Zwitserse wortelen en uien permanent in de aanbieding
Dat de twee Duitse discounters voor de telers de prijzen drukken kan Toffel niet bevestigen. Bij aanbiedingen verdienen de telers vaak minder, maar kunnen meer volume afzetten. En de wekelijkse acties zijn zo goedkoop, dat Aldi en Lidl hier bijna geen marge meer rekenen of de producten zelfs voor inkoopprijzen doorverkopen. Van ‘dumping’ wil Toffel overigens niet spreken. De prijsdruk komt veeleer voort van de twee grote distributeurs Migros en Coöp, aldus Toffel. Omdat ze niet teveel marge willen verliezen met acties drukken ze de telersprijzen.
De groentenleveranciers van Aldi en Lidl zijn tevreden met de Duitsers, zegt Toffel. Hij stoort zich met de sector echter aan het feit dat de discounters zich gedragen als ‘free-riders’ en zo van de Zwitserse kwaliteit van de producten profiteren. Zoals bij het gebruik van het kwaliteitsmerk “Suisse Garantie” zonder zich aan de sector te committeren, dit in tegenstelling tot Migros en Coöp, die ook lid zijn van Swisscofel, de Zwitserse vereniging van AGF-handelaren.