelligent boodschappenlijstje op ah.nl
15-9-2017 Omzet Morrisons piekt
15-9-2017 Vrouw neemt bad in groenteschap
14-9-2017 Treinreizigers zouden breder voedingsaanbod op station willen