“Gigantische stijging online verkoop; AGF de moeilijkste categorie”
Links Dominic Edwards (IPL), rechts Gé Happe (Ahold). Foto PMA
"De grootste uitdaging is wat de gevolgen zijn voor de winkels, met name voor de grotere. We leven in een tijd waarin alles gaat om 'click en collect'. Wij hebben acht metrostations in het Verenigd Koninkrijk, waar je je boodschappen kunt doen als je naar je werk gaat en ook nog eens 28 'click and collect sites'. We hebben plannen om dit in twee jaar uit te breiden naar 500!"
Edwards gaf aan dat groenten en fruit nog altijd de kleinste online categorie is. "Klanten eisen rijpheid en houdbaarheid. Bestelbusjes kunnen gekoeld worden, maar voor bananen en bloemen levert dit nog problemen op. Ook andere details moeten nog worden verfijnd. In onze winkels liggen de producten niet langer dan 36 uur, maar we ontwikkelen nu centra, gericht op online winkelen die de kwaliteit kunnen garanderen. Het heeft alles te maken met toegankelijkheid."
Een andere groei zit in tools als QR-codes en automatische aanbevelingen. "Als een klant klikt op het tomatenicoon, verschijnt gelijk het sla-aanbod van de week. Je kunt gerust zeggen dat een online platform helpt innoveren en winst maakt omdat je meer consumenten bereikt", zegt Edwards.
Voor meer informatie: www.ipl-ltd.com