Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Régis Le Saint, Le Vili:

Specialist in plantmateriaal voor telers en tuincentra

Sinds 1996 verpakt en verkoopt SAS Le Vili plantuien aan professionals en tuincentra: "We zijn begonnen met sjalotten, die we zowel aan telers in onze regio als aan eigenaren van tuincentra verkochten.

In 2002, zijn we, op verzoek van enkele leveranciers, een assortiment gaan ontwikkelen rond andere producten als uien en knoflook. Daarna hebben we dit assortiment op de markt onder het merk 'Apprentis jardinier', een merk exclusief voor tuincentra. Nu de partijen een aanzienlijke omvang hebben, is het niet meer dan normaal dat we ook ons aanbod voor telers hebben uitgebreid. Om precies te zijn hebben we ons assortiment voor hen uitgebreid met pootaardappel,” vertelt Régis Le Saint.

"De afgelopen 20 jaar heeft de bollenmarkt heel wat ontwikkelingen doorgemaakt"
Hoewel Le Vili op dit moment ongeveer evenveel voor consumenten bestemde verpakkingseenheden afzet, is het aantal partijen plantmateriaal bestemd voor tuincentra aanzienlijk gedaald. “We moesten ons aanpassen aan veranderingen op de markt.

Sinds 3 jaar verhandelen we daarom ook biologische bollen. Daarnaast hebben we onze verpakkingen aangepast aan de vraag. We brengen nu sachets op de markt met een maat van tussen de 250 g en de 5 kg, terwijl we 20 jaar geleden nog verpakkingen met een maat van tussen de 3 kg en de 25 kg aanboden.

Doordat het aantal oppervakken in tuinen afneemt en steeds minder consumenten een moestuin hebben is aantal verkochte partijen van met name aardappelplanten bovendien fors gedaald.”

"De lockdown heeft het afgelopen seizoen gered"
Het succes van een seizoen is grotendeels afhankelijk van het weer. “Als het in januari en februari mooi weer is in de weekenden, is de kans groter dat mensen gaan tuinieren en zal de vraag dynamisch zijn.

Vorig jaar was het tussen januari en maart echter relatief slecht weer, weer dat een zeer gemiddeld seizoen voorspelde. De lockdown heeft toen het afgelopen seizoen gered.”

"Het volgende seizoen belooft heel anders te worden"
Hoewel geen seizoen hetzelfde is, weet Régis nu al zeker dat het volgende seizoen heel anders zal zijn.

“Dit jaar zullen we anders moeten werken, omdat het productaanbod minder groot is. De droogte van afgelopen zomer heeft ervoor gezorgd dat we kleinere partijen, minder goede partijen en minder ingezaaide oppervlakken hebben.

De sjalotten hebben bijvoorbeeld kleinere maten, maar we zetten wel meer plantmateriaal per kilo af. En gezien de levendige consumentenmarkt, wordt alles wat niet als bol kan worden afgezet, verkocht voor consumptie.

Tenzij het weer echt slecht is aan het begin van het nieuwe jaar, hebben we aan het eind van het seizoen misschien toch niet heel veel onverkochte producten."

Voor meer informatie:
Régis Le Saint
SAS Le Vili
Telefoonnummer: +33 (0)2.98.61.56.56
[email protected] 
http://www.levili.com 

Publicatiedatum: