Brexit Day

Zorgen over meer bureaucratie door Brexit

Het Verenigd Koninkrijk verlaat vanavond om middernacht Europese tijd officieel de Europese Unie, maar er zal eigenlijk weinig veranderen aangezien de overgangsperiode tot het einde van het jaar zal duren.

Wat Brexit werkelijk zal betekenen voor bedrijven in het Verenigd Koninkrijk, voor exporteurs en importeurs is nog steeds onbekend omdat premier Boris Johnson niet heeft gezegd wat het daadwerkelijk allemaal zal inhouden. Het is slechts een belofte van bevrijding van Europa.

Er zijn ook signalen dat Brexit kan leiden tot het uiteenvallen van het Verenigd Koninkrijk want alle drie de decentrale overheden hebben tegen de Withdrawal Agreement Bill gestemd en het Schotse parlement heeft eerder deze week gestemd voor het houden van een referendum over de onafhankelijkheid voor het einde van het jaar.

EU-hoofdonderhandelaar Michel Barnier zegt dat de keuzes van het Verenigd Koninkrijk frictieloze handel "onmogelijk" maken.

Continuïteitsovereenkomsten
"De komende maanden zal het 'business as usual' zijn, in de breedste zin van het woord," zegt Nigel Jenney, Chief Executive van het Fresh Produce Consortium. "Er zijn op dit moment echter een aantal discussies gaande over hoe de toekomstige samenwerking zal zijn, maar niemand van ons weet wat het antwoord daarop is. De regering van het Verenigd Koninkrijk heeft een aantal continuïteitsovereenkomsten gesloten, dus als Europa een overeenkomst met bijvoorbeeld Egypte zou hebben, zou ze proberen het aandeel van het Verenigd Koninkrijk in die overeenkomst in te brengen, maar dat is soms moeilijk, vooral wanneer er sprake is van quotakwesties met betrekking tot bepaalde producten."

"We werken op dit moment samen met de industrie en de Britse regering om vast te stellen wat de eigenlijke handel is van een aantal producten en niet zozeer wat het Britse handelsquotumvolume is, omdat goederen vaak via andere Europese landen worden geïmporteerd. Deze zijn altijd al bestemd geweest voor het Verenigd Koninkrijk, maar zij verschijnen niet altijd op de Britse markt omdat zij door de douane in een andere lidstaat zijn ingeklaard, wat gevolgen zal hebben voor de omvang van de toegekende quota in de loop van de tijd."

Wisselkoers
Over de koers van de Engelse Pond zegt Jenney dat we moeten afwachten hoe de beurzen maandagmorgen reageren.
"Pond sterling is gedevalueerd, waardoor de industrie onder grote druk is komen te staan alsook de prijzen voor de consument." 

Men hoeft niet bang te zijn voor voedseltekorten aangezien het Verenigd Koninkrijk vertrekt met een overeenkomst hierover en er is ook nog de overgangsperiode. Maar volgens Jenney zal de nadruk liggen op het einde van het jaar, of er dan een of andere overeenkomst met Europa zal zijn of niet, zoals het geval misschien zal zijn. Het lijkt erop dat er geen sprake is van de vrije en frictieloze handel zoals veel mensen zouden hebben gewild, dus we kunnen alleen maar hopen op een soort vrijhandelsverdrag om de extra administratiekosten laag te houden."

"Hoewel ik begrijp dat Johnson ernaar streeft het Brexit-proces tegen het einde van het jaar af te kunnen ronden, is mijn indruk dat het een lange weg is, aangezien er een heleboel dingen moeten worden besproken en overeengekomen. Vooral omdat ik ervan uitga dat het Europese Parlement pas in maart in een positie is om zaken te bekijken. Dan resten er slechts een paar maanden om te onderhandelen en een zeer complexe handelsregeling af te ronden. Vanuit een handelsoogpunt wil niemand pas op het laatste moment iets te horen krijgen, we moeten het ruim van tevoren weten, zodat we ons kunnen voorbereiden en onze zaken kunnen regelen."

Meer bureaucratie
Jenney zegt verder dat de industrie wanhopig probeert om de ingrijpende veranderingen die medio december zijn doorgevoerd met betrekking tot de fytosanitaire eisen voor versproducten, bloemen en potplanten, toe te passen en te begrijpen: "Het is niet helemaal waar om te zeggen dat de dingen hetzelfde blijven zoals we gewend waren, omdat Brexit een enorme hoeveelheid extra verantwoordelijkheid, middelen en kosten met zich meebrengt waar de industrie nu mee te maken krijgt. De nieuwe regelgeving is al bijna zes weken van kracht, maar veel zaken zijn nog steeds onduidelijk. Dat ligt niet aan Brexit, maar aan nieuwe Europese regelgeving die we net als vele anderen hebben toegepast. De informatie, die op een laat tijdstip is vrijgegeven, en de mogelijke gevolgen zijn door een aantal mensen niet in acht genomen."

Jenney zegt dat we de overeenkomst moeten afhandelen, daarna als sector naar de vervolgvoorstellen moeten kijken en alle mogelijkheden moeten zien te vinden om succes te boeken. "De zorg is dat er extra bureaucratie zal komen, terwijl de handel historisch gezien al vele jaren op een zeer eenvoudige en naadloze manier verloopt. Meer bureaucratie kan een nadelig effect hebben op kleinere bedrijven die jarenlang vlot en probleemloos hebben kunnen handelen."

Transportindustrie
De Freight Transport Association (FTA) zegt dat de transportindustrie overheidssteun nodig zal hebben om te helpen met de gevolgen van Brexit. Seamus Lehany, FTA beleidsmanager: "Als sector zullen we de expertise, het papierwerk om de handel te vergemakkelijken moeten leveren, dus we zullen ... financiering voor opleiding nodig hebben." Lehany zei BBC News NI dat "we snel moeten handelen als we dit moeten gaan doen."

Barnier zegt dat nieuwe controles op goederen die Noord-Ierland binnenkomen vanuit Groot-Brittannië een "onvermijdelijk" gevolg zijn van de Brexit-overeenkomst. Maar vorige week stelde de minister-president voor om de GB-NI-handel "ongehinderd" te houden.


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven