Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
export echter niet vanzelfsprekend

Kennisdag Belgische exporteurs toont potentie Roemeense markt

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) en Flanders Investment & Trade (FIT) organiseerden begin oktober een kennismaking met Roemenië voor de Belgische veilingen en de Belgische exporteurs. Tijdens de contactdag leerden we Roemenië beter kennen als een opkomende markt met exportkansen voor onze Vlaamse tuinbouwproducten, zo meldt REO Actueel.

Kort teeltseizoen

Roemenië is zeven keer groter dan België en telt 21,5 miljoen inwoners. Het continentaal klimaat met haar warme zomers en strenge winters zorgt voor een heel kort teeltseizoen. Vanaf begin mei tot eind september wordt er geoogst, waarvan gedurende de eerste en laatste maand voornamelijk in serres. In Roemenië worden vooral tomaten, komkommers, sla, kolen, ajuin en wortelen geteeld. Verder bezit het land ook een kleinschalige land- en tuinbouw met zeer veel producenten die hun groenten thuis proberen te verkopen. In Roemenië zijn nagenoeg geen georganiseerde telersverenigingen met leden die hun producten marktklaar maken in een uniforme verpakking of met dezelfde kwaliteit. Dit is een groot probleem voor de Roemeense supermarkten die bovendien ook nood hebben aan organisaties of handelaars die voldoende grote volumes kunnen aanbieden. In Roemenië zijn overigens heel wat supermarkten aanwezig. Verscheidene retailers vertelden ons over hun geplande uitbreiding van het aantal filialen in de nabije toekomst. Zo heeft Lidl vandaag 144 winkels in Roemenië en is er sprake over een verdubbeling van dit cijfer binnen de drie jaar.

Grote afstand

Deze factoren bevestigen dat de Roemeense markt behoorlijk wat potentieel bezit voor de afzet van onze Vlaamse kwaliteitsproducten. Helaas bevindt Roemenië zich op 2.000 kilometer van België en is deze grote afstand een lastig obstakel voor de export van dagverse producten van bij ons. Aan de andere kant is er wel Nederlands product aanwezig in de Roemeense supermarkten, zij het weliswaar in een beperkte mate. Met uitzondering van knolselderie in netzakken, die er in behoorlijk grote hoeveelheden is terug te vinden. In het Roemeense winkelschap liggen er naast lokale producten ook nog voornamelijk Poolse, Hongaarse, Turkse en zelfs Duitse producten (in een Duitse supermarkt). Uiteindelijk hielden we een dubbel gevoel over aan de leerrijke contactdag met Roemenië. We stelden immers vast dat de Roemeense afzetmarkt duidelijk in beweging is en dit opent wellicht goede perspectieven voor morgen. Maar we moeten tegelijk erkennen dat exporteren naar Roemenië voor meerdere redenen niet vanzelfsprekend is. Deze slotconclusie verscherpte alvast onze alertheid om ons Vlaamse product richting Roemenië te krijgen.

Bron: REO Actueel

Publicatiedatum: