De in 1842 geboren Carl von Linde was een voorloper op het gebied van techniek. In een periode van grote technologische ontwikkelingen richtte hij zich onder meer op koeltechnieken, maar zijn echte doorbraak kwam na de introductie van de Hydrostaat, een type heftruck met hydrostatische aandrijving. De eerste heftruck die volgens dit aandrijvingsconcept in gebruik werd genomen, was de Hubtrack H3K. Een voor die tijd revolutionair concept, waarvan het basisprincipe nog altijd zichtbaar is.
Het idee achter de Linde Hydrostaat aandrijving
De meeste Linde heftrucks met een verbrandingsmotor tot 18 ton maken gebruik van de Linde Hydrostaat aandrijving. Bij deze aandrijving zijn er minder bewegende delen in de vorm van tandwielen en andere mechanische overbrengingen dan bij hydrodynamische aandrijvingen. De kracht van de Hydrostaat motor wordt via de verstelbare hydrauliekpomp overgedragen aan olie en die geeft deze energie door aan hydromotoren bij de aandrijfwielen. Via de twee pedalen voor het vooruit en achteruit rijden kan de chauffeur de richting van de oliestroom bepalen. Deze pedalen functioneren vanwege de gesloten kringloop ook als rem. Dat betekent ook dat de truck remt wanneer je het rijpedaal loslaat. De olie staat dan immers stil. Maar het ontbeert de Hydrostaat niet alleen aan separate remmen; door de rechtstreekse koppeling van de pomp aan de hydromotoren via hydrauliekslangen, zijn ook een koppeling of een versnellingsbak niet nodig.
Doorgevoerde wijzigingen
Ondanks het feit dat het basisprincipe achter de hydrostatische aandrijving ongewijzigd is, zijn er in de loop der tijd wel verbeteringen doorgevoerd. De meest recente daarvan is de overstap van hoge naar lage snelheidsmotoren. Een laag toerental hydraulische motoren van 170 rpm wordt nu gebruikt voor de aandrijving van de wielen. Een aanzienlijke verbetering als je realiseert dat daarvoor voorheen een toerental van maar liefst 3500 rpm nodig was. Mede daarom zijn de heftrucks nu zuiniger en stiller geworden.
Toepassingen bij werkzaamheden
De Linde Hydrostaat reageert direct bij snelheidswijzigingen of veranderingen in de stroomrichting. Daarom zijn ze geschikt voor zowel langere afstanden op hoge snelheden, als kort cyclisch werk (laden en lossen), waarin de chauffeur voortdurend van richting verandert. Daarbuiten is de heftruck geschikt voor het vervoer van zware materialen.
Meer informatie:
Motrac Linde
W: www.motraclinde.nl
E: marketing@motraclinde.nl
T: +31 (0)88 73 77 800


Abonneren
Vacatures
"Tweetende tuinders"
Top 5 - afgelopen week
- 2.500 bezoekers op Open Dag CZAV/Rusthoeve
- Dripirrigatieproef (15 hectare) dit jaar gecombineerd met fertigatie
- Uit de oude doos: Jonika
- "Onze fabrieksvloer spreekt voor zich: je ziet meteen dat het hier schoon is, ondanks de grote volumes die we verwerken"
- "Ondanks recordexport is de stemming op de uienmarkt nagenoeg het hele seizoen flauw geweest"
Top 5 - afgelopen maand
- "Redelijke vraag, groot aanbod en zenuwachtige telers op uienmarkt"
- 2.500 bezoekers op Open Dag CZAV/Rusthoeve
- Dripirrigatieproef (15 hectare) dit jaar gecombineerd met fertigatie
- Uit de oude doos: Jonika
- "Onze fabrieksvloer spreekt voor zich: je ziet meteen dat het hier schoon is, ondanks de grote volumes die we verwerken"
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-07-01 Shell opent eerste waterstofpunt voor vrachtverkeer Nederland
- 2022-07-01 Linde Material Handling introduceert nieuw stuurconcept voor vorkheftrucks
- 2022-07-01 Notifier om planning containervervoerders optimaal te matchen met vraag
- 2022-06-24 Biden ondertekent scheepvaartwet en maakt 'noodbevel' mogelijk
- 2022-06-24 Haven Rotterdam verliest miljoenen door personeelskrapte
- 2022-06-24 Maersk wijzigt schemanummering vanwege grote vertragingen
- 2022-06-24 Verenigd Koninkrijk brengt aantal importcontrolelocaties terug
- 2022-06-24 Intelligent deuropeningssysteem maakt communicatie tussen intern transport en infrastructuur mogelijk
- 2022-06-24 Oproep TLN aan Europese Commissie: terugkeerplicht opleggers schiet doel voorbij
- 2022-06-24 "Hardere daling tarieven containervaart op handen"
- 2022-06-24 Expediteur Allseas Global Logistics start eigen containerrederij
- 2022-06-24 Duitse havens starten weer op na 24-uurs staking
- 2022-06-17 President Joe Biden ziet gestegen prijzen containervaart als oorzaak voor inflatie
- 2022-06-17 "Onderzoek naar CMA CGM wegens belastingontduiking"
- 2022-06-17 Wat zijn de gevolgen van de verstoringen van de supply chain?
- 2022-06-17 "Digitalisering in de logistiek is noodzakelijk om voedselverspilling tegen te gaan"
- 2022-06-17 "'Just-In-Time'-aankomsten leidt tot 14% minder CO2-uitstoot door containerschepen"
- 2022-06-17 Afzet nieuwe trucks blijft laag, prijzen transport fors omhoog
- 2022-06-17 Nachtafsluiting Liefkenshoektunnel
- 2022-06-17 "Geen hogere prijzen door capaciteitsafspraken"