Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ZON houdt winst op peil bij dalende omzet

"Michiel van Ginkel: "Opwaardering klok was een uitstekende zet"

Tholen - ZON heeft 2016 afgesloten met een omzet van 295 miljoen euro (319 miljoen in 2015), maar wist desondanks het netto-bedrijfsresultaat van ruim 800.000 euro op peil te houden. Directeur Michiel van Ginkel geeft in dit interview een inkijkje achter de jaarcijfers, de opwaardering van de klok, het veilen van Spaans product, het GMO-pauzejaar en de aspergewinkel. "We gaan actiever de markt op richting klanten en telers!"

Stormschade
"Het bedrijfsresultaat voor 2016 kwam daarmee op hetzelfde niveau als 2015 al was de omzet een stuk lager. De reden hiervoor is grotendeels afkomstig van de hagel- en stormbuien die op 23 juni Oost-Brabant en Noord-Limburg troffen, waardoor de coöperatie onder meer 35 hectare glasgroenten kwijtraakte en ook leidde tot een lagere aanvoer van vollegrondsgroenten. Daarbij was de afzetdaling van aardbeien een gevolg van een lager areaal. Het glasareaal groeide met 10% naar 340 hectare, zowel door groei bij eigen leden als toetreding van nieuwe leden", vertelt Michiel.

Gedurende 2016 beëindigden 28 leden hun lidmaatschap van ZON, waarvan 7 bedrijfsbeëindigers. De ZON-directeur is vol goede moed om het ledenaantal in het komende jaar weer uit te breiden. "We gaan de komende tijd actief de markt op om nieuwe telers aan ons te binden, zowel in glas als vollegrond. Daarbij kijken we verder dan Limburg en moeten we de komende jaar ook meer denken aan de uitbreiding van Duitse telers, die tot nu toe beperkt is gebleven tot enkele bessentelers en Nederlandse leden die net over de grens wonen. We zijn ervan overtuigd dat we een onderscheidend verhaal hebben. We hebben letterlijk een unieke positie ten opzichte van onze Westlandse collega's, maar hebben ook een uniek afzetmodel. In 2014 heeft ZON haar verkoopstrategie aangepast en daarmee meer ruimte geboden aan de veilingklok. Inmiddels zijn we ruim twee jaar verder en kunnen we vaststellen dat dit, in combinatie met een uitgebalanceerd verkoopprogramma, een uitstekende zet is gebleken."



Meer belangstelling klok
"De via de ZON-klok in 2016 gerealiseerde uitbetaalprijzen van de meeste productgroepen behoren tot de beste in de Benelux. Deze relatief goede uitbetaalprijzen worden ook buiten Zuidoost Nederland opgemerkt en we zien dan ook dat er meer en meer belangstelling bestaat voor onze marktplaats. Dat is goed nieuws en zorgt ook voor interesse voor ZON bij nieuwe telers. We kijken ernaar of we bij sommige producten het aantal veildagen verder kunnen uitbouwen", vertelt Michiel. "Daarnaast hebben telers ook de mogelijkheid om te kiezen voor de afzet door middel van account management, of noem het product leadership, waarbij telers direct gekoppeld zijn aan geselecteerde klanten. Deze strategie slaat aan en gaan we in 2017 verder uitbouwen.

In het najaar van 2016 startte ZON voor de tweede keer met het voor de klok brengen van Spaans product in het winterseizoen. "We zijn uitgebreid naar samenwerking met zeven verschillende Spaanse coöperaties en hebben in het winterseizoen 50% meer Spaans product verkocht. Deze coöperaties zijn daar erg tevreden mee, want zij hebben er 150 klanten bijgekregen en voor ons heeft het een positieve invloed op de kwaliteit en beschikbaarheid in het winterseizoen. Voor ons is het erg belangrijk dat we dagelijks een consistent en voorspelbaar volume voor de klok kunnen zetten. Of we dit uit willen breiden met product van andere landen? Waarom niet!"

De stemming zit er bij de Nederlandse glastuinders dit jaar weer in. Op de vraag of deze Hosanna-stemming de verdienste is van de tuinders of van externe factoren, antwoordt Michiel: "Uiteraard zullen er ondernemende tuinders zijn, ook bij ZON, die dit jaar dankzij hun ondernemerschap erg goed hebben gepresteerd, maar de goede stemming is in het algemeen vooral te danken aan externe factoren." De oprichting van het investeringsfonds van The Greenery noemt hij een interessante stap, maar van ZON hoeven we geen navolging te verwachten. "We denken actief met onze telers mee, bijvoorbeeld over de ontwikkeling van duurzame ontwikkelingen als aardwarmte, maar ik kan me niet voorstellen dat we als bank of fonds zullen optreden."

GMO-pauzejaar
Op GMO-gebied is de ledenvergadering van ZON akkoord gegaan met een pauzejaar. "Vooropgesteld, de GMO-gelden hebben in onze sector buitengewoon goed gewerkt. In totaal is er wel 1,2 miljard in onze sector aan GMO-geld uitgegeven in de afgelopen jaren en dat heeft de ketensamenwerking in onze sector laten ontkiemen", vertelt Michiel. "Maar met dat GMO-geld zijn relaties tussen teler en klant en ontstaan, terwijl die samenwerking in de praktijk nu in de praktijk blijkt te wringen bij de uitgifte van die GMO-gelden. Daarom verwachten wij, net als andere coöperaties, volgend een pauzejaar in te moeten lassen."

Fresh Park Venlo
Fresh Park Venlo mag zich verheugen in een goede bezetting. "Het terrein zit bijna vol. Het getuigt van een goede visie van mijn voorgangers in de jaren '60 om hier een agrologistiek terrein te bouwen. Geografisch zitten we hier dan ook uitstekend. Frankort&Koning, Kempen Transport en Kompany hebben in 2016 een nieuw pand neergezet ook voor 2017 zit er met de geplande nieuwbouw van de Staay Food Group alweer uitbreiding in het verschiet. De acquisitie van nieuwe bedrijven op Fresh Park Venlo zal ook de komende jaren alle aandacht blijven krijgen."

Met een heuse aspergewinkel in 's-Hertogenbosch zette ZON dit jaar het witte goud opvallend in de kijker. "Doel is niet eens om daar zoveel mogelijk asperges te verkopen, maar wel aandacht te vragen voor het product. De media-aandacht die we voor de aspergewinkel hebben gekregen, is ongekend en dat roept ook vraag op bij partijen als retailers en horecaleveranciers. We kijken of we dit ook kunnen realiseren met andere producten. Rabarber of zachtfruit zouden zich daar in mijn optiek goed voor lenen, maar ook in prei en paprika's hebben we een sterke positie. Dat doen we graag in samenwerking met partners, zoals we dat bij de aspergewinkel met Maggi hebben opgestart."

Wat later dan andere coöperaties sloot ZON zich afgelopen jaar aan bij Federatie Vruchtgroenten Organisaties (FVO). "Een goede stap om gezamenlijk te spreken over zaken als marktdata, duurzaamheid en markttoegang. Maar we zoeken nog een beetje onze weg. We willen absoluut geen lobby-organisatie worden, want daar zijn partijen als DPA en LTO voor", zo meent Michiel. Ook zal in 2017 de samenwerking met TOP Zuid, een samenwerking tussen producentenorganisaties in Zuidoost Nederland, worden voortgezet. "Hier zijn enkele initiatieven uit ontstaan, die de komende tijd naar buiten zullen komen, al gaat dit niet altijd zo snel als je zou willen."

Afzetbundeling lijkt niet meer hoog op de Nederlandse agenda te staan, al is die discussie volgens de ZON-directeur zeker niet achterhaald. "De relevantie lijkt iets minder als er geld wordt verdiend, maar ik denk dat het nog altijd goed is om met partijen die dezelfde bloedgroep hebben na te denken over samenwerking. En daarbij kan wat mij betreft de naam op elke voorgevel blijven staan, maar kan er wel efficiënter worden samengewerkt op het gebied van ICT en andere zaken."

Amsterdammer
Op de vraag of Van Ginkel al gewend is geraakt, in Limburg, antwoordt hij bevestigend. "Ik denk dat men eerder aan mij heeft moeten wennen. Ik ben een Amsterdammer en heb bij Amerikaanse multinationals geleerd zelf mijn agenda te maken. In organisaties als deze is men toch veel meer taak georiënteerd. Ik vind waarden als bescheidenheid en betrouwbaarheid die hier hoog scoren erg waardevol, maar probeer met mijn expertise ook voor elkaar te krijgen dat mensen met eigen initiatief komen. Een mooi voorbeeld is een helpdeskmedewerker die een plan voor een nieuwe receptie heeft ingediend en dat nu zelf mag uitvoeren, maar daarvan zou er best wat meer initiatieven mogen volgen. Ik ben er daarom ook enorm trots op dat we dit jaar de 14e plaats op de lijst van Best Workplaces 2017 van Nederland hebben behaald."

"In het komende jaar wil Michiel zich oriënteren op de rol van de coöperatie op de lange termijn. "Met het wegvallen van GMO-gelden ontstaan er ook weer nieuwe mogelijkheden voor telers. Als ZON zoeken we het in een breed pakket, in ons geval met glas- en vollegrondsgroenten en zachtfruit. Dat zit nou eenmaal in ons DNA. De combinatie van onze positie op de dagmarkt met de klok in combinatie met account management, zorgt dat we onze telers wat extra's kunnen bieden. Dat sluit aan bij onze missie om de favoriete partner van de teler te zijn. Dat hoeft dus niet eens de exclusieve partner te zijn..."

Voor meer informatie:
ZON Fruit and Vegetables
Venrayseweg 104
5928 RH VENLO
T: +31 (0)77 3239999
F: +31 (0)77 3239719
E. [email protected]
http://www.zon-business.com/