Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Johan Bresseleers, North Sea Port

“De overslag van groenten en fruit is gepiekt in de haven van Vlissingen”

Tholen – Begin juli publiceerde North Sea Port haar halfjaarcijfers van 2020 over de resultaten. Door het coronavirus daalde de overslag in veel categorieën maar niet in de containeroverslag. “In die categorie zagen we juist een stijging van ongeveer 5%,” vertelt woordvoerder Johan Bresseleers. “In heel wat containers zit er ook AGF”

Overzicht van de Vlissingse fruithaven

Voor het hele segment van voedingsmiddelen is de overslag in de haven erg fluctuerend. Voor verse groenten en fruit ziet North Sea Port echter een flinke piek in de overslag. De voornaamste overslag van verse groenten en fruit vindt plaats in de Vlissingse fruithaven. “Maar toch, als we kijken naar bewerkte AGF komt een zeer groot volume van sinaasappelpulp voor de productie van fruitsappen binnen via Gent. Zelfs 50% van wat je op de Europese markt kan vinden, gaat via North Sea Port . In het totale segment van voedingsmiddelen is onze overslag echter met 100.000 ton gedaald ten opzichte van vorig jaar maar dit gaat vooral om graanproducten en niet om AGF. Aardappelen, uien, groenten en fruit blijven hun weg naar onze havens vinden. Bovendien is dit een daling van nog geen 5% in het totale volume van AGF, dat vaak ook seizoensgebonden is.”

Containers van Chiquita worden gelost

De reden dat juist de containeroverslag in de haven is gestegen maar volumes over het algemeen gelijk zijn gebleven, verklaart Johan vanwege een verandering in het transport. “Neem als voorbeeld de bananen, die werden in het verleden nog per reeferschip naar Vlissingen verscheept maar tegenwoordig steeds meer in containers. Dan groeit natuurlijk de overslag van deze producten. Vooral in nieuwe lijndiensten in de zeevaart hebben we dit zien groeien. Daarnaast zijn er de laatste jaren wel containerdiensten via binnenvaart bijgekomen.”Bij Westdorpe werkt North Sea Port samen met Yara voor het gebruik van restwarmte in de kassen

Over de concurrentie:  “Dat is toch iets wat blijft met onder meer de havens van Antwerpen en Rotterdam. Wat ook opvalt, is dat de Noord-Franse haven Duinkerken zich meer aan het promoten is, onder meer in radiospotjes. Deze haven is zich de laatste tijd wel op de kaart aan het zetten.”

Voor meer informatie:
Johan Bresseleers
North Sea Port
Schelpenpad 2
4531 PD Terneuzen
Tel: +31 (0)115 64 74 00
[email protected]
www.northseaport.com