Nico Keirsmaekers met de krulsla die wordt geleverd door een 'vaste' teler
Groenten- en fruitgroothandel Keirsmaekers is een echt familiebedrijf. “Officieel heten we Keirsmaekers en Zoon WDK," vertelt Nico Keirsmaekers. Nico en zijn vader zijn beide zaakvoerder van het bedrijf. “WDK betekent Willy en Danny Keirsmaekers. Willy is mijn opa en Danny mijn vader. WDK staat heel bekend hier in de omgeving en zo worden we ook vaak genoemd.”
Nico benadrukt dat ze op de Frugro-vroegmarkt vrij gelijk lopen qua productaanbod. "Maar als wordt gekeken naar het assortiment dan is dat verschillend bij bepaalde producten. Iedereen biedt weer een ander merk meloenen bijvoorbeeld. Een voordeel voor ons bedrijf is dat we niet afhankelijk zijn van een bedrijf boven ons, maar dat we zelf kunnen kiezen waar we inkopen."
Slasoorten uit Frankrijk
Keirsmaekers importeert zelf ook producten, uit Frankrijk. "In de zomer is dat steenfruit zoals perziken, nectarines, kersen en abrikozen. Daarnaast halen we in dat land ook onze meloenen. In de winter importeren we diverse slasoorten." Het bedrijf biedt jaarrond ook jonge verpakte slasoorten. Voorbeelden hiervan zijn mesclun, pousse d’epinard, rucola, mizuna en red chard.
"Totaalassortiment, een schot in de roos"
De belangrijkste afnemers voor Keirsmaekers zijn groenten- en fruitwinkels, markthandelaren en supermarkten. Eerst leverde het bedrijf alleen groenten, maar sinds drie jaar geleden ook fruit en kruiden. "Dat was een schot in de roos. Tegenwoordig bieden we onze klanten een totaalassortiment." Drie maal per week worden producten ingekocht bij het importcentrum in Brussel en daarnaast koopt Keirsmaekers ook elders in. Zo hebben ze bijvoorbeeld een 'vaste' teler die krulandijvie levert. "Hier zijn veel van onze klanten in geïnteresseerd, vooral omdat het 'hart' zo mooi geel is." Nico vertelt dat ze veel Nederlandse klanten hebben. "Vooral in de winter komen meer Nederlanders hier producten kopen die geïnteresseerd zijn in ons aanbod slasoorten."Keirsmaekers heeft momenteel twee magazijnen op Frugro. De belangrijkste marktdagen zijn maandag woensdag en vrijdag. "Dit zijn altijd erg drukke dagen." Op de vraag of er nu niet meer mensen via internet of telefonisch bestellen antwoordt de zaakvoerder ontkennend. "We zien wel een kleine stijging in dat soort bestellingen, maar veel van onze klanten vinden het toch fijn om hier in te kopen. Daar komt bij dat ze ook het persoonlijk contact erg waarderen. Ook kunnen we dan direct inspelen op de klantwensen."
Franse kersen
Groei, ontwikkelingen
Nico vertelt dat ze de afgelopen jaren erg hard zijn gegroeid. "Als het zo doorgaat dan hebben we hier te weinig ruimte." De jonge zaakvoerder ziet een positieve lijn richting de kleinhandel. "Niet iedereen gaat naar de supermarkt, mensen waarderen toch dat er kleine winkels zijn die ook producten uit de streek verkopen bijvoorbeeld. Ik zie een ontwikkeling dat er ook steeds meer telers een eigen 'winkel' openen. Die verkopen naast hun eigen producten ook producten die ze hier afnemen. Hier is een stijgende lijn zichtbaar en ook de consument kiest steeds vaker voor smaak."Familie Keirsmaekers
Voor meer informatie:
Keirsmaekers bvba
Nico Keirsmaekers
Strijbroek 3, Magazijn 13-17
2860 Sint-Katelijne-Waver
België
Tel: +32 15/31.89.37
Fax: +32 15/31.88.10
www.keirsmaekers.be