Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

FDF spreekt met supermarkten over keurmerk Farmer Friendly

Farmers Defence Force is in gesprek met de supermarkten, verenigd in het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), over de ontwikkeling van het keurmerk Farmer Friendly. Het concept is bedoeld om Nederlandse boeren een betere positie te geven in de keten en hen eerlijker te belonen voor hun producten. Daarvoor wordt ook een Farmer Friendly coöperatie van boeren opgericht.

Concept Farmer Friendly
Farmers Defence Force ontwikkelt het keurmerk Farmer Friendly voor en in samenwerking met supermarkten. Supermarkten laten zien, via reclame-uitingen, dat zij het keurmerk Farmer Friendly toegekend hebben gekregen. Voor consumenten wordt op deze manier zichtbaar of de supermarkt vriendelijk met Nederlandse boeren omgaat (prijs) en door Nederlandse boeren geproduceerde, eerlijke producten van hoge kwaliteit verkoopt.

Hierdoor kan de consument een bewuste keuze maken om producten af te nemen bij een supermarkt, vanuit de wetenschap dat de boer hiervoor een eerlijker prijs krijgt. Een prijs die meer recht doet aan de inzet van de boer om gezond en goed voedsel te produceren voor de Nederlandse bevolking. De supermarkt is duidelijk herkenbaar aan het keurmerk Farmer Friendly dat is toegekend voor het assortiment agrarische producten dat zij verkoopt.

Farmer Friendly
Het keurmerk bestaat uit een zogenaamde sterren systematiek. Een supermarkt komt in aanmerking voor het een, twee of drie gouden sterren keurmerk. De supermarkt mag in reclame-uitingen gebruik maken van het toegekende keurmerk. De supermarkten trekken met dit keurmerk meer consumenten, waardoor de omzet stijgt. De supermarkt draagt over de jaaromzet rechtstreeks een percentage af aan de boeren die lid zijn van de Farmer Friendly coöperatie. Het Keurmerk kent een afdracht systematiek, te weten: 1%, 2% of 3% van de jaaromzet van de supermarkt. Het percentage hangt af van het keurmerk dat de supermarkt heeft verworven. Het is een eenvoudig en efficiënt marktinstrument om de positie van de boer in de keten te versterken.

Reactie CBL
Het CBL bevestigt dat met het Farmers Defence Force in gesprek is en dat ze na carnaval verder spreken met de actiegroep. 

Bron: Farmers Defence Force

Publicatiedatum: