Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ron de Greeff, Langfruit: LCD-schermen bij Mediamarkt ook in de aanbieding

Is klokverkoop oplossing voor lage prijzen?

Tholen- Op onze vraag of onze kasgroente dominant marktaandeel verliest en daardoor lagere prijzen realiseert, aan andere opkomende producenten met teelten onder glas, zoals Polen, Duitsland en andere Oost-Europese landen, antwoord Ron de Greeff van Langfruit, dat daar ook de consumptie toeneemt en dat het Nederlandse marktaandeel in het Noordwest-Europese areaal zeker niet hoeft te krimpen. Nederland is een betrouwbare leverancier van kwalitatief hoogstaande producten, maar de volle markt zorgt voor de lage prijzen. Ook als alle producten voor de klok verkocht zouden worden, zullen de prijzen niet stijgen, ondanks dat ze transparanter worden. 



Doordraai
"Toen ik begon bij de oude Venlose veiling kwam er op een dag 2 miljoen kilo augurken voor de klok, daar draaide de helft van door en de dag erna weer meer van hetzelfde, we waren druk met het op tijd wegstorten van de doordraai, maar de industrie kon niet meer verwerken. Ook zijn we het op grote schaal doordraaien van ronde tomaten vergeten in de 80-er jaren. Dat waren de jaren dat nagenoeg alles voor de klok kwam, dus dat geeft geen garantie op goede prijzen. Het was toen en ook nu nog steeds zo dat vraag én aanbod de prijs bepalen. En nu krijgt de afzetstructuur de zwarte Piet toegespeeld voor de lage prijzen. In heel Europa is er een topoogst geproduceerd en een gevleugelde uitdrukking is: “Het is pas echt een ramp, als er geen ramp is”, en dat is wat er nu gaande is. daarnaast zijn een aantal markten (oa door valuta en extra eisen) weggevallen. Kortom een grote productie moest in een relatief kleinere markt worden afgezet. Innovatie, marketing en promotie zijn de instrumenten voor verbetering van de afzet, maar de afzetstructuur als schuldige aanwijzen en daarom teruggaan naar klokverkopen en APO’s oprichten zullen geen prijsverhogingen tot gevolg hebben bij een overvolle markt. Om innovatie, marketing en promotie te laten werken moet je juist tot verdere ketensamenwerking komen dat vergt vertrouwen en duurzaamheid. Daar zou de Nederlandse tuinbouw op moeten inzetten.

Export
De Nederlandse handel is als geen ander in staat om allerlei markten te vinden en te bedienen. Maar ook daarbij lopen we steeds vaker tegen lokale productie of productie uit andere regio’s aan. In dat krachtenveld opereren we. Tegelijkertijd zien we een ontwikkeling van deelnames in productiegebieden zoals Roemenie, Afrika en Mexico.