Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Telers beoordelen discounters met gemengde gevoelens

Zwitserse wortelen en uien permanent in de aanbieding

Tholen – De komst van Lidl en Aldi op de Zwitserse markt heeft voor de telers van wortelen en uien grootse gevolgen gehad. Met goedkope verse producten zoals groenten en fruit trekken Aldi en Lidl klanten in hun winkels en spelen gericht op de markt in. Tegen permanent lage prijzen verkopen ze echter wortelen en uien, zoals Pascal Toffel van de Zwitserse telersorganisatie verklaart. “Bij deze producten heeft de komst van de discounters het duidelijkst doorgewerkt”. Omdat Migros en Coöp niet willen achterblijven, verkopen zij in hun winkels deze producten ook voor lagere prijzen als voorheen.

Dat de twee Duitse discounters voor de telers de prijzen drukken kan Toffel niet bevestigen. Bij aanbiedingen verdienen de telers vaak minder, maar kunnen meer volume afzetten. En de wekelijkse acties zijn zo goedkoop, dat Aldi en Lidl hier bijna geen marge meer rekenen of de producten zelfs voor inkoopprijzen doorverkopen. Van ‘dumping’ wil Toffel overigens niet spreken. De prijsdruk komt veeleer voort van de twee grote distributeurs Migros en Coöp, aldus Toffel. Omdat ze niet teveel marge willen verliezen met acties drukken ze de telersprijzen.

De groentenleveranciers van Aldi en Lidl zijn tevreden met de Duitsers, zegt Toffel. Hij stoort zich met de sector echter aan het feit dat de discounters zich gedragen als ‘free-riders’ en zo van de Zwitserse kwaliteit van de producten profiteren. Zoals bij het gebruik van het kwaliteitsmerk “Suisse Garantie” zonder zich aan de sector te committeren, dit in tegenstelling tot Migros en Coöp, die ook lid zijn van Swisscofel, de Zwitserse vereniging van AGF-handelaren.