Lijndienst naar Frankrijk van Gebr. Opstal Transport voorziet in een behoefte

"Van één naar tien vrachtwagens in nog geen vier jaar tijd"

Tholen - Toen de eerste Corona-maatregelen werden afgekondigd zat de schrik er bij John Opstal van Gebr. Opstal Transport in Bleiswijk er wel even in. "We zijn nog geen vier jaar bezig, dan hoop je niet in zwaar weer terecht te komen. De eerste week na de lockdown in Frankrijk ging het nog redelijk door, maar in de tweede week ging de hele handel op zijn gat en ging de bezetting van 100 naar 20%. We vervoeren het hele jaar door veel aardappelen naar Frankrijk en dat kwam helemaal stil te liggen. Gelukkig trok het vanaf de derde week na de afgekondigde maatregelen weer aan en inmiddels zijn de volumes zelfs weer 20 tot 30% hoger dan vorig jaar."

"We hebben in die eerste weken veel overleg met klanten gehad, maar ook met collega's gehad om het werk zo goed mogelijk over de auto's te verdelen. Maar we hebben wel meteen besloten om geen capriolen uit te halen en alles aan de kant te schuiven, maar om ons echt te focussen op het werk waar we goed in zijn, namelijk het groupagetransport naar Frankrijk. We rijden dagelijks met eigen lijndiensten naar Frankrijk waar van de internationale groothandelsmarkt van Rungis de hoofdbestemming is. Zo hebben we ook tijdens de Corona-tijd weer nieuwe klanten mogen verwelkomen. We twijfelden even of we de geplande uitbreiding in het wagenpark moesten door laten gaan, maar gelukkig hebben we dat wel gedaan, want nu hebben we die extra capaciteit gewoon keihard nodig!"

Nieuwe locatie
Ook kwam afgelopen week duidelijkheid over de nieuwe locatie van Gebr. Opstal Transport. "We wisten dat de huurperiode in ons huidige pand ten einde liep. We hebben allerlei opties doorgenomen, maar kwamen er toch achter dat we graag hier op het terrein in Bleiswijk wilden blijven. We hebben namelijk best wat werk voor naburige bedrijven en rijden dagelijks van Bleiswijk naar het Westland en Barendrecht en terug. Nieuwbouw vonden we geen optie, omdat we, rekening houdend met de groei van de afgelopen jaren, wel gelijk heel fors moesten uitbreiden. Gelukkig hebben we bij tuinbouwtoeleverancier Houweling hier op het terrein een nieuwe huurlocatie gevonden. We krijgen de beschikking over een pand met 6 koelcellen met in totaal 350 palletplaatsen en voldoende laaddocks. Zo krijgen we veel meer mogelijkheden om de producten van onze klanten in de gewenste temperatuur op te slaan. Nu hebben we immers maar één cel met 80 palletplaatsen. Die stond de afgelopen weken dan ook helemaal vol", vertelt John.

"We hebben inmiddels tien auto's op de weg. Dat had ik een paar jaar geleden niet voor mogelijk gehouden toen ik samen met mijn broers bij wijze van grap met één auto begon. Maar veel mensen zien ons dagelijks rijden en dat geeft toch de nodige naamsbekendheid en wekt de nodige interesse op. Ik verwacht dan ook dat we ons marktaandeel nog verder uit kunnen breiden, maar zeker niet ten koste van alles. We gaan niet meedoen in de strijd om de laagste prijs. Blijven we de komende jaren met tien auto's rijden, dan vind ik dat goed. Mochten er tien auto's bijkomen, dan is dat ook mooi, maar de prijs en kwaliteit moeten te allen tijde in balans blijven", zegt John.

Als grootste uitdaging voor de komende jaren ziet hij het betrekken van goede chauffeurs. "In die zin heeft de Corona-crisis wel geholpen, want daardoor kwamen er toch wel wat chauffeurs uit andere sectoren op de markt. Maar op lange termijn zal het chauffeurstekort een uitdaging blijven. Je heb toch jongens nodig die bereid zijn om continue op 120% te lopen en snappen dat er bij het vak van chauffeur ook weekendwerk inbegrepen zit", aldus John. Hij ziet de toekomst van zijn bedrijf met vertrouwen tegemoet. "Juist van deze Corona-tijd heb ik geleerd dat we ons soms veel te druk kunnen maken. De vraag naar groenten en fruit blijft ook in crisistijden doorgaan."

Perfection Fruits
Op 1 maart startte de transporteur samen met zijn vrouw de lokale bezorgdienst Perfection Fruits. "Het idee was dat we de handel toch al ophalen bij onze klanten en de koelruimte hebben we zelf. Bezorgen doen we met een busje van het transportbedrijf. Zo is één plus één drie! De bezorgdienst was met name  in de eerste Corona-periode een schot in de roos. Er kwamen gelijk veel orders los. Inmiddels is het wel een stuk rustiger geworden, maar dat is niet erg. We zien het dan ook echt als een leuk extraatje. De corebusiness blijft bij ons echt het transport", vertelt John. 

Voor meer informatie:
John Opstal
Gebr. Opstal Transport
Klappolder 121
2665 LP Bleiswijk
Tel: +31 (0)10 333 0228
john@gebr-opstaltransporten.nl 
www.gebr-opstaltransporten.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven