Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Arend Schot over logistieke uitdagingen in de groentezadenlevering wereldwijd:

"Kwart van de bestellingen voor april en mei werd al in maart gedaan"

Alternatieve vervoersmiddelen, het samenvoegen van bestellingen en langere levertijden zijn de oplossingen voor veredelingsbedrijf Syngenta om de logistieke druk tijdens de coronacrisis aan te kunnen.“Tot nu toe kunnen we aan de vraag voldoen, al is deze hoger dan normaal”, vertelt Arend Schot van het zaadbedrijf aan NH Nieuws. 

Logistiek is de grootste uitdaging voor zaadbedrijven uit Nederland, zoals Syngenta, die goed zijn voor veertig procent van de wereldvoedselvoorziening. “Wat we zien gebeuren, is dat telers door het coronavirus eerder dan normaal hun zaden hebben besteld. Ongeveer een kwart van de bestellingen die normaal in april en mei worden geplaatst, zijn nu in maart gedaan.”

Op allerlei manieren werd geprobeerd zaden toch te transporteren, aan boord van repatrieringsvluchten bijvoorbeeld of per vrachtwagen waar vliegen niet kon. Inmiddels is er iets meer lucht gekomen met openstelling van grenzen, maar wat de financiële gevolgen zijn is nog niet goed in te schatten. 

Lees hier het hele item. 

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer