Nog geen cao Groothandel Groenten en Fruit
Instapschaal
Een punt van onderhandeling volgens werkgevers is de introductie van een instapschaal in de cao. In hun de ogen een redelijk voorstel, maar hier wensen de vakbonden niet op in te gaan. Deze instapschaal zal qua hoogte aansluiten bij het wettelijk minimumloon en kan worden aangewend voor de beloning van mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt, wajongers, uitzendkrachten en eventueel voor jeugdige werknemers. Van deze instapschaal zou in de ogen van de werkgevers voor een beperkte periode gebruik gemaakt kunnen worden.
"Onze achterban hikt tegen de nieuwe ABU-uitzendregels die vanaf 1 januari 2015 gelden. Als we aan alle door de vakbonden gestelde eisen tegemoet zouden komen, dan kom je aan een loonkostenstijging van 6%. Mijn achterban zit, los van de Ruslandcrisis, in zwaar weer op het moment, dus die eisen komen heel hard over. Hoewel er geluiden gaan dat sprake zou zijn van economisch herstel, is dat op onze sector niet van toepassing. Als bekend heeft de sector last van de problemen in de primaire productie en de steeds verdergaande internationalisering. De marges staan onder druk. Binnen deze context zouden de onderhandelingen ook geplaatst moeten worden".
"Daarom heb ik het voorstel over de instapschaal maandag meteen op tafel gelegd. We kunnen wel over kleine zaken gaan praten, maar op het moment dat over dit punt niet onderhandeld is, is dat alleen 'windowdressing'. Er ligt een eis van 3% loonsverhoging. Dat is niet haalbaar en als je deze kosten erbij optelt, dan komt mijn achterban klem te zitten. Bedrijven willen jongeren en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt de kans geven ervaring op te doen, maar niet tegen dezelfde beloning als vaste krachten", verklaart de voorzitter van het cao-comité van werkgeversvereniging Frugi Venta, Ben Vroegop.
"Voor de vakbonden was dit onbespreekbaar. Daarom gaan wij nu terug naar onze achterban om te overleggen hoe zwaar dit onderwerp voor hen geldt", vervolgt Vroegop. Volgens de werkgevers houdt de introductie van een dergelijke instapschaal expliciet geen verslechtering in van de arbeidsvoorwaarden van de mensen die thans werkzaam zijn in de sector groothandel groenten en fruit. Het voorstel bevordert de werkgelegenheid voor specifieke doelgroepen en tracht een forse kostenverhoging te voorkomen als gevolg van de nieuwe ABU-uitzendregels die vanaf 1 januari 2015 gelden.
Werkgelegenheid
Verder is maandag stil gestaan bij het over het voorstel van de vakbonden om kwantitatieve werkgelegenheidsafspraken, met name voor mensen die nog niet in de sector werkzaam zijn, als zodanig vast te leggen in de cao. Werkgevers hebben aangegeven dat zij van mening zijn dat dergelijke afspraken niet thuis horen in een cao, maar dat dit zaken zijn die veeleer besproken kunnen worden binnen het GF-Groothandelsfonds en het GF-Preventiefonds. In beide fondsen, die paritair worden bestuurd, lopen reeds een aantal initiatieven die inspelen op thema's als duurzame inzetbaarheid, opleiding & ontwikkeling en werkgelegenheid.
Daarnaast hebben werkgevers de wens om te spreken over de invulling van ouderenbeleid (vitaliteit) en zouden zij graag een gezamenlijk onderzoek laten doen naar de behoefte in de branche om het toeslagensysteem te moderniseren.
Hoop op een goede uitkomst houdt Ben Vroegop zeker. "De vakbonden gebruiken hun eigen retoriek, maar we blijven in gesprek en 22 september staat het volgende overleg al gepland. We hebben nog altijd de intentie om op korte termijn tot een nieuwe cao te komen die zowel voor werknemers als werkgevers werkbaar is en die recht doet aan de huidige economische tijdsgeest. Nu liggen de voorstellen inderdaad ver uit elkaar, maar de werkgevers zien het nog altijd positief in. Wij zijn ervan overtuigd dat een instapschaal de werkgelegenheid in de branche stimuleert. Daar staan we voor. De voorstellen waarmee de vakbonden komen, houden flinke kostenstijgingen in en we kunnen in deze tijden niet met een CAO komen die veel duurder wordt."
Meer informatie of vragen? Neem contact op met Suzan van Kuppeveld van Frugi Venta ([email protected])