Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verkoop bio in supers stijgt 18,8%

Biologisch groeit flink door in stagnerende foodmarkt

Consumenten hebben in 2010 voor het tiende jaar op rij wéér meer biologische voeding gekocht. De omzetten stegen met ruim 13 procent. Vooral supermarkten deden goede zaken. In totaal is door de consument in 2010 voor 752,1 miljoen euro aan biologisch voedsel gekocht, 87 miljoen euro meer dan in 2009. Aardappelen, groenten en fruit vormen nog steeds de belangrijkste productgroep en zijn goed voor 21,9% van de bestedingen. Daarna volgen zuivel met 17,1% en
vlees/vleeswaren met 14,9%.

De grootste groei heeft zich voorgedaan bij zuivel. Daar is vorig jaar Campina overgestapt op het gebruik van biologische melk voor haar Boerenland-producten en is Arla op de Nederlandse markt verschenen. Biologische zuivel heeft daarmee een marktaandeel van 4,5%. Biologische eieren hebben verhoudingsgewijs het grootste marktaandeel: 7,2% van alle verkochte eieren zijn afkomstig van biologisch gehouden kippen.

Belangrijkste verkoopkanaal voor biologische producten is de supermarkt. Van alle verkochte biologische producten vond 45,3% zijn weg naar de consument via de supermarkt. De gemiddelde omzetgroei bedroeg daar 18,8%. Natuurvoedingswinkels groeiden 4,1%, waarbij de moderne bio-supers groeicijfers lieten zien die vergelijkbaar zijn met de supermarkten, maar de kleinere, oudere winkels de groei zagen stagneren. De speciaalzaken - natuurvoedingswinkels en biologische slagers - hadden in 2010 een marktaandeel van 35,3%. De out of home sector, waaronder alle consumpties buitenshuis vallen, zoals catering, horeca en verzorging, heeft een aandeel van 12,3% in de omzet. De groei bedroeg hier 21,5%. De 'overige kanalen', waaronder bijv. boerenmarkten, boerderijverkoop en webwinkels vallen, groeiden 13,1%. Samen hebben zij een marktaandeel van 7,1%.

De Bio-monitor 2010 is onderdeel van de Monitor Duurzaam Voedsel. In deze monitor zijn de consumentenbestedingen gebundeld aan producten met een of meerdere bovenwettelijke duurzaamheidskeur- of kenmerken, zoals bijv. Max Havelaar of relatief diervriendelijke concepten als Beter leven of Label Rouge. Biologische voeding maakt ongeveer de helft uit van de totale omzet aan duurzame voeding. De MDV is opgesteld door het LEI, onderdeel van Wageningen UR in opdracht van het Ministerie van EL&I.

Aantal bedrijven en areaal

Het aantal gecertificeerde biologische land- en tuinbouwbedrijven is toegenomen naar 1.462, een stijging van 3,5%. De groep met ‘omschakelaars’ (d.w.z. aangemeld bij Skal, nog niet gecertificeerd) groeide van 75 naar 92. Het aantal gecertificeerde verwerkers nam toe met 13,8%. Het biologisch areaal is 3,9% gegroeid tot 53.984 hectare.

Zie voor meer informatie het hoofdstuk uit de MDC over de marktontwikkeling van biologische producten op de site van Biologica.

bron: Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw
Publicatiedatum: