Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Leen van der Zwan, R. Van der Zwan transport

“In 1 uur en een kwartier naar de overkant zit er voorlopig niet meer in”

Tholen – Het is druk op het moment richting het Verenigd Koninkrijk. Veel bedrijven lijken voor de brexit nog snel hun producten naar de overkant te willen brengen.

“Het is vooral druk in de richting van de Eurotunnel,” Merkt Leen van der Zwan op van R. Van der Zwan transport uit het Westland. Het bedrijf is gespecialiseerd in geconditioneerd transport richting Engeland en doet dat vooral via de Eurotunnel. “Extra controles van de Britse en Franse douane aan de grens en meer transport op het moment zorgen dat de doorstroom niet echt soepel verloopt. Hierdoor moeten we nu meer stops inlassen onderweg naar de tunnel. De vertraging verschilt echter sterk per week. De ene keer staan we 5-6 uur te wachten maar deze week valt het vooralsnog mee met wachttijden tot 2-2,5 uur. De oude transittijden bij de tunnel van 1 uur en een kwartier zitten er voorlopig niet in. Deels maken we ook gebruik van de ferries vanuit Nederland. Daar is er minder sprake van vertragingen.”

Leen merkt op dat veel Engelse importeurs en supermarkten op het moment druk zijn met het inslaan van extra voorraden voor het nieuwe jaar begint. “Dan hebben we het uiteraard niet over verse producten zoals groenten en fruit maar wel van langer houdbare producten als pastasauzen. Alles om die nog op voorraad te hebben als brexit een feit is. Dat zorgt voor de nodige druk op het moment op de markt.” Leen voegt er wel aan toe dat echter niet alles aan de brexit toe te schrijven is. “Laten we niet vergeten dat ook het coronavirus voor een vreemde situatie zorgt dit jaar. We hebben gezien dat wanneer de Britse overheid de coronamaatregelen versoepeld dit ook zijn effect heeft op de import en export. Dan stijgt de vraag opeens explosief en is het opnieuw drukker bij de oversteek.

Voor januari houdt Leen zijn hart vast. “Als de brexit een feit is gaat dat voor veel exporteurs toch een mission impossible worden met de documentatie die nodig is want het is nog altijd niet duidelijk of er straks een deal of een no-deal komt. Als men straks maar twee dagen de tijd heeft om daar tussen te schakelen ben je te laat. Als transporteur zijn we dan wel voorbereid op wat komen gaat maar uiteindelijk zijn het niet onze groenten, fruit en bloemen die we naar de overkant brengen. Dat zijn producten van onze klanten die daar straks de juiste papieren voor nodig hebben.”

Voor meer informatie:
Leen van der Zwan
Van der Zwan Transport
ABC Westland 634
2685 DG Poeldijk
info@zwantransport.nl
www.zwantrans.nl