Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marion Vissers tijdens de vollegrond open dagen van Hazera:

"We stemmen veredelingsprogramma's op de hele keten af"

Tholen – Hazera en HM.Clause presenteerden tijdens de Internationale Open Dagen van afgelopen week hun assortiment. Beide bedrijven zijn onderdeel van de Limagrain groep. "Limagrain is een Franse boerencoöperatie, dat bepaalt ook onze cultuur, omdat het bestuur van Limagrain bestaat uit bij de praktijk betrokken mensen", vertelt commercieel manager Marion Vissers van Hazera. "Elk bedrijf heeft zijn specialiteit. Zo heeft Clause bijvoorbeeld een programma in broccoli, veldsla, suikermais en courgette wat aanvullend is op het pakket van Hazera. Daarnaast zijn er producten waar beide actief in zijn zoals bijvoorbeeld bloemkool."


Volledige uienassortiment van Hazera op het demoveld

Voelsprieten
Voor zaadveredelaars is het belangrijk om voelsprieten in de markt te hebben. "In veredeling is zoveel mogelijk. Het is de kunst om de juiste dingen weg te gooien en het goede te behouden", vertelt Marion. "Naast voor telers belangrijke parameters als resistentie en opbrengst zijn vorm, kleur, maten, afzetkanaal, verwerkingsmoment steeds belangrijker. We praten met allerlei partijen in de keten om erachter te komen wat nodig is en wat de trends zijn. Daar stemmen we de veredelingsprogramma's op af."


Marion Vissers met een van de keiharde uienrassen van Hazera

Juiste beslissing
Omdat veredelingstrajecten lang duren is het heel belangrijk om de juiste beslissingen te nemen. Als voorbeeld noemt Marion het gewas uien. "In '92 heeft ons management besloten om in te zetten op kwaliteit en sinds 2007 hebben we commerciële rassen beschikbaar en de markt bevestigt dat we toen de juiste keuze hebben gemaakt. Onze uien staan bekend om hun hardheid en hoge drogestof gehalte, wat echt een onderscheidende factor is in kwaliteit. 90 % van wat nu geoogst is wordt bewaard en geëxporteerd en dan komt kwaliteit om de hoek kijken. Door goede kwaliteit heeft een teler minder verlies in de schuur en wordt niet gedwongen om partijen van de hand te doen omdat de kwaliteit vermindert (??). Kilo's zijn belangrijk maar het aantal uien dat je netto uit de schuur haalt, bepaalt wat je eraan verdient. Ook sorteerders, verpakkers en handelaren gaan dat steeds meer beseffen. Uien gaan 6 weken de zeecontainer in en liggen daarna misschien nog 2 weken op een lokale markt, dus tot het eindpunt moet de kwaliteit goed zijn."


Hazera heeft het preiprogramma van Syngenta overgenomen

Uien
Tijdens de Internationale Open Dagen Hazera presenteerde Hazera het volledige uienassortiment, inclusief de nieuwste introducties zoals de vroege zaaiui Fasto en de vroege plantui Contado. Naast vroegheid, hebben beide rassen een hoge opbrengst en lange bewaring.

Spitskool
Een andere succesvol gewas van Hazera is de spitskool. "De consumptie van spitskool is enorm toegenomen en verdringt witte kool uit het schap. De vorm spits is eigenlijk synoniem voor smaak geworden. Nog een voordeel is dat productiebedrijven het jaarrond kunnen leveren met behulp van teellocaties in Spanje en Portugal. Spitskool is heel veelzijdig in je kunt er van alles mee doen. Sinds een jaar of drie hebben we de rode spitskool in ons assortiment en vanaf week 46 ligt deze bij Albert Heijn in de schappen."

In gesprek
De introductie van de rode spitskool is ook een voorbeeld van veranderende marktbenadering. "Samen met de teler hebben we gezocht naar afzetmogelijkheden. We gaan naar de retail met de vraag wat zij zoeken. Het is belangrijk in gesprek te blijven en elkaar te kennen. Wanneer zij spreken over de lange termijn bedoelen ze 2-4 jaar, voor ons is dat korte termijn."

Programma's
Uiteraard besteedde Hazera ook uitgebreid aandacht aan het nieuwe prei programma. "Voor prei is geen wereldwijde scope. Het is voor ons een interessant gewas omdat we een sterke basis hebben in preilanden, Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk."
Hazera nam op 1 juli 2017 het preiprogramma van Syngenta over, daardoor kan Hazera het huidige assortiment verder versterken en in de toekomst verder uitbreiden. We hebben vroege rassen beschikbaar die vanaf half juli tot half augustus geoogst kunnen worden en een ras met een oogstvenster van half september tot half oktober. Spruitkool is ook een interessant gewas voor Hazera waarbij het steeds beter lukt om de juiste rassen te vinden die fijne spruiten leveren zodat er zoveel mogelijk spruiten op de stam kunnen groeien, tot wel 120 spruiten.

Stengelbroccoli
Innovaties kwamen ook van partner HM.Clause. Zij presenteerde nieuwe broccolirassen en een nieuwe calebrini range: stengelbroccoli van 25 gram met een frisse bite en nootachtige smaak.


Linksboven verpakte stengelbroccoli naast voorbeelden van presentaties van radijs en witlof

Voor meer informatie:
Hazera Seeds B.V.
Nederland
Tel: +31 162 690 900‏
Fax: +31 162 690 970
[email protected]
www.hazera.nl