Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ledenbijeenkomst GroentenFruit Huis Consument & Retail

Marktanalyse van 138 miljoen Nederlandse, Duitse en Poolse consumenten

Tholen - Afgelopen donderdag 21 maart deelde GroentenFruit Huis tijdens de ledenbijeenkomst Consument & Retail de trends en ontwikkelingen binnen de Nederlandse, Duitse en Poolse markt, een markt van totaal 138 miljoen consumenten. Met presentaties over de consumentenmarkt door GroentenFruit Huis, GfK en Wageningen Economic Research werd de aanwezigen veel informatie over de voorkeuren en gewoontes van consumenten en de marktontwikkelingen voorgeschoteld. 

Saskia Smulders, AGF-sectorpecialist bij GfK deed een boekje open over de gehaaste consument. De gemiddelde Nederlander wil graag op tijd besparen en dan zijn kosten minder belangrijk. “Wanneer je als bedrijf succesvol wilt blijven, zet dan in op gemak, gemak, gemak, gemak en nog eens gemak”, was haar boodschap die ze ondersteunde met cijfers in de markt.

Een ontbrekende schakel in de beschikbare data over de markt is het consumptiepatroon van de consument. De vraag ‘Wat wordt er wanneer en door wie en met wat gegeten?’ onderzoekt Marleen Onwezen, senior projectmanager bij Wageningen Economic Research. Samen met GroentenFruit Huis ontwikkelden zij de Foodprofiler app, waarmee ze de consumptiepatronen van ruim 11 duizend respondenten kunnen volgen. Marleen ging in op de belangrijkste resultaten en de verschillen tussen consumenten in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Hiermee wordt bijvoorbeeld duidelijk op welke dagen van de week de consumptie van groenten en fruit gestimuleerd kan worden.

Afgelopen jaar streefde de banaan de appel voorbij als populairste fruitsoort in Duitsland. Marktanalist Wilco van den Berg van GroentenFruit Huis behandelde in vogelvlucht de belangrijkste trends in Duitsland. De tomaat is met afstand de populairste groente maar consumptie van losse en trostomaten staat wel onder druk, net als de consumptie van andere grote producten als aardappelen, appelen, bananen, druiven, aardbeien en asperges. Paprika en tomaten laten, die laatste dankzij de snoeptomaten, een groei in consumptie zien.

Polen is voor Nederland de vijfde afzetmarkt en vertoont mooie groeicijfers. Het is een grote en stabiele markt met veel potentieel voor de afzet van groenten en fruit. Ongeveer de helft van de consumenten hecht waarde aan een gezonde leefstijl en voeding, zei commercieel directeur GfK Polen Magdalena Zimna. Het is ook een lastige markt, retail wordt gedomineerd door Biedronka en is verder zeer gefragmenteerd. De lage prijzen voor groenten en fruit door veel lokale aanbieders maakt het lastig voor buitenlandse aanbieders om succesvol te zijn in Polen.

Komende tijd verschijnen artikelen over de presentaties van de sprekers.

De ledenbijeenkomst werd gehouden in De Kas in Woerden. 

Anneke van Nieuwenhoven en Nicole Boer van Van Oers United praten bij in De Kas

 

Collega's Paul Sosef en Pieter Verduijn van Combilo 

 

Een onderonsje tussen Jan Willem Tolhoek (Veiling Zaltbommel), Sandra van der Veer (Van Nature) en Rob van der Bas (Combilo)


Jagoda Hogebrug (Combilo), Sabina Dziecielska (Roveg Fruit) en Barbara Forys (Levarht) hebben allen Poolse roots


Ivo Luijckx (Jasa Packaging) en Wim Karelse (Van Meir Uien & Potatoes) genieten van het uitzicht vanuit De Kas

Gert-Jan Tamerus (Harvest House) en Hugo A-Tjak (Cooperatie Door) voelen zich wel thuis in een kas

Marc van der Zandt (Roveg Fruit) en Lobke van Oorschot (GF Groothandelshuis)


Sophie van der Geest en Lisanne Wapenaar van Natures Pride met Niels van Horen (GroentenFruit Huis)


Sabina Maas en Nienke Tijssen van Driscoll's


Desmond Jas (Levarht) met Hugo A-Tjak (Cooperatie Door)

Danielle Rodenburg en Leroy Yung van Redstar

Monique Adegeest (Greenco) met Ronald van Dalen en Sebastiaan Hogervorst van Jaguar

Wilma van den Oever (GroentenFruit Huis) en Magdalena Zimna (GfK Polen)