"Tijd is rijp voor accentverschuiving besteding GMO-gelden"
Hans van Es
"In principe willen we rond de 10% van het budget gaan besteden aan zaken die bijdragen aan een meer marktgerichte productie. Dat gaat om een bedrag van zo'n 20 miljoen euro, dus dat moet zinvol worden ingevuld. Het behelst bijvoorbeeld ook een verdere uitwerking van de productieplanning", legt Hans uit. "Overigens lijkt het nu soms wel eens dat er de afgelopen jaren niks aan marketing is gedaan. Dat is natuurlijk niet zo, alleen zijn die cijfers van de verschillende producentenorganisaties niet altijd openbaar."
"Er staan de komende jaren bijvoorbeeld marketingcampagnes voor de promotie van de tomaat, conference-peer en paprika's op de planning. Daar kunnen de betreffende producentenorganisaties met behulp van GMO-geld een belangrijke bijdrage aan leveren", verwacht Hans. Het GroentenFruit Bureau zal in de uitwerking een belangrijke rol spelen.
Op de vraag of de accentverschuiving in de besteding van de GMO-gelden, wat van de bestaande scepsis bij veelal niet bij DPA-aangesloten bedrijven zal wegnemen, antwoordt Hans. "Commentaar op GMO-gelden komt met name van producenten, bijvoorbeeld in het fruit, die zich niet hebben georganiseerd. Dan moeten ze maar aan de voorwaarden voldoen. Dat is hetzelfde als nog geen 65 zijn en wel AOW willen krijgen!"