Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nic Jooste over zakencultuur in Afrika

"Als je te gefixeerd bent op tijd en planning, maak je hier geen vrienden"

In de onlangs verschenen 'Buitenlandse Markten' van het Ministerie van Economische Zaken komt onder meer Nic Jooste van Cool Fresh International aan het woord over de zakencultuur in Afrika. Het in Ridderkerk gevestigde bedrijf heeft actieve handelsbetrekkingen met Zuid-Afrika. Marketing Director Nic Jooste woont al 17 jaar in Nederland, maar werd geboren in Zuid-Afrika. Hij kan beide landen goed vergelijken. "Als je te gefixeerd bent op tijd en planning, maak je hier geen vrienden!"

“Het belangrijkste verschil qua zakencultuur is dat het in Zuid-Afrika een beetje langzamer gaat. In Nederland vergader je een half uurtje, boem boemboem, en klaar. In Zuid-Afrika weegt de sociale factor zwaarder; samen eten, mensen leren kennen. Als je te gefixeerd bent op tijd en planning, maak je geen vrienden. Besef ook dat je in Zuid-Afrika te maken krijgt met het fenomeen consultative dialogue; je praat met één partij, maar deze partij heeft weer verplichtingen met drie andere partijen. Probeer daar vooral niet overheen te gaan, heb geduld."

"Zo zijn er veel meer grote en kleine valkuilen. Daarom is het slim om een lokale partner te vinden die zowel de westerse als plaatselijke cultuur kent, een bruggenbouwer. Zuid-Afrika heeft grote stappen gemaakt de afgelopen tien jaar en ik zie die lijn zich wel doortrekken. Voor handige Nederlanders liggen er kansen genoeg, vooral in de niches: kleinschalige waterzuivering, duurzame bouwmethoden, bepaalde diensten", adviseert Nic.

"Goodwill is een belangrijk goed in Zuid-Afrika. Je krijgt een streep voor als je bijdraagt aan de maatschappelijke uitdagingen van het land. Wij hebben bijvoorbeeld een grootschalig samenwerkingsproject opgezet tussen Nederlandse voetbalverenigingen en Zuid-Afrikaanse achterstandsjongeren, Stars in their eyes. Het is enorm dankbaar werk en het plaatst je in een positief daglicht. Zo vang je in Zuid-Afrika twee vliegen in één klap.’

Bron: Buitenlandse Markten, Economische Zaken
Publicatiedatum: