IRI: "Ondanks inflatie zet de verduurzaming van de voedselverkopen door"

Stijging in omzet van voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk, tegen 19 procent in 2020. In 2013 was 8 procent van de verkochte voeding duurzaam en sinds 2015 neemt dit aandeel steeds verder toe. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam…

Markt of supermarkt, waar koop je goedkoopst groenten en fruit?

Jaarlijks geeft de gemiddelde Belg 238 euro uit aan groenten en fruit. Reporters van Het Belang van Limburg zochten uit waar Belgen het goedkoopste uit zijn. De markt klopt…

Covid-19 en extra inzet op duurzaam voedsel bepalen omzetontwikkelingen in verkoopkanalen

Consumenten gaven in 2021 9,5 miljard euro uit aan duurzaam voedsel. Aan producten met keurmerken zoals Beter Leven, Biologisch en Rainforest Alliance geven we steeds meer geld uit. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021, uitgevoerd door Wageningen University & Research in opdracht van het…

"De factor prijs is belangrijker geworden"

Versrapport groenten en fruit 2022 GfK: Nettorama stoot Lidl van de troon en pakt eerste plaats

Nettorama is de buitengewoon overtuigende winnaar van het GfK onderzoek naar de hoogst gewaardeerde verkoper van groenten en fruit, zo meldt Distrifood dat dit onderzoek al…

Dirk heeft de laagste prijzen voor AGF in boodschappenmandje Kassa

Goedkoopste boodschappen gemiddeld 21 procent gestegen

Tholen - De prijzen van de goedkoopste producten in de supermarkten zijn flink duurder geworden in de afgelopen drie jaar. Gemiddeld is de prijs met 21% gestegen. Dat blijkt uit Kassa’s Boodschappenmandje. Ze hielden een steekproef in 6 supermarkten en kochten daar de goedkoopste variant van alledaagse…

Inflatie: Waarde van gemiddelde kassabon neemt af, groei van discount- en online-omzet daalt

Maar liefst 88% van de consumenten in Nederland maakt zich zorgen over de prijsstijgingen van levensmiddelen. Uit onderzoek blijkt dat twee derde van de consumenten hun…

Ouderwets parlevinken met lokaal voedsel

De Aanlegmarkt: een varende markt met lokale voedselproducenten

Aanstaande zondag 18 september trekt een marktkaravaan door en langs de Amsterdamse grachten, met bijzondere schepen vol lokale voedselproducenten en lokaal eten.  Behoefte aan een…

Albert Heijn en Wereld Natuur Fonds starten samenwerking

"Voor 2030 een halvering van de ecologische voetafdruk in versketens"

Albert Heijn en het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL) werken de komende jaren nauw samen om de ecologische voetafdruk van producten in vers en houdbare ketens te halveren voor 2030. Door het tekenen van een meerjarige samenwerkingsovereenkomst bundelen Albert Heijn en WWF-NL hun krachten om het voedselsysteem…

De Boerderijwinkel - Jos van Mulukom

"Wij gaan alleen voor het allerbeste product, daar komt de klant voor terug!"

De Boerderijwinkel van Jos en Dian van Mulukom is een begrip in Erp en omstreken. De winkel met rondom ruim 5 hectare boomgaard beplant met appel-, peren- en kersenbomen ligt aan de rand van de bebouwde kom van Erp. Gebrs van Aarle ging bij hen langs en liet zich bijpraten over de ontwikkeling van deze…

"Consument gaat nog meer betalen voor voeding"

In het kader van ANP Expert Support laat Ceel Elemans, sector specialist Food bij ING, zijn licht schijnen over de stijgende voedselprijzen. Hieronder zijn column. "Nu de…

Sterke groei- en winstcijfers ondanks een uitdagend macro-economisch klimaat

HelloFresh realiseert voor de tweede keer in 2022 een kwartaal met recordomzet

Vandaag publiceert HelloFresh SE ('HelloFresh') zijn financiële resultaten voor het tweede kwartaal van 2022. HelloFresh rapporteert over het voorbije kwartaal opnieuw een…

Paul Moers: “Laf, laf en nog eens laf”; Jan Willem Grievink: "Begrijpelijk"

Supermarkten schuiven niet aan in Remkes' stikstofdebat

Tholen - Supermarkten zitten vandaag niet aan tafel om mee te denken in het stiktstofdebat. Onderhandelaar Remkes is boos dat supermarkten het laten afweten. Oud-directeur FSIN Jan Willem Grievink begrijpt de houding van supermarketen. Retaildeskundige Paul Moers heeft er drie woorden voor de houding van…

Aanscherping criteria Nutri-Score

De internationale stuurgroep Nutri-Score heeft de criteria van het voedselkeuze logo aangescherpt. Het Nutri-Score algoritme wordt hiermee een richtlijn die beter aansluit in…

Fruitbedrijf Horstink zet AGF in de spotlights

Tholen - De donkere hoekjes bij Boerderijwinkel Horstink zijn weggewerkt en dat geeft meteen een wonderbaarlijk effect. “De eerste klanten zagen het gelijk, de nieuwe verlichting in onze boerderijwinkel. Onze streekproducten, groente en fruit staat nu letterlijk in de spotlights. Weg zijn de donkere…

Eerste supermarkt in Nederland die met ingrijpende maatregel koopkrachtcrisis voor consument tegen wil gaan

Dirk bevriest prijzen van meer dan honderd producten om boodschappen betaalbaar te houden

Het dagelijks leven is voor veel Nederlanders flink duurder geworden in het voorbije jaar. Terwijl de inflatie blijft pieken, zet Dirk van den Broek alles op alles om…

Dirk Mulder, ING:

"Goedkope supermarkten meer in trek door druk op besteedbaar inkomen"

Onderzoeksbureau IRI ziet dat consumenten steeds vaker aankopen doen bij discounters als ALDI en Lidl. De recente verschuiving van consumentenaankopen van luxere supermarkten naar discounters lijkt vooral een inhaalslag te zijn van een mindere periode die ALDI en Lidl tijdens corona hadden. Waar luxere…

Marktpositie Jumbo stabiel in eerste half jaar 2022

Jumbo gaat steeds meer langlopende samenwerkingen aan voor AGF

Koninklijke Jumbo Food Groep noteerde in het eerste halfjaar (t/m week 28) van 2022 een concernomzet van € 5,46 miljard. Dat is een stijging van 1,6% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Jumbo ziet dat klanten in toenemende mate op zoek zijn naarbetere, lekkerdere en meer verantwoorde voeding…

CBL schat schade door boerenblokkades op zeker 30 miljoen euro

De boerenblokkades bij de distributiecentra van supermarktketens, hebben de winkels handenvol geld gekost. Het gaat om 30 tot 45 miljoen euro, schat brancheorganisatie CBL.…

IRI komt met prognose supermarktomzet voor 2022, 2023 en 2024

Schommeling in omzetgroei supermarkten verwacht voor de komende jaren

De afgelopen 2 jaar hebben supermarkten in Nederland recordomzetten gedraaid door de sterke stijging van de thuisconsumptie vanwege alle coronamaatregelen. Nu de mobiliteit van consumenten weer is toegenomen, verwacht IRI dat de supermarktomzet van 2022 wordt afgesloten met een lichte daling ten opzichte…

BoldData telt 15 nieuwe groentewinkels, andere speciaalzaken blijven achter

Groenteboer voor het eerst in 10 jaar weer in opmars

De groenteboeren boeren goed. Na een aantal magere jaren, is voor het eerst in tien jaar een stijging te zien van het aantal groenteboeren in Nederland. Uit cijfers van dataspecialist BoldData blijkt dat er sinds begin 2021 15 nieuwe groente- en fruitwinkels zijn bijgekomen. Aantal speciaalzaken in…

Roamler: 31% van de winkels out-of-stock probleem, Jumbo het hardst getroffen

Lege schappen door de boerenprotesten?

Op een aantal plekken in Nederland merken consumenten de gevolgen al van de boerenblokkade van distributiecentra; in supermarkten zijn veel lege schappen te zien. Om beter inzicht te krijgen in de problemen, heeft Roamler maandag in een paar uur tijd geïnventariseerd wat de huidige situatie in…

Jan Willem Houweling, In The Picture

Voedselketen én consument staan centraal op jubileumcongres EFMI

Tholen - Niet alleen de consument stond centraal op het jubileum foodcongres van EFMI Business School, opvallend veel aandacht ging uit naar het voedselsysteem en de -keten. EFMI bestaat 25 jaar en dat werd grootst gevierd met een drukbezocht congres over de foodtrends: Gemak, Genieten, Gezondheid en…

Dirk van de Broek stopt met multiby-promoties

Niet meer twee halen één betalen bij supermarkt Dirk en daar geven ze meteen een positieve draai aan: "Bij Dirk hoeft u niet méér te kopen om minder te betalen." Het Verenigd…

BNR podcast over de opkomst van Jumbo

"Van supermarkt naar supermacht"

In de podcastserie ‘Hoge Bomen’ van BNR wordt elk seizoen een ander bedrijf door de BNR-audit heen gehaald. In het eerste seizoen van Hoge Bomen staat het Nederlandse supermarktconcern Jumbo in de…

AGF pilot: interventies in supermarkt zeer effectief voor hogere verkoop biologisch

"Leg biologische producten bij elkaar voor 60% meer omzet"

Tholen - Alles wat je aandacht geeft, groeit. Aristoteles (384 v.C. – 322 v.Chr.) wist dit al en het is nu weer eens bevestigd bij de pilot voor een nudgingcampagne om de verkoop van biologische groenten en fruit te stimuleren. Bij twee filialen in Noord-Brabant van Jumbo en Plus vond gedurende 10 weken…


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven