Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zwitser gaat steeds meer voor regionaal

Swisscofel, de vereniging van de Zwitserse groenten-, fruit- en aardappelhandel, heeft de Fruit Logistica in Berlijn dit jaar aangegrepen om over de belangrijkste onderwerpen binnen de branche te discussiƫren. Directeur Marc Wermelinger: "In z'n geheel genomen is de consumptie van groenten en fruit in Zwitserland stabiel. Een belangrijk onderwerp dat ons bezighoudt is het onderwerp 'regionaliteit'. De consumenten willen bewust producten uit de eigen regio. Dat is goed voor de Zwitserse handel en onze producenten. Ook de discounters zijn inmiddels ingehaakt op de trend en gebruiken de regionale producten als marketingstrategie."


Directeur Marc Wermelinger op de Fruit Logistica 2016

Koersverandering
Een belangrijk onderwerp dat de Zwitserse handel treft is nog steeds het onderwerp koersverandering. "Dat is ook in 2016 een belangrijk thema", weet Marc Wermelinger. "De prijsverschillen zijn deels erg groot en veel Zwitsers doen hun inkopen in de aangrenzende landen." In het afgelopen jaar heeft de Zwitserse centrale bank de minimumkoers van 1,20 Zwitserse frank (CHF) per euro opgeheven. Daardoor heeft de Zwitserse valuta ten opzichte van de Europese euro duidelijk aan waarde gewonnen.

Marktconforme oogsten
Met de Zwitserse productie is de Swisscofel-directeur zeer tevreden: "De branche let erop dat de oogsten marktconform blijven en dat er geen overschotten ontstaan. Daardoor hebben we in Zwitserland een stabiele prijssituatie. Ook de productie voor in opslag ziet er tot nu toe zeer goed." Met name over de bessenoogst is Swisscofel bijzonder goed te spreken. "De bessenoogst is in het afgelopen seizoen bovengemiddeld goed uitgevallen", zegt Marc. "Hier moeten we op verder bouwen." Met name blauwe bessen zijn een trend bij veel consumenten.

Demografische verandering
De demografische verandering in Zwitserland heeft invloed op enkele producten. Marc schetst de situatie: "We hebben gemerkt dat de pruimen onder de demografische verandering leiden. Hierbij is de consumptie duidelijk achteruit gegaan. Jongere consumenten kiezen eerder voor andere producten. Deze ontwikkeling moet goed in het oog gehouden worden." Ook zijn de uitwerkingen van de warme winter nog niet te zien. "Door de hoge temperaturen kan ongedierte beter overleven. Hierdoor zou de Aziatische fruitvlieg deze zomer een nog groter probleem kunnen worden dan ze al is."


Marc Wermelinger
SWISSCOFEL
Belpstrasse 26, CH-3001 Bern
Tel. +41 (0)31 38075 75
marc.wermelinger@swisscofel.ch
www.swisscofel.ch
Publicatiedatum: