Volgens de directeur wordt er steeds meer importproduct onder Milieukeur-certificaat op de markt gebracht. "Je ziet bijvoorbeeld groenteverwerkers jaarrond hun aanbod onder Milieukeur-certificaat willen aanbieden bij de retail. Daarmee is de certificering in de zuidelijke landen in een sneltreinvaart gekomen. Ook overzees importproduct zoals Zuid-Afrikaans citrus wordt al onder Milieukeur aangeboden. Handelsbedrijven en retailers kunnen ook voor gebruik van PlanetProof worden gecertificeerd."

Gijs Dröge (SMK) en Richard Schouten (GroentenFruit Huis)
"De belangstelling in Nederland is enorm, gedreven door de vraag van de afnemers. Voor ons is het belangrijkste doel om de opschaling in Nederland in goede banen te leiden, maar als de internationale belangstelling toeneemt, zullen we het nog veel drukker gaan krijgen", beseft Dröge. Hij ziet geen bijzondere interesse vanuit een bepaalde productgroep. "Wel zien we dat glasgroententelers het redelijk makkelijk voor elkaar krijgen om zich te certificeren vanwege de gecontroleerde omgeving waarin ze telen, dat is nou eenmaal anders dan met fruit, waarbij je de omstandigheden niet in de hand hebt."
PlanetProof is een andere naam voor Milieukeur, en beide namen blijven vooralsnog naast elkaar bestaan. De eisen die aan het certificaat worden gesteld zijn identiek en verlangen extra inspanningen in de productie om de milieu-impact terug te dringen. Eisen hebben onder andere betrekking op bemesting, gewasbescherming, water, energie en biodiversiteit. Volgens de directeur worden de telers niet voor onhaalbare eisen gesteld. "Ons College van Deskundigen onderzoekt serieus of een verbod op bepaalde middelen ook economisch uitvoerbaar is."
"We maken daarover goede afspraken met partijen als Greenpeace, Natuur&Milieu, LTO en GroentenFruit Huis. Een mooi voorbeeld is de bloembollensector, waarbij we nadat telers aangaven dat de eisen echt niet haalbaar waren een compromis hebben gevonden dat voor alle partijen acceptabel was. Uiteindelijk streef je ook hetzelfde doel na. Ook een actiegroep als Greenpeace begrijpt dat je met alleen een focus op de strengste normen uiteindelijk niet je doel bereikt."
Voor meer informatie:
SMK
Gijs Dröge
+31 (0)70 358 63 00
gdroge@smk.nl
www.smk.nl