Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Brancheorganisaties presenteren nieuwe consumententool

Samen met onderzoeksbureau Motivaction hebben Bloemenbureau Holland, Royal FloraHolland en de VGB afgelopen jaar uitgebreid onderzoek  gedaan naar de gemeenschappelijke waarden die consumenten hebben als het gaat om bloemen en planten. Dit heeft geleid tot vijf nieuwe consumenten segmenten, elk met een typerende naam, specifieke kenmerken en waarden en een beschrijving van hun belang in de consumptie van bloemen en planten. De onderzoeksuitkomsten zijn gecombineerd met de omvangrijke wereldwijde data van Motivaction wat de consumenteninformatie verder heeft verrijkt. 

beeld: VGB

De resultaten van het consumentenonderzoek worden door middel van een interactieve tool door VGB en Royal FloraHolland exclusief beschikbaar gesteld aan hun leden. Wilt u kennis maken met het consumenten onderzoek? Bij voldoende interesse organiseert de VGB op woensdag 20 februari ’s middags een bijeenkomst waarin u inzicht krijgt in het onderzoek, de segmenten en hoe handelsbedrijven dit kunnen gebruiken. Heeft u interesse, gelieve u dan hier aan te melden.

Het consumentensegmentatieonderzoek is uitgevoerd in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. De inzichten zullen door Bloemenbureau Holland worden gebruikt om de juiste strategische beslissingen te nemen en om marketingcommunicatiebudgetten zo effectief mogelijk in te zetten. Voor handelaren en kwekers geeft het waardevolle informatie voor hun marketingactiviteiten op de winkelvloer en in de communicatie met hun klanten.
 
Hoe werkt segmentatie onderzoek?
Segmentatie onderzoek geeft zicht op gemeenschappelijke waarden, drijfveren, leefstijl en cultuur van doelgroepen, waardoor deze kunnen worden gegroepeerd in segmenten. Door op productniveau te kijken naar deze gemeenschappelijke waarden en overtuigingen, is het mogelijk om unieke consumentensegmenten te definiëren voor bloemen en planten. Je weet wat hen interesseert en motiveert om deze producten te kopen. Het nieuwe onderzoek is anders qua systematiek en segmentbenaming in vergelijking met het segmentatie onderzoek dat voorheen door het Sinus Institut werd ontwikkeld. Deze trendbreuk was onvermijdelijk omdat de leeftijdscategorie van consumenten is opgetrokken naar 70+ en ook tuinplanten zijn geïntegreerd in het onderzoek.

T​oegang tot de Consumententool
De resultaten van het consumentenonderzoek worden door middel van een interactieve tool door VGB en Royal FloraHolland exclusief beschikbaar gesteld aan hun leden. Handelsbedrijven kunnen hiervoor terecht bij de VGB. Voorwaarde is dat het bedrijf lid is van de VGB en dat de medewerker die toegang krijgt tot de Consumententool hiervoor toestemming heeft van het management van het bedrijf.
Voor toegang tot de tool heeft u een Power BI account nodig. Deze Microsoft applicatie is online te regelen op https://powerbi.microsoft.com/nl-nl/. Na een proeflicentie van 60 dagen bedragen de kosten hiervoor ca €9,- per maand. Vervolgens kunt u bij VGB toegang tot de consumententool aanvragen, wie hebben hiervoor de naam en het e-mailadres nodig van de medewerker die toegang krijgt en de (voorlopige) land(en) waartoe men toegang wilt hebben.

bron: VGB

Publicatiedatum: