Argentijnse ui boet aan concurrentiekracht in door hoge transportkosten

De Argentijnse ui heeft globaal gezien een marktaandeel van ongeveer 1,5%. De teelt vindt voornamelijk plaats in de vallei van de rivier de Colorado, waar meer dan de helft van de uien voor binnenlandse consumptie en meer dan 80% van de exportuien geteeld worden.

Een van de spelers in de Argentijnse uienbranche is ProArco Patagonia SA, een bedrijf uit de streek Villalonga, 200 kilometer ten zuiden van Bahía Blanca. De onderneming werd in 2002 opgericht en ingeschreven als exporteur met het oog op verzendingen naar de belangrijke Braziliaanse markt. In 2002 exporteerde het bedrijf 11 vrachtwagens, in 2003 waren dat er al 86 en in het derde jaar werd de onderneming een naamloze vennootschap en laadde het meer dan 200 vrachtwagens met uien voor het buitenland.

"De eerste jaren kochten we de uien die we exporteerden aan bij telers uit de regio. Maar om onze leveringszekerheid niet te laten afhangen van anderen en ons bedrijf naar een hoger niveau te tillen, openden we daarna ons eigen magazijn. In 2008 begonnen we dan ook zelf uien te telen", vertelt Ríos, van ProArco Patagonia, dat de binnenlandse markt zowel in eigen regio als in het zuiden van het land belevert. "Uien exporteren is geen gemakkelijke taak. Tegenwoordig is ons grootste probleem het transport.”

ProArco Patagonia S.A. exporteerde vorig jaar uien voor €4,1 mln. Tot nu toe heeft het dit jaar al voor €1,54 mln uien verzonden naar het buitenland en naar verwachting zullen de exportcijfers van vorig jaar overtroffen worden. 40% van de uienproductie van de onderneming gaat naar Brazilië, Chili en Uruguay.

"Enkele jaren geleden zonden we ook veel naar Europa, maar we hebben die markt helaas verloren om twee redenen: ten eerste om onze wisselvallige economie, maar ook vanwege vakbondskwesties en het havenbeleid. In ons land doen de transporttarieven exporteurs de das om, meer dan elders ter wereld. Bedrijven boeten in aan concurrentiekracht, om nog maar te zwijgen van de vakbondsconflicten...".

"Nederland, de belangrijkste teler en exporteur van uien ter wereld, met zendingen naar een honderdzestigtal landen, gaat vlot onder onze prijs omdat het alles goed voor elkaar heeft, van veredeling tot teelt, technologie en logistiek. Een vrachtwagen met uien vanuit Argentinië naar São Paulo kost ons bijvoorbeeld €3.400, terwijl de Nederlanders eenzelfde hoeveelheid uien daar kan krijgen voor €850", legt Ríos uit. “Daarom kiezen Brazilië, Uruguay en de andere Mercosur-landen vaak voor Nederlandse uien in de havens in plaats van Argentijnse uien die over de weg vervoerd worden.”

Bron: lanacion.com.ar


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven