Wees gewaarschuwd:

Forse toename fraude via WhatsApp en SMS

De schade door fraude in het betalingsverkeer als gevolg van phishing en bankpasfraude is in de eerste helft van dit jaar met ongeveer een derde toegenomen. Banken zien de afgelopen maanden opvallend veel meldingen van klanten over phishing via mobiele berichtendiensten zoals SMS, WhatsApp en Messenger. Dit blijkt uit fraudecijfers van de  Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).

In de tweede helft van 2018 was de schade als gevolg van phishing nog 2,36 miljoen euro, maar in de eerste zes maanden van 2019 is die opgelopen tot 3,08 miljoen euro. In de afgelopen maanden kwamen er bijna twee keer zoveel meldingen binnen over phishing via mobiele berichtendiensten dan via e-mail. Volgens de organisaties begint de poging tot fraude vaak op een handelsplatform, zoals Marktplaats of Speurders.

Pas op voor valse websites
De rode draad door de fraude via SMS en mobiele berichtendiensten is dat het slachtoffer met een smoes en een hyperlink naar een valse website wordt gelokt. Die valse website lijkt als twee druppels water op de website van zijn of haar eigen bank of van een bekende mobiele betaaldienst. Daar wordt het slachtoffer gevraagd om zijn of haar beveiligingscodes voor internetbankieren in te vullen.

Met grote aantallen valse Sms-berichten worden pashouders ook misleid om hun bankpas op te sturen naar een zogenaamd recyclebedrijf en hun pincode in te tikken op een valse website die zogenaamd van hun bank is. De schade door fraude met opgestuurde, gestolen of verloren bankpassen is in de eerste helft van 2019 toegenomen van 2 miljoen euro in de laatste helft van vorig jaar tot 2,59 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar. 

Bron: NVB


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven