Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Forse omzetgroei Total Produce (+12%) dankzij overnames

Tholen – Met groei in alle drie de geografische regio's die Total Produce in de boeken onderscheidt, is het logisch dat de totale omzet van de groep over de eerste helft van het jaar hoger uitkomt. De Ierse multinational zag de omzet met 12,2% stijgen naar 2,15 miljard euro. Vorig jaar haalde Total Produce een omzet van 1,91 miljard euro in de eerste zes maanden van het jaar. De groeiende omzet is vooral te danken aan recente overnames.

"Total Produce heeft een sterk resultaat gehaald over de eerste helft van het jaar," aldus Carl McCann, Chairman. "De group heeft haar internationale uitbreiding voortgezet met een aantal transacties in Noord-Amerika." Total Produce vergrootte haar aandeel in de Amerikaanse Oppenheimer Group (Oppy) van 35% naar 65%. Oppy sloot op haar beurt een nieuwe strategische overeenkomst met het Nieuw-Zeelandse T&G Global. "Total Produce's hoofdkantoor van Progressive Produce heeft haar schaal vergroot met de overname van Keystone Fruit Marketing. De group zoekt actief naar verdere investeringskansen."

Het bedrijf is tevreden met de marktsituatie in de eerste maanden van het jaar. De tekorten die ontstonden in de sla en groenten door extreem weer in Zuid-Europa in het begin van het jaar, kon de group opvangen dankzij het gediversifieerde businessmodel. In Noord-Amerika werd die impact niet gevoeld. Op vergelijkbare basis steeg het volume in deze divisie ten opzichte van het voorgaande jaar. Door het grotere volume daalde de prijzen wat terug te zien is in de resultaten. Ook had het weer negatieve invloed op de kwaliteit.

Resultaat Eurozone stijgt door hogere prijs
De omzet van dit segment, waar de activiteiten in Frankrijk, Ierland, Nederland en Spanje onder vallen, steeg met 3,8% naar 903 miljoen euro tegen 870 miljoen euro een jaar eerder in dezelfde periode. De algemene marktomstandigheden waren gunstig ondanks de uitdagingen in Nederland. Het resultaat wordt ook deels beïnvloed door een dochteronderneming die voortaan als joint venture in de boeken wordt opgenomen. Op vergelijkbare basis kwam de omzet 5% hoger uit. Dat was vooral het resultaat van een betere prijsstelling en in mindere mate door een groter volume.

Niet-eurozone: wisselkoers bepaalt resultaat
Tsjechië, Polen, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk vormen het segment buiten de eurozone. De omzet in dit segment daalde met 1,4% naar 800 miljoen euro (2016: 811 miljoen euro). Het EBITDA steeg wel met 11,7% naar 22,1 miljoen euro als gevolg van een hogere gemiddelde prijs en de bijdrage van enkele bolt-on acquisities. De wisselkoers drukte de cijfers echter weer, vooral de verzwakte Britse pond (-9,8%) en Zweedse kroon (-3,3%) waren hier debet aan. Op vergelijkbare basis komt de omzet zo'n 2% hoger uit dan in het voorgaande jaar.

International: uitdagende markt met prijsdruk
De rest van de wereld, vooral Noord-Amerika en India, vormt het segment International. De omzet steeg met 80% naar 471 miljoen euro door een extra bijdrage van de overnames. De stijgende omzet door overnames werd gedeeltelijk teniet gedaan door de uitdagende marktsituatie in Noord-Amerika. Hoewel de volumes stegen ten opzichte van vorig jaar, was er een grotere aanvoer van vooral druiven, biologische producten, aardappelen en uien, stonden de prijzen onder druk. Daarnaast had het weer een negatieve invloed op de kwaliteit van tomaten, zachtfruit en aardappelen.

Klik hier om meer financiële cijfers te zien.