Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peter Beemsterboer:

"Uien zijn hét succesnummer van de AGF-export"

Tholen - J.P. Beemsterboer Food Traders werd in 1943 opgericht en ontwikkelde zich in de loop der jaren tot een toonaangevende exporteur van aardappelen en uien. Inmiddels is de derde generatie van het bedrijf aan het werk en is het bedrijf breder gaan kijken dan de landbouwproducten. Zo maken producten als olie, rijst, mayonaise, meel, diepvriesfriet tegenwoordig deel uit van het assortiment. "Ik ken niemand die zo'n breed assortiment voert als wij", zegt Peter Beemsterboer. Maar het bedrijf vergeet haar roots niet. "De uien zijn hét succesnummer van de AGF-export!"



"We verhandelden enkele jaren geleden een dermate groot volume aardappelen en uien dat groei ten koste zou gaan van zowel de concurrentie en de marges", verklaart Peter. "We deden al veel zaken in Afrika en het Caribisch gebied en van deze klanten kregen we vraag om ook andere producten te leveren. Zo hebben we bijvoorbeeld Chinese knoflook in Afrika geïntroduceerd. Die konden we daar voor de helft van de gangbare knoflookprijzen leveren. Nu is heel Afrika aan de Chinese knoflook!"

Om handel te drijven met Afrika draait het allemaal om de relatie, vertelt Peter, die in de jaren '90 zelf begon met pionieren op de Afrikaanse markt. "Als je geen relatie met die mensen hebt, is het moeilijk handel drijven. Ze zijn pet- en petmakkelijk en daarom moet je flexibel zijn en je moet respect hebben voor de mensen zelf. Afrikanen zijn over het algemeen erg trots en daarom moet je ze in hun waarde laten. Ook verdiepen we ons in de Afrikaanse gewoontes. Daarom staat er op onze olieverpakking geen kip, want die gooien ze op de barbecue, maar wel vis."

De oude Hollandse uien raken inmiddels op. Beemsterboer kijkt terug op een turbulent uienseizoen. "Vanaf februari/maart zijn de prijzen erg hoog geweest. Rusland nam weer een aardig volume af en zorgde tegelijkertijd voor veel hoofdbrekens. Zelf proberen we steeds minder naar Rusland te exporteren, omdat het gewoon een onvoorspelbaar afzetgebied is. Afrika is een veel vastere markt en gaat naar de miljard inwoners toe. In 2002 ging er nog 140.000 ton uien naar Afrika en in 2009 al meer dan 300.000 ton."

Vier jaar terug introduceerde Beemsterboer in combinatie met de zaadveredelingsbedrijven Bejo Zaden en De Groot & Slot de roze Crimsun-ui. "Het is een succes. Dit jaar gaan we naar een areaal van 140 hectare in de polder en het zuiden. Het volume is gegroeid van 200 ton naar 8000 ton en ik zie geen reden waarom dat minder zal worden. Kwalitatief is de Crimsun sterker dan de rode en de gele ui."


De roze Crimsun-ui

Peter maakt zich geen zorgen dat de sterke uienpositie van Nederland in de wereld in gevaar komt. "De consumptie neemt wereldwijd toe omdat de levensstandaard omhoog gaat. Elk jaar nemen weer nieuwe gebieden Hollandse uien af. We teelden vijftien jaar terug 10 à 11.000 hectare uien met een export van 500.000 ton. Dit jaar komen we boven de 900.000 ton uit. Dat wordt wederom een recordexport. We gaan zeker nog een keer over de grens van een miljoen ton heen. Van de vier jaar hebben we door de jaren heen vaak één goed jaar, twee normale jaren en een slecht jaar, maar ik zie de frequentie van de goede en normale jaren meer worden."

"Met dit exportvolume zitten we ver boven andere AGF-producten. Onze kracht zit'm in onze volumes, grote sorteercapaciteit en flexibiliteit. Tegelijkertijd is dat onze zwakte. We zijn elkaars concurrenten geworden. Door speculaties houden de telers de uien vast en missen we exportkansen. Ik zeg wel eens tegen de telers: Jullie verkopen makkelijker uien voor 2 dan voor 25 euro, omdat jullie bij 25 euro bang zijn dat ze duurder worden."
 
Met de promotie van de uien gaat het wel de goede kant op, vindt de exporteur. "Uien waren nog wel eens een onderbelicht kindje, maar zijn wel mooi het succesnummer van de AGF-export. Tijdens de afsluitende barbecue op het Binnenhof heb ik daar met minister Verburg ook nog over gesproken. Er liggen genoeg kansen voor de Nederlandse ui!"


 
Peter is redelijk optimistisch over het nieuwe uienseizoen. "De oogst van de uien start binnenkort. Ik hoop dat we dan met een gezonde markt kunnen beginnen, omdat die dan leeg is. Het Nederlandse areaal komt met 21.000 hectare op een record uit. Met de opbrengsten van vorig jaar is dat te groot, maar nu is het vrij droog en dat zal invloed hebben op de opbrengsten. Het weer is koopman; dat zei m'n vader ook altijd al."

De handelaar heeft naar eigen zeggen minder fiducie in de aardappelmarkt. "Dertig jaar geleden zijn we als aardappelland puur voor de industrie gaan telen en hebben we de consumptie-aardappelen links laten liggen. Dan weet je dus dat je markt gaat verliezen. Nederland is nu alleen nog maar in staat goede aardappelen te leveren voor de industrie. De export overzee zal blijven, maar omdat binnen Europa niet veel gebeurt, zal de industrie de prijs bepalen."
 
Ook de Noord-Hollandse kool gaat via handelsmaatschappij Beemsterboer de wereld over. "De export van kool is behoorlijk gestagneerd. Vroeger exporteerde Nederland 100.000 ton Deense kool. Nu is dat nog maar 40.000 ton. Daarvan nemen wij 10% voor onze rekening. Zo beleveren we alle 470 vestigingen van Kentucky Fried Chicken in Maleisië", vertelt Peter trots.


Ook friet onder het eigen merk van Beemsterboer

Tegelijkertijd verbaast Peter zich over de kleine marges die er zijn in de verse groenten en fruit. "Deze staan niet in verhouding met de risico's. Bijvoorbeeld in de vleessector zijn de marges veel beter dan in de AGF", meent de handelaar. Toch past volgens hem een hand in eigen boezem van de telers. "Die zware concurrentie hebben die jongens zichzelf aangedaan. Ze hebben hier mega-kassen gebouwd in de Wieringermeer met tomaten en paprika's. Kostentechnisch hebben ze dat prima gedaan, maar markttechnisch niet, want ze hadden die kassen in het Westland moeten slopen."
 
Voor meer informatie:
Peter Beemsterboer
Handelsmaatschappij J.P. Beemsterboer
Stationsstraat 17
1749 EG Warmenhuizen
Tel: 0226-396403
www.beemsterboer.nl