Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vierde industriële revolutie vraagt om verandering ondernemerschap

Tholen – Nokia maakte goede telefoons, maar ging ten onder. V&D was een goede winkel, maar moest toch de deuren sluiten. Waar het op vastliep voor deze bedrijven is dat ze niet goed mee veranderden met de markt, aldus prof. dr. Cor Molenaar tijdens de AGF-Kennis(sen)dag 2016. "Verandering is nodig, anders zul je met je bedrijf 2020 niet halen," aldus de professor.

Die snelle verandering hangt samen met de opmars van de smartphone. "We kijken gemiddeld 100 keer per dag op onze smartphone," weet Cor. "Tijdens een saai congres is dat misschien wel 100 keer per uur," voegt hij met een knipoog toe. De smartphone neemt een steeds prominentere rol in ons leven in. Doordat we altijd bereikbaar zijn, wordt er ook verwacht dat er op korte termijn op mailtjes gereageerd kan worden.

Klik hier voor de fotoreportage van de AGF-Kennis(sen)dag



Prof. dr. Cor Molenaar.

Koopmotief uitgangspunt
Daarnaast verandert de samenstelling van de huishoudens. Een op de drie huishoudens in Nederland is een eenpersoonshuishouden. Dat gaat altijd gepaard met een zekere mate van eenzaamheid, legt Cor uit. Daarom zoeken mensen meer naar beleving en geluk, onder andere door bewuster met eten bezig te zijn. Voor bedrijven betekent dit dat beleving ook belangrijker moet worden in de producten die ze aanbieden.

Om daar goed op in te spelen, is een verandering in denken nodig. "Het gaat niet om het verkoopargument, maar om het koopmotief. De keuze voor een product wordt door veel factoren bepaald. Zo koopt een consument die alleen op de bank zit een goedkoper biertje, maar als er bezoek is, komt er een ander merk op tafel. "Je moet onderzoeken wat de klant wil en die informatie analyseren." Het delen van data is daarbij van cruciaal belang. Op basis van alle data die Amazon verzamelt, kan het Amerikaanse bedrijf voorspellen wat iemand over een maand gaat kopen. De producten worden dan alvast naar de DC's verstuurd, zodat de producten snel geleverd kunnen worden als de bestelling daadwerkelijk binnen is.

Klik hier voor de fotoreportage van de AGF-Kennis(sen)dag

Drones, Airbnb en Uber
"We zitten in de vierde Industriële Revolutie," vervolgt Cor. De smartphone is een noodzaak om er bij te horen. Mensen zonder smartphone vallen buiten de boot. Drones zijn bezig met een opmars en voor wie betoogt dat de capaciteit nu nog onvoldoende is: over een jaar kunnen drones misschien wel 100 kilo transporteren, voorspelt de professor.

De remmende factor in deze ontwikkelingen zijn de bestaande structuren, zoals winkeltijden en het gegeven dat duizenden mensen dagelijks in de file gaan staan om naar het werk te komen, terwijl het werk achter een computer gebeurt en die computer overal kan staan. Tot slot wees Cor op enkele nieuwe ontwikkelingen. Auto, huis en kantoor worden maar een beperkt aantal uren gebruikt, waarom zou je het die andere uren niet verhuren? Uber, Airbnb zijn succesvolle initiatieven. "Waanzin zegt u? Dit is wat de consument wil."