Abonneren
Vacatures
Weer
De campagne 'Ik hou van mijn markt'
In mei zet Brussel haar markten in de kijker
De internationale campagne 'Ik hou van mijn markt' beoogt de wereldwijde promotie van voedingsmarkten. Deze zijn immers ontmoetingsplaatsen voor gezellige uitwisselingen. In de eerste helft van mei zullen 40 markten in Brussel en Wallonië deelnemen aan het project. Handelaars zullen degustaties aanbieden, badges 'Ik hou van mijn markt' uitdelen en animaties organiseren.
Deze campagne spoort Belgen aan om de kwaliteit en de dynamiek van markten opnieuw te komen ontdekken. De schepen van Economische Zaken, Marion Lemesre (MR), voert al jaren een actief steunbeleid voor markten : 'De productkwaliteit is in de jongste jaren gestegen om aan de verwachtingen van consumenten te voldoen: de markten geven nu volop aandacht aan lokaal geteelde seizoensproducten', legt de schepen uit. Naast een gevarieerd productenaanbod brengen deze consumptieruimtes ook meer sfeer in de wijken en scheppen zij bovendien werkgelegenheid. In Brussel-Stad alleen verkopen meer dan 400 marktkramers wekelijks hun waren op een van onze 14 markten.
Deze campagne wordt gecoördineerd door de uitbater CHARVE en de Vroegmarkt van Brussel (MABRU), die een centrale rol vervult in de bevoorrading van Belgische markten. 'Onze groothandelsmarkt kent een groeiend succes. Marktkramers kunnen er lokale kwaliteitsproducten rechtstreeks bij producten aankopen, d.w.z. zonder tussenpersoon en zonder verpakking, wat een bekommernis is bij consumenten., stelt de voorzitter van MABRU Laurent Nys. Hij onderstreept daarbij dat de Vroegmarkt aan meer dan driekwart van Brusselse marktkramers levert.
De tweede editie van 'Ik hou van mijn markt' valt onder het peterschap van Franstalig televisiepresentator Gerald Watelet. « Wij moeten opkomen voor onze markten en producten: lokaal en seizoensgebonden eten is een manier om landbouwers te steunen en het milieu minder te belasten», benadrukt de presentator van het kookprogramma Un Gars Un chef (RTBF).
De campagne versterken in Brussel
De schepen van Economische Zaken, Marion Lemesre, wenst voor de tweede editie van 'Ik hou van mijn markt' de campagne te versterken. Twee weken lang zullen tal van animaties worden georganiseerd over de 14 wekelijkse markten die de Stad Brussel rijk is: recycling-workshops, schattenjacht, tombola, etc. (zie gedetailleerd programma hieronder).
In Brussel wordt de campagne op 11 mei gelanceerd met een marktenmarkt op de Grote Markt. « Voor één dag vervult het mooiste plein ter wereld terug haar oorspronkelijke rol. Ambulante handelaars uit elke markt van de stad zullen deelnemen aan dit uitzonderlijk evenement. Bewoners kunnen er enkele aankopen te doen, maar ook in contact komen met markten die zij nog niet kennen », zegt Marion Lemesre. Elke handelaar geeft de afstand aan tussen de markt waar ze gewoonlijk deel van uitmaken en de Grote Markt.
Voor meer informatie over Ik hou van mijn markt en de activiteiten die in mei worden gehouden, raadpleeg de campagnewebsite : www.LYLM.be.
Markten van de Stad Brussel in enkele cijfers:
- Brussel telt 14 wekelijkse markten, waarvan 9 voedingsmarkten.
- In totaal staan 711 marktkramers ingeschreven op de markten van de Stad Brussel. Onder hen zijn 406 abonnees (ze bezetten de markt wekelijks).
- Meer dan 3/4 van de marktkramers bevoorraadt zich bij de Vroegmarkt van Brussel (MABRU).
- Voor markten onder beheer van de Stad Brussel wordt de retributie van een standplaats berekend « per strekkende meter voorgevel » : 4 € per meter voor niet-geabonneerden en 3 € voor abonnees. Een uitzondering bestaat voor het Vossenplein, waar marktkramers een maandelijks forfaitair bedrag betalen dat varieert in functie van de grootte van hun kraam.
- In 2016 vertegenwoordigden de markten een retributie van 1 miljoen euro's voor de Stad.
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-12-08 Marten van den Berg benoemd tot directeur-generaal Agro bij ministerie van LNV
- 2023-12-08 Chayenne Wiskerke
- 2023-12-01 Alle AB-bedrijven verder onder 1 vlag: AB Texel
- 2023-12-01 Beleggers laten verkopers van maaltijdpakketten vallen
- 2023-12-01 Opening nieuw Eqraft pand Emmeloord op 2 en 5 februari
- 2023-11-24 Teeltadviseurs bezoeken Senegal: "Veel ontwikkeling verwacht op agrarisch gebied"
- 2023-11-24 Eerste cross border CCS project ter wereld
- 2023-11-24 Bart Pijnenburg nieuwe voorzitter LTO Multifunctionele Landbouw
- 2023-11-24 LTO start benoemingsprocedure voor nieuwe voorzitter
- 2023-11-24 Hendrik Jan ten Cate en Angelique Huijben nieuwe leden hoofdbestuur ZLTO
- 2023-11-24 Waterman Onions viert 25-jarig jubileum in de Noordoostpolder
- 2023-11-17 Adrian van Trigt nieuwe operationeel directeur bij Quik’s Potato Products
- 2023-11-17 Linda de Bie nieuwe directeur Connecting Agri & Food
- 2023-11-17 "Om knelpunten en pieken binnen bedrijven op te lossen, biedt onze pool aan interim managers uitkomst"
- 2023-11-10 Sarco Packaging pakt groots uit na verbouwing
- 2023-11-10 Bayer overweegt gewasbescherming af te splitsen