


Abonneren
Vacatures
- Rozenplanner
- Ervaren Internationaal Salesmanager
- Int. Product- en Cropspecialist Propagation (opkweek)
- (Jr.) Specialist Duurzaamheid en Data
- Junior Kwaliteitscontroleur
- Productieleider
- Salesmanager substraten West-Europa
- Manager Quality Assurance (QA)
- Accountmanager Data Management - Agri
- Head Grower Greenhouse Canada
"Tweetende tuinders"
Top 5 - gisteren
- "Dankzij onze geprogrammeerde kwaliteit uien hebben we voet aan de grond gekregen bij de Europese retailleveranciers"
- "Geef Fusarium en witrot minder kans in de teelt van uien"
- Tussentijdse beoordeling zaadbedrijven voor het Uireka-rassenonderzoek
- Boer en burger werken samen aan natuur-inclusieve landbouw in Zeeland en Hoekse Waard
- Fotoreportage AGF-standhouders op Bio-beurs 2023
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
- TechNature wil na spruiten- ook de uien- en aardappelmarkt veroveren met optische sorteerder
- "Uienexport stilgevallen in zakkende markt"
- "De prijzen die nu betaald moeten worden voor grove uien zijn toch extreem te noemen"
- Een goedlopende AGF-speciaalzaak met bovenwoning te koop
- Jan Kaan 25 jaar in dienst bij Arjazon Uienhandel te Kruiningen
Weer
Ron de Greeff, Langfruit: LCD-schermen bij Mediamarkt ook in de aanbieding
Is klokverkoop oplossing voor lage prijzen?
Tholen- Op onze vraag of onze kasgroente dominant marktaandeel verliest en daardoor lagere prijzen realiseert, aan andere opkomende producenten met teelten onder glas, zoals Polen, Duitsland en andere Oost-Europese landen, antwoord Ron de Greeff van Langfruit, dat daar ook de consumptie toeneemt en dat het Nederlandse marktaandeel in het Noordwest-Europese areaal zeker niet hoeft te krimpen. Nederland is een betrouwbare leverancier van kwalitatief hoogstaande producten, maar de volle markt zorgt voor de lage prijzen. Ook als alle producten voor de klok verkocht zouden worden, zullen de prijzen niet stijgen, ondanks dat ze transparanter worden.

Doordraai
"Toen ik begon bij de oude Venlose veiling kwam er op een dag 2 miljoen kilo augurken voor de klok, daar draaide de helft van door en de dag erna weer meer van hetzelfde, we waren druk met het op tijd wegstorten van de doordraai, maar de industrie kon niet meer verwerken. Ook zijn we het op grote schaal doordraaien van ronde tomaten vergeten in de 80-er jaren. Dat waren de jaren dat nagenoeg alles voor de klok kwam, dus dat geeft geen garantie op goede prijzen. Het was toen en ook nu nog steeds zo dat vraag én aanbod de prijs bepalen. En nu krijgt de afzetstructuur de zwarte Piet toegespeeld voor de lage prijzen. In heel Europa is er een topoogst geproduceerd en een gevleugelde uitdrukking is: “Het is pas echt een ramp, als er geen ramp is”, en dat is wat er nu gaande is. daarnaast zijn een aantal markten (oa door valuta en extra eisen) weggevallen. Kortom een grote productie moest in een relatief kleinere markt worden afgezet. Innovatie, marketing en promotie zijn de instrumenten voor verbetering van de afzet, maar de afzetstructuur als schuldige aanwijzen en daarom teruggaan naar klokverkopen en APO’s oprichten zullen geen prijsverhogingen tot gevolg hebben bij een overvolle markt. Om innovatie, marketing en promotie te laten werken moet je juist tot verdere ketensamenwerking komen dat vergt vertrouwen en duurzaamheid. Daar zou de Nederlandse tuinbouw op moeten inzetten.
Export
De Nederlandse handel is als geen ander in staat om allerlei markten te vinden en te bedienen. Maar ook daarbij lopen we steeds vaker tegen lokale productie of productie uit andere regio’s aan. In dat krachtenveld opereren we. Tegelijkertijd zien we een ontwikkeling van deelnames in productiegebieden zoals Roemenie, Afrika en Mexico.
Publicatiedatum:
Auteur:
Adri
©
UienNieuws.nl
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector: