Weegplicht maakt containervaart duurder
Lege containers
Voordat de container aan boord van het schip mag worden geladen, moet het gewicht zijn vastgesteld. Dit mag op twee manieren: óf door fysiek wegen op een geijkte weegbrug, óf door het berekenen van het gewicht. De moeilijkheid en dus ook de kosten, zitten hem in de toevoeging van het gewicht van de lege container. Juist op dat deel van het totaalgewicht heeft de verlader geen invloed, maar moet het wel aan de gewichtsgegevens toevoegen.
Afzonderlijk registreren
Wisse: "Omdat rederijen geen lijsten blijken te hebben met de gewichten van lege containers, moeten deze alle afzonderlijk door de klant van de rederijen worden geregistreerd. Dat is bijna niet te doen." Containers met dezelfde afmetingen hoeven niet ook hetzelfde gewicht te hebben, onder meer omdat er verschillende soorten staal worden gebruikt.
Niet aan boord
Als het geverifieerde brutogewicht niet is vastgesteld, mag een container niet aan boord van het schip worden geladen. De verlader of expediteur moet het gewicht doorgeven aan de rederij, die het op zijn beurt weer aan de stuwadoor moet verstrekken. Pas dan mag de container aan boord van het schip worden geladen.
Afspraken
Het is dus vooral van belang dat alle partijen in de keten afspraken met elkaar maken over wie welke informatie communiceert en op welke wijze. Iedereen is erbij gebaat dat ook na 1 juli de containerafhandeling soepel verloopt.
Bron: EVO